Surgical kit?

Ursus

Re: Surgical kit?

Inlägg av Ursus »

pelleprepper skrev: 11 apr 2023 22:26
Vi fick helt enkelt inte steristripen att fästa ordentligt i huden.
Var detta specifikt 3M eller annat märke? :? De 3M jag har använt har varit exceptionellt klistriga. Var det mycket blod eller annan vätska runtomkring som kunde störa?

Frågar för att utöka min kunskap kring just dessa implement, case studies är alltid intressanta :)
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2855
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Surgical kit?

Inlägg av Marie »

Om man har fet hud så är de svårfästa och sitter väldigt kort tid, så de får bytas it med intervaller. (egen erfarenhet)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 769
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Surgical kit?

Inlägg av FCR2 »

Satte steri-strips på min särbo efter hon satt en mora kniv i benet. Fungerade perfekt.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: Surgical kit?

Inlägg av pelleprepper »

Ursus skrev: 12 apr 2023 10:52
pelleprepper skrev: 11 apr 2023 22:26
Vi fick helt enkelt inte steristripen att fästa ordentligt i huden.
Var detta specifikt 3M eller annat märke? :? De 3M jag har använt har varit exceptionellt klistriga. Var det mycket blod eller annan vätska runtomkring som kunde störa?

Frågar för att utöka min kunskap kring just dessa implement, case studies är alltid intressanta :)
Kommer faktiskt inte ihåg om det var 3m. Om jag gissar så något som säljs i industrin (ahlsell etc). Det sprutade ju inte blod direkt, ovansidan av underarmen. Men blod var det.
Kråkfot
Inlägg: 297
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Surgical kit?

Inlägg av Kråkfot »

maskros skrev: 10 apr 2023 22:27 Hittat, men vet inget om leverantörerna eller möjligheten att faktiskt handla av dem och få det hemskickat.
Diverse: https://new-medinstruments.com/surgery- ... -sets.html
Blindtarm: https://medical-tools.com/shop/appendectomy-set.html
Kejsarsnitt: https://medical-tools.com/shop/cesarean ... t-kit.html
Blindtarm; https://surgicalmart.com/shop/surgical- ... et-sm1770/
Kejsarsnitt: https://surgicalmart.com/shop/surgical- ... it-sm1772/
Hittade lite på Alibaba också men tvek på de grejerna.

Läste bara på app-kitet men det levereas inte sterilt.
Nu arbetar jag inte på OP men kan tänka mig att det är vad som behövs för en operation.

Minus narkosläkemedel o utrustning, muskelrelax, smärtlindring, sterila dukar och ev antibiotika om appen brister.

För kännedom så steriliseras galler(instrumentbricka med utrustning för olika kirurgiska ingrepp) om med jämna mellanrum. Minns inte intervallet tyvvär. Vet att mobila sjukvårdsgrupper i tredje land steriliserar i fält genom att bada instrumenten i en vätska, oklart vilken.

Steristrip funkar bra men jag tycker det är svårt att få det ok vid punkter på kroppen där huden rör sig mycket(leder).
Snabbtorkande lim var ju tänkt till detta i dess bardom om jag inte minns fel. Togs fram under vietnamkriget för att snabbt limma ihop buksår för att minska risken för extern kontaminering. Ett problem var att patienterna drabbades av svåra allergiska reaktioner vilket är mindre gynnsamt.
Finn sårlim på distansapotek, alt för djur att köpa för privatperson.
EN brun böna
Inlägg: 979
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Surgical kit?

Inlägg av EN brun böna »

En sak som snabbt dödar och som man nog kan träffa på även idag med fungerande sjukvård är ju allergier anafylaktisk chock som kan ge stopp i luftvägarna pga svullnad. Ett enkelt kit för det skulle nog rädda liv i väntan på ambulans. Tänk skärgårdsö eller fjällsemester mm.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2528
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Surgical kit?

Inlägg av xsive »

Kråkfot skrev: 18 apr 2023 13:39 Läste bara på app-kitet men det levereas inte sterilt.
Nu arbetar jag inte på OP men kan tänka mig att det är vad som behövs för en operation.

Minus narkosläkemedel o utrustning, muskelrelax, smärtlindring, sterila dukar och ev antibiotika om appen brister.
Njae. Du glömmer dom viktiga faktorerna kunskap och erfarenhet.
Är det jag skär i nu mjälten eller är det levern?

Att lära sig använda antibiotika kan man göra genom böcker och elektroniska informationsmedier.
Att lära sig operera bort blindtarm utan att ta livet av petienten kräver nog lite mer än så.
Att operera bort en kula eller splitter - ok om den inte gått djupt.
Operera inre organ... Njae jag tar nog hellre chansen med bara antibiotika
I started out with nothing, and still have most of it left
Kråkfot
Inlägg: 297
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Surgical kit?

Inlägg av Kråkfot »

Jo, men frågan var ju vad man kan behöva materialmässigt vid shtf om man har kompetent peronal tillgängligt.

Vad man kan resp inte bör har avhandlats i en egen tråd.

Det var lite därför jag skippade min "don't try this at home" intro.
Kråkfot
Inlägg: 297
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Surgical kit?

Inlägg av Kråkfot »

EN brun böna skrev: 18 apr 2023 13:49 En sak som snabbt dödar och som man nog kan träffa på även idag med fungerande sjukvård är ju allergier anafylaktisk chock som kan ge stopp i luftvägarna pga svullnad. Ett enkelt kit för det skulle nog rädda liv i väntan på ambulans. Tänk skärgårdsö eller fjällsemester mm.
Enklast är nog att försöka få tag på en adrenalinpenna, kan ju gå om man träffar en sympatisk läkare :)
EN brun böna
Inlägg: 979
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Surgical kit?

Inlägg av EN brun böna »

Kan ju vara en som är på besök så ingen i närmaste kretsen har den typen av problem. Långt ut i skärgården utan sjukhushjälp inom rimligt avstånd. Som sagt oförutsedd händelse.

Är det någon inom närmaste familj eller släkt så finns nog sprutan tillgänglig.
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"