dåligt växthus eller bra odlingsbädd

Allt om odling
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10730
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

dåligt växthus eller bra odlingsbädd

Inlägg av bastard »

en fundering
mina föräldrar odlade mycket, friland och ett mindre, läs dåligt växthus

tänk dig växthuset som 2x2,5m, så lågt i tak att man knappt kunde stå rakt i det
liten dörr, och inget kul alls
odlingsytan blev liten då man fick ha en gång i mitten, kanske 4 kvadratmeter odlingsbar yta

funderade istället på odlingbäddar man krage runt om och som ett växthus ovanpå, eller fiberduk
skulle man göra dom säg 1.5x1.5m , 2.25 kvadratmeter två sådanna är mer än ett dåligt växthus

man når in överallt utifrån
skulle kunna ha fiberdukstält, eller nättält, eller hög eller låg växthusöverbyggnad
eller på våren bara glas över för att ökatemperatur och skydda

gör man det rätt kan man plocka bort det och bearbeta jorden med traktor eller ex liten jordfräs

vad säger ni om för och nackdelar?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 979
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: dåligt växthus eller bra odlingsbädd

Inlägg av EN brun böna »

Farmor hade ett sånt litet växthus som var byggt av gamla fönster. Där hade hon gurkor som växte som ogräs. Jättefina och många gurkor.
Så om växthus eller tunnel är bra eller bättre beror på vad du vill odla.
Både och kanske är än bättre?
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: dåligt växthus eller bra odlingsbädd

Inlägg av WoodsmansLife »

Vi har odlingsbäddar som jag byggt en "a-frame" över med öppningsbara luckor och odlingsplast på vilket gör att varje odlingsbädd blir som ett växthus. Enkelt att öppna och hänga nät över om det blir för varmt.
Vi har även ett mindre och ett större växthus och skulle nog säga att allt som ger växthuseffekt är fördelaktigt att ha. Åtminstone i de norra delarna där vi bor och verkar.
I det lilla växthuset har vi gurka och chili som trivs utomordentligt bra och i de större har vi tomater.

Fördelen med ett hus kontra bäddar är just de grönsaker som tycker om att växa på höjden har nog med plats, eller ja, ibland sticker gurkan iväg gode mer än vad växthuset tillåter men det fungerar i alla fall.
Bäddarna som jag nämnde har a-framen drygt 60cm ovanför odlingsytan vilket gör att vissa grönsaker blir helt enkelt för stora för bäddarna.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10730
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: dåligt växthus eller bra odlingsbädd

Inlägg av bastard »

för min del så är näxthus inte riktigt att tänka på
sedan gillar jag tanken på att kunna plocka bort allt och köra marken med traktor och sätta tillbaka sakerna
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 979
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: dåligt växthus eller bra odlingsbädd

Inlägg av EN brun böna »

I det fallet behöver du kanske snarare en väl fungerande drivbänk så du kan dra upp plantor för att sätta ut på friland ?
Sedan är det lätt att göra odlingstunnlar av tex eldragningsrör eller styv vattenslang. Man har då avklippta armeringsjärn som slås ned en bit i marken och trä på röret/slangen, ev ribbor för att få rör/slang lite stabilare och sedan odlingsfilt över. När du ska bruka jorden så ta bort allt även armeringsjärnen.
Vill du komma igång tidigare på våren så täck hela jordytan med svart täckväv så värms den upp snabbare.
Enklare odling av värmeälskande slanggurka och tomat, odla i murarhinkar eller baljor mot en vägg och luta fönster mot väggen och hinkarna emellan. Stöd för både tomat och gurka behövs men det kan du sticka ner i hinkarna.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10730
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: dåligt växthus eller bra odlingsbädd

Inlägg av bastard »

sniglar är ett problem häromkring och någon avgränsing med lite :ugeek: :twisted: el i är lämpligt

men det tåls att funderas på hur man ska göra
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: dåligt växthus eller bra odlingsbädd

Inlägg av maskros »

Hos oss minskade sniglarna markant sen vi satt koppartejp, utan el, högst upp på utsidan av pallkragarna.
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... 2000039666
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10730
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: dåligt växthus eller bra odlingsbädd

Inlägg av bastard »

i och för sig, jag kan ordna elstängsel till det utan problem :sneaky: :notme: :rambo: :lol:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10730
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: dåligt växthus eller bra odlingsbädd

Inlägg av bastard »

kollar lite lätt och man kan få ganska bra växthus för odling läs inte pk växthus för 20kkr
ex
24 kvadrat
https://www.skanskabyggvaror.se/vaxthus ... um--424500

lite dyrt för att köpa och inte använda, men vore ändå värt att ha om det blir dåliga tider, man får inte sååå mycket mat för 20kkr
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: dåligt växthus eller bra odlingsbädd

Inlägg av WoodsmansLife »

Jag tänker i samma banor att för ett sådant fint, men dyrt, växthus tar det lång tid innan man har odlat nog mycket mat för att kunna skriva av kostnaden.

Bäddar med avtagbara och enkla bågar av plaströr, böjt armeringsjärn eller träramar är både billigare och i min mening mest troligt lika effektivt. Det är många områden i sub-arktiskt klimat där växthus inte är en del av grönsaksodlingen medan bäddar och plast för att skapa mikroklimat är de vanligare.
Skriv svar

Återgå till "Odling"