Hur hanterar du inflation & räntor

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Hur hanterar du inflation & räntor

Inlägg av maskros »

Jag märker inte av räntorna annat än att räntan på mitt sparkonto gått upp till 2,5%.
Jag märker av inflationen på så sätt att mina besparingar tappar i värde.

Till vardags har jag börjat bli mer försiktig när jag handlar, letar efter bra priser och skippar en del högprisade produkter för att kunna lägga undan mer eller köpa på mig mer lager av grejer jag behöver innan de blir allt för dyra.

Fredags- och lördagsbiffen har blivit lördagsbiff, vinet till den är enklare, Lidl får sälja lite mer till mig och den lokala ICA-handlaren får sälja lite mindre. Även om det suger att ha en 2WD så är jag nu tacksam när jag kör till BOL, med släp, på 0,45 l/mil.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Pentti.linkola
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 apr 2022 08:57

Re: Hur hanterar du inflation & räntor

Inlägg av Pentti.linkola »

Räntorna på samma sätt som maskros. Men finns ju inte mängder på sparkontot :lol: .

Storhandlar inte längre om jag inte har något annat ärende i stan. För långt för att åka för småsaker som handlande. Det äts upp av drivmedelsprisera. Köper lite mindre färska grönsaker. Vilket inte är något som vi handlar mycket av annars heller.

Blivit mindre resande att träffa släkt och vänner.

Sällan det köps hem en pizza eller thai.

Tycker inte vi lider alls egentligen. Onödig lyx är väl kanske inte mer än just onödig lyx.

Försöker skala upp djur och grönsaksodlingarna. Köper på oss mer nötkött när det är slakt. Hittat en lokal bonde som fortfarande håller bra priser. Lägger hellre lite mer pengar där. Kravmärkt och väldigt fin kvalitet.

Haft tur med ved i år så lyckats få hem allt gratis i år. Väldans jobb när man bara har motorsåg och klyv. Ångrar inte att jag upptaterade den utrustningen. Hade varit helt död annars och nu tycks jag även fått igen den ekonomiska biten.

Jagat bilförsäkring så blev ungefär 150 kr billigare per månad. Alla bäckar små.

Några tänkta projekt skjuter vi upp då det känns lite väl tufft att tulla på den lilla sparkassan man har. Gjort några stora nu så resten får vänta.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Hur hanterar du inflation & räntor

Inlägg av Charlie** »

Jag har inga lån längre och jag äger mitt boende. Det känns betryggande. Jag har en del besparingar men dessa äts ju upp av inflationen, så tyvärr inget att göra så mycket åt. Det jag har, det har jag, och det jag kommer att förlora det förlorar jag. Det är bara att förhålla sig till detta faktum. Jag är van att leva snålt och kan leva på litet och ingenting. Jag är offentligt anställd i ett yrke som behövs oavsett ekonomisk situation, så jag känner mig inte speciellt orolig för att förlora jobbet, men jag har idag en bit att pendla till jobbet. Jag önskar att jag kunnat cykla, både för ekonomin och hälsan.
Jag ser däremot INTE fram emot min pension just nu. Det är förvisso 12 år kvar och mycket positivt kan hända tills dess, men det påverkar i alla fall inte storleken på min pension så mycket.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Hur hanterar du inflation & räntor

Inlägg av xsive »

Nu tittar jag mer på sparkonton för att maximera räntan på det lite mer långsiktiga sparandet.
Över tid tappar sparandet värde eftersom inflationen är högre än räntan men inget jag kan göra så mycket åt.
Har minskat riskexponeringen genom att flytta en del från aktier till sparkonto.
Tänker nog en extra gång innan tar beslut om större investering och överväger om det behövs just nu för sånt som inte är nödvändigt.
Samtidigt prioriterar jag investering i sånt som långsiktigt ger mig mindre utgifter.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Hur hanterar du inflation & räntor

Inlägg av maskros »

xsive skrev: 23 apr 2023 21:34 Samtidigt prioriterar jag investering i sånt som långsiktigt ger mig mindre utgifter.
Fy tusan vad nöjd jag är med att jag installerat en fräsch vedspis och solpaneler i BOL. Det är hittills ett par av mina bästa investeringar. Visst sved båda grejerna när slantarna skulle ut men nu är det riktiga spargrisar. Spisen håller hela huset varmt och panelerna levererar ut dubbelt (ungefär) mot vad jag köper in så mina elräkningar kommer att vara rimliga även när fastprisavtalet går ut.

Har placerat en del i jackor, skor, kängor och andra kläder. Också bra men inte lika bra. Byxorna har nackdelen att de inte riktigt passar längre. :smack:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"