egen fröbank

Allt om odling
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

egen fröbank

Inlägg av bastard »

fundering

om det skulle bli :shtf:
så skulle en egen fröbank inte vara helt fel
att kunna plocka fram efter det är svårt att få tag i fröer
och kunna odla upp sitt eget trädgårdsland för mat på allvar


frågan är hur pass bra det skulle fungera?
och hur man skulle ha det rent praktiskt

och sedan vad skulle vara lämpligt att ha?

jag skulle praktiskt ren idiotekonomiskt kunna tänka mig att köpa frön för någon hundralapp per år för att bara lagra och hoppas att kanske fröerna frön några år tillbaka kanske ger något ändå
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: egen fröbank

Inlägg av EN brun böna »

Man bör träna på att ta fram eget frö. Det är inte det enklaste. Vissa växter är tex tvååriga så fröna kommer efter att plantan har förvarats under en vinter. Ibland funkar det att lägga över mycket halm i landet andra gånger måste man ta upp och förvara i källare eller annat svalt och mörkt utrymme.
Vissa frön som ex palsternacka har extremt kort hållbarhet oavsett hur det förvaras och det går inte att lagra i en fröbank. Persiljerot är bättre och godare.

Men att ha ett lager av fröer är en säkerhet, och man vet inte hur nästa år ser ut. Kanske är det ett större krig eller katastrof så det blir brist på fröer. Då är det bra att i alla fall ha ett baslager av sånt man äter normalt, och kanske lite fröer som göder marken som perserklöver mm.

Jag har ett lager av fröer i ammocans.
Förvaras fröerna i värme sjunker grobarheten snabbt vilket gör att fröer från matbutiker inte är det bästa för att lagra då fröerna där står i rumstemperatur. En annan sak är om fröerna har flyttats många gånger mellan olika temperaturer, samma där att grobarheten sjunker då endel frön behöver en köldperiod för att gro och om de då utsätts för ojämn temperatur kan de börja gro för tidigt.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: egen fröbank

Inlägg av maskros »

Bra tips En brun böna men för oss som inte är så kunniga (än)...

Jag har köpt en del från lagret i svalbard, det har inte varit så goda sorter jag fått (beställt lite på måfå) men det jag noterat är att de ofta varit packade i något liknande mylar och att instruktionerna varit att först låta dem ligga i vanlig rumstemp och rumsfukt ett tag då de är extremt nedtorkade.

Med den infon tänker jag att om man stoppar sina fröer i mylar på vintern när fuktigheten är låg och sen förvarar dem i frysen så borde de kunna hålla flera år. Fröerna från Biltema är kanske inte de bästa, jag vet inte, men att - som bastard skriver - köpa fröer för några hundra om året och packa in dem och sen så det som är 5 år gammalt låter vettigt.

Det jag skulle vilja ha (även om inte allt är frö) är:
- potatis
- tomater
- gul lök eller salladslök eller så
- sallad och spenat (eller mangold)
- broccoli
- gräslök
- chili (dem kan man ta från tidigare skörd och jag har utan åtgärder, bara i en skål i skafferiet, väckt såna efter > 2 år.)

Normalt odlar vi årligen olika delar (tomat varje år) av ovan lista + ett antal olika örter för smak.

Äpplen, nypon, vinbär, körsbär har man förhoppningsvis redan på gång.

Växter ska helst mätta eller hålla bristsjukdomar borta eller vara goda - finns det fler faktorer att ta med?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: egen fröbank

Inlägg av bastard »

morötter?

jag skulle vilja ha jordgubbar och smultron med

potatis från frö kollade jag efter tidigare i veckan, verkar vara udda men vore värt att ha
sädesslag
bönor?
ärtor

kanske bäst att jag säger såhär, föreslå i tråden så klipper jag ihop en lista på förslag, så kan den bli en lista att fundera över vad en själv vill ha
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: egen fröbank

Inlägg av maskros »

Självklart ärtor och bönor!!
Är inte jordgubbar och smultron fleråriga?

Spannmål är rätt pyssligt. Har odlat det kommersiellt. Kräver stora arealer och maskinpark. Eller... Det är klart, vill man bara ha ett ton vete eller så så funkar det kanske ändå. Det är mycket jobb med spannmål när skörden kommer men det kan det vara värt kanske.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: egen fröbank

Inlägg av EN brun böna »

Här går det att läsa lite om temperaturer, luftfuktighet och lagring
https://www.agricultureinindia.net/seed ... 20constant.


Morötter är ganska lättodlade och lätta att ta frön från om man kommer ihåg att de är tvååriga. Så lagra in morötterna i fuktig sand i källaren, mörkt och svalt. Plantera ut morötterna år två och vänta på blomningen.
Rädisor är lätta att ta frön från.
Potatis-jordgubbar-smultron ger inte nån skörd första året de sås, utan de behöver växa till sig. Potatisen ger knölar första året men små sådana som lagras till sättpotatis nästkommande år. Så behövs framförhållning. Inget för att leva av i orostider.
Lök från frö är lite osäkert det också. Finns vissa jättelökar med sämre lagringsegenskaper som ger bra skörd från frö. Sedan finns det någon löksort som går att så på hösten som ger skörd året efter.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: egen fröbank

Inlägg av rödluvan »

maskros skrev: 28 apr 2023 18:38 Är inte jordgubbar och smultron fleråriga?
Jo, anledningen till att man kan behöva förnya sådana odlingar är på grund av nematodanrikning vid plantans rötter vilket påverkar skörden.
Men det är ju mycket enkelt att göra. Revor kommer dock mig veterligen alltid att vara kloner av moderplantan, men frön (dvs de små prickarna som sitter på jordgubbarna/smultronen) kan bli andra sorter.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: egen fröbank

Inlägg av bastard »

det är frågan om hur mycket spannmål man kan behöva ha, säg en 25-50 kilo per år mald

kan behövas 50 kvadrat som minst
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: egen fröbank

Inlägg av maskros »

Med dålig gödsling skulle jag säga att man får runt 3 ton vete/ha = 3 kg/10m2. Så om man vill ha 30 kg blir det 100 m2 och med lite marginaler kanske 1 kg/10 m2. M.a.o. känns 1000 m2 (=100 kg) som ett minimum. Det kan vara helt annorlunda än i min styva lera som är undermåligt gödslad men jag skulle inte räkna med mer om jag vill vara på säkra sidan.

Råg har jag aldrig odlat. Havre får gärna svamp på sig, det kan iof vara kul eftersom de svamparna - eller en del av dem - är släkt med LSD. Vill man ha mat skulle jag nog passa mig för havre och satsa på vete, korn och kanske råg. En brun böna hade ju nåt tips om midsommarråg förut, vet inte va det var eller hur det funkar. Har några frön men inte testat dem.

Jag skulle hellre så ärtor än bönor. Åtminstone i stor skala (flera hektar) klarar sig ärtor bra även om man missköter dem. Min erfarenhet, inte säkert att det är sant.

Ärtorna drar dessutom till sig mycket fåglar, speciellt duvor, och duva är inte fel att äta. ;)
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: egen fröbank

Inlägg av bastard »

hm, ska nog ha mera ärtor i lager :D
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Odling"