sovsäcksvärme

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: sovsäcksvärme

Inlägg av Charlie** »

bastard skrev: 10 maj 2023 20:37 har man termos kan man ju lagra för en påfyllning mitt i natten med
De gånger jag vinterfjällvandrat har detta varit kvällsrutin. En nalgeneflaska med hetvatten i sovsäcken och termosen fylld. Har det behövts mer värme, slog vi ut vattnet i ett matkärl och fyllde på nytt i flaskan. Detta behövdes aldrig. Oavsett så hade jag alltid 2 liter vatten till frukosten, varav en liter hetvatten i termosen.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: sovsäcksvärme

Inlägg av Kråkfot »

Håller nog med dig Maskros, jag skulle inte släpa med mig något extra batteri el dylikt.

Kök/eld o kastrull, vatten och vattenflaska, stopa i sockorna om det blev för varmt så är man förberedd för en varm natt.

Teknikdelen i det här är vell smidigheten, lägg dig med väst/filt/element och sov. Problemet blir och ladda powerbanken men det kanske vissa inte ser som ett problem(inget illa menat mot någon).

Men utifrån TS frågeställning i början så skulle jag säga att tanken är god med den utrustningen som ges. Jag har provat själv.
Tank
Inlägg: 1681
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: sovsäcksvärme

Inlägg av Tank »

Old school/KISS mot prylar och utveckling :lol:

Köket och vattenflaska/thermos är sedan gammalt.
Vad är det för fel med att se sig om efter andra lösningar? :hm:

Om man behöver och har möjlighet, varför avstå om man fryser?

OT: usb driven värmeväst gjorde hela skillnaden för sambon under den kalla perioden och jag insåg direkt fördelarna, trots usb accbyte flera gånger per dag. Nöjd och varm sambo. :D Just saying. :hug:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10540
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: sovsäcksvärme

Inlägg av bastard »

bättre att prova vad man kan
är det ex i bil vintertid kan eluppvärmda kläder vara riktigt vettigt
man laddar medans man kör

ser för och nackdelar med både och då kan man välja vad man vill

har en värmeväst 12v som skall provas
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10540
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: sovsäcksvärme

Inlägg av bastard »

köpte en gummiblåsa, värt att prova i egna sängen om man känner sig frusen med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
PotHead
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 dec 2022 15:04

Re: sovsäcksvärme

Inlägg av PotHead »

Ullunderställ. Behöver inte ens laddas. Bara en annan tanke 🥰
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: sovsäcksvärme

Inlägg av Charlie** »

PotHead skrev: 28 maj 2023 22:08 Ullunderställ. Behöver inte ens laddas. Bara en annan tanke 🥰
Problemet med ett ullunderställ, är att detta isolerar kroppsvärmen från att värma upp luften i sovsäcken och den kommer därför inte att vara lika varm. Ett tunt underställ är bra för sovsäckens hygien men det ska vara ett tunt underställ som släpper ut kroppens värmestrålning i sovsäcken.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: sovsäcksvärme

Inlägg av Kardinal »

Det kallaste jag sovit under bar himmel var -18, lösningen då var rejält med isolering mot marken i form av granris, varm sovsäck, mysiga strumpor, eldstad och reflektor av torkande vet på andra sidan elden. Sov i tunnare underställ och balaklava (om inte minnet sviker). Dock slocknade elden under natten och man var inte varm när man vaknade direkt. Min thermos är ingen bra värmekälla då yttertemperaturen hålls relativt låg. En Nalgene eller Klean Kanteenmed varmvatten kan vara trevligt. Hade jag sovit ute oftare på vintern hade jag antagligen laborerat med uppvärmda stenar exempelvis under granriset, men det kräver nog en del trixande för att få lagom temperatur. Har någon form av av aversion mot elektrisk uppvärmning, dels för att jag är konservativ och dels för att jag misstänker brandrisk.
Slava Ukraini!
Ursus

Re: sovsäcksvärme

Inlägg av Ursus »

Jag kör på devisen att värmekällor utöver kroppen i en sovsäck är en nödlösning. Hellre bär jag en sovsäck som är mer än tillräckligt varm för säsongen (eller flera sovsäckar), och blir det för varmt kan man öppna upp lite.

Finner att sovsäckar känns kalla om man framför allt misslyckas med att komma undan konvektion i form av vind eller konduktion från mark. Redigt liggunderlag (dvs. inte tunn skumgummi från Rusta) samt en tarp i plog/diamant är en minimalistisk lösning som täcker många situationer. Någon form av permeabelt tyg runt säcken kan skapa en lokal bubbla av värme utan att stänga inne fukt.

Vad man än väljer att göra dock, så börja inte sova med en flaska piss för värmens skull, som vissa extremsportare föreslår. Börjar den läcka har du en enastående horribel situation att vakna upp till.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10540
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: sovsäcksvärme

Inlägg av bastard »

hm, varma stenar är en sak, skulle ju gå att ha dom i en brandfilt som isolerar lagom mycket

många gånger är det inte för att klara sig under natten, utan att få upp kroppstemperaturen om man har varit ute och kylt ner sig för mycket
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"