sovsäcksvärme

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10606
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

sovsäcksvärme

Inlägg av bastard »

bara en fundering

scenario
ute i terräng, kanske bil med mer utrustning än en vandrare
men sova i tält , även vintertid

säg att man har en kellykettle, lätt att värma vatten

gamla tider fanns ju sängvärmare, finns nu med
platt blåsa att hälla i vatten i

att om man är frusen och behöver värme och vila, värma vatten i kellykettlen, i värmeblåsan och i med den i sovsäcken för att få upp temperaturen i kroppen

bara en fundering,
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: sovsäcksvärme

Inlägg av Charlie** »

En väldigt bra fundering. I outdoorkretsar, kallas detta för en "sovsäckskompis" Flaskor av Nalgene-typ med breda öppningar är populära till detta ändamål.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
mopar340
Inlägg: 429
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: sovsäcksvärme

Inlägg av mopar340 »

ja i en bra sovsäck så behöver man inte så mycket extra för att det ska bli väldigt varmt och skönt.
Har funderat på en värmedyna som drivs av en powerbank, men inte kommit till skott att testa eller räkna på det.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: sovsäcksvärme

Inlägg av Charlie** »

mopar340 skrev: 09 maj 2023 23:26[...
Har funderat på en värmedyna som drivs av en powerbank, men inte kommit till skott att testa eller räkna på det...]
+1 👍
Jag kom just att tänka på de där batteridrivna värmevästarna, som jakt butikerna brukar marknadsföra. Ganska dyra men billigare på Amazon och Wish. Bara att stoppa in i sovsäcken och reglera värmen efter behov.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: sovsäcksvärme

Inlägg av Tank »

Charlie** skrev: 10 maj 2023 13:38
mopar340 skrev: 09 maj 2023 23:26[...
Har funderat på en värmedyna som drivs av en powerbank, men inte kommit till skott att testa eller räkna på det...]
+1 👍
Jag kom just att tänka på de där batteridrivna värmevästarna, som jakt butikerna brukar marknadsföra. Ganska dyra men billigare på Amazon och Wish. Bara att stoppa in i sovsäcken och reglera värmen efter behov.
Intressant tanke, får prova det innan det blir för varmt på nätterna (har en sådan väst) :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: sovsäcksvärme

Inlägg av Kråkfot »

bastard skrev: 02 maj 2023 16:49 att om man är frusen och behöver värme och vila, värma vatten i kellykettlen, i värmeblåsan och i med den i sovsäcken för att få upp temperaturen i kroppen

bara en fundering,

Jag säger JA, absolut.

När jag gjick en vinterkurs för många år sedan var det så på det sättet som två av deltagarna klarade sig igenom kursen utan att förfrysa(poor planning och kass utrustning)

Har du dessutom en kellykettle redan så är det ju lätt att koka vatten snabbt. Nått man kanske inte vill offra gas över.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10606
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: sovsäcksvärme

Inlägg av bastard »

har man termos kan man ju lagra för en påfyllning mitt i natten med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10606
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: sovsäcksvärme

Inlägg av bastard »

2 liter och 95 till 35 grader är 140 wh
en varmvattenbehållare

batteri är
enkelt provat 18v batteri från elverktygen 5Ah= 90 wH

så man bör få hyggligt med värme från en värmejacka, eller kanske en värmefilt, elektrisk

kan man bara få el så är det ett allternativ
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: sovsäcksvärme

Inlägg av Tank »

Funderar på:

https://www.amazon.se/Elektrisk-v%C3%A4 ... 441&sr=8-3

Eller liknande :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: sovsäcksvärme

Inlägg av maskros »

För mig som inte är så mycket för att sova ute, men gör det någon enstaka gång per decennium ändå framstår diskussionen här som märklig.

Jag fattar inte varför man ska släpa med sig en powerbank som är svår att ladda när man är utanför civilisationen när man ändå har ett kök av något slag med sig, tillgång till vatten (utom när det är torrt, men då brukar det vara varmt också) och tillgång till småved att elda köket med om man inte har med sig bränsle? Det känns som mot KISS och som att man skapar möjligheter för fler saker att gå sönder. En gummiblåsa eller bara en vanlig aluminiumflaska som fylls med hett vatten värmer väl gott nog? (Vad händer när allt blir blött i regn?)

Nån som har lust att förklara tänket, jag måste ha missat något.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"