Shit will happen

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Shit will happen

Inlägg av maskros »

Snubblade över en länk som jag länkade för länge sedan på ett annat ställe. http://cluborlov.blogspot.com/2013/10/t ... lapse.html som är ett addendum till http://cluborlov.blogspot.com/2008/02/f ... lapse.html som har massor av tänkvärda tankar. Trots att Orlov har gått från att vara en fräsch doomer till att vara en pro-Putlerist innehåller hans inlägg en del intressanta tankar. (Sagt som en uppmaning att ta med sig saltnypan.)
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Shit will happen

Inlägg av bastard »

har inte hunnit läsa allt
men det i början känns rimligt

frågan är bara när vi kommer dit och vad som inte går som han tror på skall hända

men ekonomisk kollaps känns oundviklig, förhoppningsvis så lång i framtiden att jag inte behöver bry mig om den saken
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Urban
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 maj 2023 19:04

Re: Shit will happen

Inlägg av Urban »

Så mycket att läsa när jag precis öppnat den här lådan men lägger bokmärke på dessa inlägg. Fråga: Som nybörjare tolkar jag det som att "doomer" och "pro-Putlerist" är etiketter på folk som tror att det kommer gå utför, men på olika sätt. Stämmer det? Vad är skillnaden? Finns det fler typer jag borde känna till?
- - = = :D = = - -
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Shit will happen

Inlägg av bastard »

en doopmer är i detta forumets inriktning någon som tror det går åt helvete

men i den stora världen en hårdrockare som hänger sig åt doom metal, som candelmass med det suberba albumet epicus domicus metallicus :mrgreen:

man kan vara både och samtidigt utan konflikter :lol:

putleristers exakta defination är för mig inte utforskat, men troligen någon som hejar på putin

det finns mera
ex prepper, den som förbereder sig
hoarder, den som samlar allt
finns fler, kommer nog i tråden
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Urban
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 maj 2023 19:04

Re: Shit will happen

Inlägg av Urban »

Haha, tack! Och ja Candlemass är den typ av doom jag kände till. Och såklart det episka spelet! :D
- - = = :D = = - -
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Shit will happen

Inlägg av maskros »

Doomer har du fått svar på.

Pro-putlerist, nån som är för Putin och det styre han representerar, ett rysstroll eller en rysk påverkansagent eller kanske bara en nyttig idiot.

https://www.sakerhetspolisen.se/om-sake ... hotet.html
https://www.svtplay.se/klipp/36929455/p ... -tre-amnen
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Shit will happen

Inlägg av Marie »

Urban skrev: 13 maj 2023 10:46 Så mycket att läsa när jag precis öppnat den här lådan men lägger bokmärke på dessa inlägg. Fråga: Som nybörjare tolkar jag det som att "doomer" och "pro-Putlerist" är etiketter på folk som tror att det kommer gå utför, men på olika sätt. Stämmer det? Vad är skillnaden? Finns det fler typer jag borde känna till?
Det finns massor och åter massssssor att läsa om. :D :up:
Om du är Star Trek fan... Glöm inte bort...
Ferengi Rule Of Acquisition Nummer 190: "Hear all, trust nothing."
Käll kritik asså.. :lol:

Det är lätt att grotta ner sig i ämnen och man finner vissa saker mer intressanta än andra för att det avspeglar sina egna tankar.
Det är 100gånger lättare att sprida falsk information då den är intressantare läsning än sann information som oftast är tråkig.
En bra lögn har 15% sanning i sig för att locka de som inte är frälsta ännu. ;)

Jag skrev ett inlägg på Anslagstavlan med ämnesrubrik "Informationspåverkan.... Värt att ha i bakhuvudet..."
Inlägget hade nog blivit intressantare om jag hade startat det som 15% sanning med en twist så det hade blivit desinformation och sedan rett ut det. :hm: :lol:

Så dina ord: Stämmer det? Vad är skillnaden?
70% är en tolkningsfråga utifrån vem man frågar.
Frågar du mig så säger jag att en "pro-Putlerist" behöver öppna ögonen o se vad den attan den pysslar med Putin och Hitler är samma sak.. enda skillnaden är att Hitler försökte inte dölja sitt hat om att han var ute efter att utrota ett folk, Medan Putin gör samma sak, men han kallar det för militär operation och döljer avsikten för ryska folket..
En doomer är bara en pessimistisk prepper, så de är no harm in that, just keep read on :mrgreen: :up:

Så den där Ferengi regeln om att (hör allt, men lita inte på något) tycker jag är klockren i våran värld 2023 och alltid verifiera saker innan du litar på vad som står. 8-)
Det är nyttigt att läsa "båda sidorna" för att skaffa en objektiv bild att dra slutsatser ifrån, då algoritmer försöker styra vårat informationsflöde till vardags. (:)

End rant. *lol* :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Shit will happen

Inlägg av maskros »

Vet inte riktigt vad trådens ämne är så jag postar detta här.

Hon Gail Tverberg på Ourfiniteworld har ofta intressanta betraktelser av världen. Hennes senaste inlägg - som jag ännu inte läst i sin helhet - är mycket intressant för oss härinne. https://ourfiniteworld.com/2023/06/30/t ... -behavior/ Inlägget handlar på första nivån om ekonomi och energi, under det finns massa andra spännande konsekvenser som man kan ta på allvar eller strunta i men jag menar att man ska fatta ett informerat beslut om huruvida det är skit eller sanningar.

Jag har först nyligen insett vad hon egentligen jobbat med. "Auktarie" har jag, lite sådär i tron att jag vet vad det handlar om, tänkt att det är nån slags ekonominisse men det är bara lite sant. https://sv.wikipedia.org/wiki/Aktuarie En auktarie är en matematiker som (ofta) jobbar med försäkringsfrågor. I min värld är det en sorts proffs som är värda att lyssna på. Läs åtminstone de fetstilta rubrikerna (går fort), jag tror det är risk att man ångrar sig om man inte gjort det och efteråt inser att informationen fanns där. (Lite halleluja, jag har skådat sanningen, jag vet, men hon är inte dum i huvudet.)
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Shit will happen

Inlägg av bastard »

då har jag läst det,
google translate funkar helt ok för att översätta

det är intressant, jag håller inte med om några saker
men i det stora hela så ser det djävligt dystert ut
just det där med att limmet som håller ihop ekonomin faller bort är en sak som verkligen är intressant

jag ser det som att för varje ny sak , teknik, ekonomi eller vad som i marknaden gör att flera undersegment kan växa fram
om en gren dör, som ex fossilolja försvinner dör hela grenen med dess utväcklingar i dess helhet
inte sant, dom kan ta andra vägar
som ex bensinbilar blir elektriska
men det kräver en helt ny gren som kan ta nytta av en annan grens utveckling

få förstår hur komplicerat allt som tillverkas idag, krävs kunskap, erfarenhet och teknik att få något gjort
fundera på hur du själv skulle kunna tillverka ex en motor om du inte har något alls förutom mat för dagen
jag kanske kunde göra en kniv på ett år, plocka upp järnoxid från sjö, förädla till järn, måste ordna ugn och bränsle, smida , måste göra städ och verktyg, men har man gjort en så kan man relativt lätt göra 100 till

på samma sätt är industrierna det som gör att vi har den extrema mångfalden av billiga prylar idag

när, inte om, fossilbränslenas tynade tillvaro kommer, så kommer många saker inte vara lätt längre

, det jag inte ser i det som sägs är att utvecklingen går frammåt, nya saker hittas på och saker fungerar ändå

vi har kommunikation som är abnormt, men 99.99% används för skit
vi har läkemedel, teknik och erfarenheter som är extremt mycket mer än bara för 25 år sedan
för att inte tala om 100 eller 200 år sedan

men även så många bekymmer

intressanta tider vi lever i :hm:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"