Nybörjarfrågor om vatten/första steget

Allt om vatten
Användarens profilbild
Urban
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 maj 2023 19:04

Re: Nybörjarfrågor om vatten/första steget

Inlägg av Urban »

När det gäller toa är ju det helt klart elefanten i rummet när man bor i en lägenhet i innerstan. Håller på att försöka läsa på/hitta information. Kommer bli en egen tråd när jag har lite mer konkreta frågor/tankar/idéer.

Men som @Omnivore skrev i min presentations-tråd så kommer ju rören och stammarna antagligen att fyllas upp ganska snabbt vid ett ordentligt strömavbrott eftersom skiten helt enkelt inte pumpas bort. Kanske iofs är självfall ut till rören i gatan men hela systemet kan inte vara byggt på det. Så i praktiken antagligen slöseri att använda det, relativt sett, lilla vatten jag har till att spola tänker jag. Men som sagt, lär bli en egen tråd inom en snar framtid :D
- - = = :D = = - -
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2818
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Nybörjarfrågor om vatten/första steget

Inlägg av Marie »

Vilken våning bor du på? har du många lägenheter över så att säga.
Gravitationen går ju nedåt. :notme: :lol:
Om du har badkar, Vid strömavbrott full upp det för hygienvatten och spola toan vatten, då vatten pumparna har UPS i städerna som går ett bra tag efter strömavbrott.

Annars var det någon här inne i en annan tråd som nämnde att ha tjocka påsar för "nummer2" och kattsand att strö på för att döda lukt osv.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Urban
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 maj 2023 19:04

Re: Nybörjarfrågor om vatten/första steget

Inlägg av Urban »

Andra våningen av sex och inget badkar så inte helt optimalt. Men bra att veta att pumparna går ett bra tag! Måste sätta mig in mer i det som sagt.
- - = = :D = = - -
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2818
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Nybörjarfrågor om vatten/första steget

Inlägg av Marie »

Urban skrev: 15 maj 2023 20:45 Andra våningen av sex och inget badkar så inte helt optimalt. Men bra att veta att pumparna går ett bra tag! Måste sätta mig in mer i det som sagt.
Ett bra tag är ett relativt begrepp dock ;)
Jag tror/har för mig mobiltelefonin har 3timmar som krav att fungera på batteribackup.. Vatten kan jag tänka mig är snarlikt, men relativt i förhållande på konsumtion hur mycket pumparna går på de Ah som UPSen kan vara bestyckad med.
Så går strömmen nattetid är det lägre konsumtion och batterierna räcker längre, medans går strömmen vid 17-19 tiden så är det som kortast drifttid då konsumtion är som högst.

Sedan "ska" det finnas portabla diesel generatorer de kan koppla in för att fortsätta drift på nyckelfunktioner(vatten/avlopp, kommunikation) "ska" är ju en sak som blir bekräftad den dagen de övar eller de måste sätta in det.
MSB på papper och i verkligheten är som med alla teorier. Det måste testas för att verifieras :smack: .... och alla vet ju hur bra våra myndigheter är på krishantering som varit. :lol:


Till de övriga i forumet.. Hade vi inte en tråd där vi diskutera just detta med samhället o UPS o hur många timmar olika saker ska klara strömavbrott? :hm:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Vatten"