Nybörjarfrågor om vatten/första steget

Allt om vatten
Användarens profilbild
Urban
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 maj 2023 19:04

Nybörjarfrågor om vatten/första steget

Inlägg av Urban »

[Bild på 16 stycken PET-flaskor jag inte riktigt förstår hur jag ska lägga upp :oops: ]

Har gett mig själv uppgiften att försöka sätta mig in mer i det här att ha i alla fall någon form av beredskap hemma. Ett första råd från flertalet av er (kan jag tagga andra medlemmar i ett inlägg?) var att börja med vatten. Så, har nu samlat ihop ett gäng 1,5 liters PET-flaskor.

Vad jag tänker göra. Ropa till om något är mindre smart att göra:
1. Skölja ur alla flaskor och diska så gott det går (köpt flaskdiskborste).
2. Toppfylla alla flaskor som inte ska frysas.
3. Sätta på tejplapp och skriva datum för att underlätta rotering.
4. Rotering var 6:e månad till att börja med.
5. Ta bort alla etiketter så jag inte blir frestad att panta den här förmögenheten när jag spelat bort hela lönen på hästar :D

Frågor, saker där jag känner mig osäker:
6. Hur mycket fyller jag i flaskor som ska frysas? 3/4 nämns här och där men känns som ganska lite vatten. Tänker att jag kan fylla typ som flaskorna kommer från butik, eller?
7. Intervaller för rotering av fryst vatten? Är det någon skillnad mot flyttande vatten?
8. Är det rekommenderat att rengöra flaskorna vid varje rotering trots att dom bara innehållit vatten?
- - = = :D = = - -
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Nybörjarfrågor om vatten/första steget

Inlägg av maskros »

Jag vet inte vad som är sant och rätt. Jag har vatten i köpta flaskor som står mörkt och svalt, klarar sig lätt två år (jag har mina mer än ett år förbi bäst före-datum).

När jag har vatten i dunk skakar jag runt hett vatten med lite diskmedel i dunken, sköljer ordentligt och fyller sedan nästan fullt. Dunkarna får sedan stå mörkt och svalt. För mig som har egen brunn, som dessutom är grävd, så att jag får med lite krafs är det mycket viktigt att de står mörkt för att grejer inte ska börja växa. En glasskål med vatten som står framme i köket förvandlas på två veckor till någon slags grönt te ser det ut som. Dunkarna byter jag vatten i ett par ggr/år. Om jag kände behov av att lagra mer vatten längre tid skulle jag tillsätta klor i vattnet.

Jag har aldrig frusit vatten för lagring, vet inget om det.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Sixten
Inlägg: 56
Blev medlem: 14 maj 2019 09:19

Re: Nybörjarfrågor om vatten/första steget

Inlägg av Sixten »

Jag brukar lämna ca 3cm från toppen vid frysning Flaskorna har hållt för mig.
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Nybörjarfrågor om vatten/första steget

Inlägg av EN brun böna »

Om det blir ett strömavbrott och man inte har "nöd-el" så kan man flytta över det frysta flaskvattnet till kylskåpet så hjälper det till att hålla temperaturen nere. Det går även att använda som kylklampar när man ska ut i naturen eller bara till ica för att handla då det är riktigt varmt och man vill hålla det frysta fryst.


Beroende på vart vattnet kommer ifrån, kommun, egen brunn etc , så finns det mer eller mindre med föroreningar i vattnet. Och lagringen tid och temperatur spelar in hur länge vattnet kommer att klara sig.
En annan sak som kan påverka vattnet är ev metaller. Det vattnet jag har här ger en brun hinna på allt efter ca en vecka när det stått i flaska eller hink. Det är en utfällning av järn som jorden här är rik på. Sedan efter lite längre tid blir det en grön utfällning som inte är alger utan koppar ärga.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2821
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Nybörjarfrågor om vatten/första steget

Inlägg av Marie »

Om du dricker saft, börja köp saft på 2½ liters dunk, då de är perfekta att lagra vatten i och rektangulära i formen så det går att förvara dem "tajt" så man inte får en massa dött utrymme som blir mellan runda flaskor.

Har du blommor hemma?
Använd vattnet i dunkarna för vattning så får du en naturlig rotering utan att behöva tänka på om vattnet blir gammalt. och blommor gillar vatten som har stått ett tag om det är kommunalt vatten med lite klor i, så kloret dunstar bort. :)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Urban
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 maj 2023 19:04

Re: Nybörjarfrågor om vatten/första steget

Inlägg av Urban »

Tack för tips å svar!

Jag diskade någon flaska men blev rastlös då det tog sådan tid att få ur allt lödder (vilket iofs inte är giftigt på något sätt) så sköljde ur (ordentligt) merparten av flaskorna. Toppfyllde dom som hamnade i kylen och köksskåpet. Dom som hamnade i frysen fyllde jag upp typ som dom kommer från butik och det verkar gått jättebra.

Vattnet är kommunalt (centralt i huvudstaden) men jag är inte insatt i om det är hårt/mjukt/mycket tillsatser osv. Några flaskor ska få stå i köksskåpet minst ett halvår bara för att testa.

Har inte många men några växter så ska testa att använda det här vattnet löpande till att vattna för att få till rotation.

Ingen saftdrickare men ska kanske undersökas :D
- - = = :D = = - -
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10605
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Nybörjarfrågor om vatten/första steget

Inlägg av bastard »

det är lätt att få ur löddret
, man bara fyller flaskan helt med vatten och spolar lite till så är det borta
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Nybörjarfrågor om vatten/första steget

Inlägg av entropi »

Bra början @Urban! Tror de flesta av oss började med något annat mer "spännande". Men som du säger, vatten är absolut viktigast så du tänker helt rätt.

Att du kommer igång är det viktigaste, och det har du ju gjort nu.
Jag köpte stora 20L dunkar och fyllde upp, sen när jag började rotera så insåg jag hur tungt och bökigt det blir. Så om jag köper dunkar nu blir det 10L som jag tycker är lagom.
Men mindre flaskor har ju sina fördelar.
Jag började med 6 mån, sen upptäckte jag att det inte är några problem när jag inte skött rotationen, så nu blir det en gång per år. Bra att ha någon större händelse som du minns, typ jul och midsommar.

Ett tips är att prova dricka vattnet innan du roterar det. Bättre att du känner dig helt säker på att vattnet är ok under en nödsituation så att du inte behöver oroa dig både för nödsituationen i sig OCH om det verkligen är ok att dricka vattnet.

Rengöring:
Jag har inte rengjort varje gång, och aldrig haft något problem. Men jag har andra rutiner. Eftersom jag har ett aktivt kolfilter på allt vatten som kommer in i huset så byter jag vatten när filtret är nybytt, så det blir väldigt rent. Någon gång, kanske var 3-4 år lägger jag i några vattenreningstabletter då jag fått för mig att det även håller eventuell beväxtning borta.

Fryser inte vatten, men jag skulle tro att det håller i flera år?
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Urban
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 maj 2023 19:04

Re: Nybörjarfrågor om vatten/första steget

Inlägg av Urban »

@bastard: Tack för tipset om löddret, ska testas!

@entropi: Tack för pepp! Vatten var på er inrådan och kändes vettigt. Har snappat upp det här med att inte köpa gigantiska dunkar som jag sedan inte kan bära. Nästa steg blir två 5-litersdunkar som kommer få plats i köket i min lägenhet (en etta). Kommer även ha plats för fyra till PET-flaskor. Då landar jag på 40 liter om jag inte räknat fel. Ska jag utöka det måste jag ta till källarförrådet vilket kommer vara görbart men inte lika stealth. Men det får bli senare isf. Tror jag byter ut PET-flaskor mot små dunkar innan dess till att börja med. Effektivare förvaring sett till utrymme som ni påpekat.

Och ska se till att provsmaka innan jag planerar en rotation och smakar det OK är det ju bara att skjuta lite på rotation tänker jag. Om jag nu inte lyckas få till en långsam automatiskt rotation genom att vattna växterna som är ett förslag jag gillar :)
- - = = :D = = - -
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Nybörjarfrågor om vatten/första steget

Inlägg av EN brun böna »

Du kan även skilja på dricksvatten som du håller extra koll på samt vatten för klädtvätt, personlig hygien och att spola toan med. Det vattnet behöver du inte vara lika noga med men försök att lagra mörkt och svalt i alla fall för att minska alger. Men det vattnet kan du sedan sila eller ev koka om det känns olustigt till personlig hygien. Bor du i lägenhet så räcker ju vattnet inte i evighet till toan. Använd vattnet först till personliga tvättar och klädtvätt, sedan spolar du toan med det
Skriv svar

Återgå till "Vatten"