Downsizing som prepper?

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1492
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Downsizing som prepper?

Inlägg av entropi »

Har som mål att flytta utomlands delar av året, och nu ser det faktiskt ut som om jag kommer kunna spendera åtminstone den kalla årstiden på varmare breddgrader för att på några års sikt sluta jobba och lämna landet helt om jag vill det.

Nu pratar vi om att gå från två personer i ett stort hus på landet med åker som närmsta granne, till något som är mindre än mitt överfulla dubbelgarage, kanske i en släktings nybyggda attefallshus i ett nybyggt villaområde i Stockholm.
Inte exakt perfekt prepping att göra så här kanske, men å andra sidan kommer vi nära våra närmaste i familjen igen.

Timingen att försöka sälja huset är ju helt off också. Kanske kan huset ändå vara lite attraktivt då man kan se väldigt låga driftkostnader?
Jag vill helt enkelt skala ned på alla måsten, och då vill jag inte ha ett onödigt stort hus att ta hand om som står tomt och obevakat halva året.

Det skulle kräva ett helt nytt sätt att tänka på beredskap, och helt andra strategier för krishantering som baserar sig på mobilitet för att ta sig ifrån problemområden snarare än att klara varje tänkbar situation.

Är det någon som gjort en liknande resa? Det känns helt övermäktigt, men downsizing är nog ett måste för att jag ska komma framåt i livet i övrigt nu.

Samtidigt är det kanske helt fel ur preppingsynpunkt, men livet är mer än prepping antar jag :smack:
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10719
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Downsizing som prepper?

Inlägg av bastard »

klart det är prepp, du förbereder dig för något

kanske en sak före en annan men ändå, du gör att aktivt val och ändrar så det funkar för dig :up:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Urban
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 maj 2023 19:04

Re: Downsizing som prepper?

Inlägg av Urban »

Har inte skalat ned med ett prepper-perspektiv (har ju precis börjat min prepper-resa) men har definitivt skalat ner. Kanske lite flummigt och mer filosofiskt men jag skulle verkligen rekommendera att ni tydligt klargör för er själva varför ni vill göra det och känner att ja det är värt det.

Jag var tvungen att skala ner ordentligt på grund av kraschad ekonomi vid ett tidigare tillfälle i mitt liv och det var som ni kanske misstänker inte helt frivilligt. Resultatet var ju att jag blev väldigt bitter och det kändes allmänt som ett nederlag.

Men i eländet fanns det ändå spår av en enkelhet jag gillade så när ekonomin var på fötter igen skalade jag nästan ner ännu mer men flyttade så jag fick livskvalité på andra sätt. Ja ur ett prepper-perspektiv flyttade jag ju helt fel men sett till vad jag gillar att göra på fritiden är det toppen. Och i ett fungerande samhälle (åter igen, jag har inga prepper-glasögon ännu) känns det jag offrat värt det. Litet och enkelt men med bonusen att jag inte är bitter längre helt enkelt.

Så kan ni försvara det med möjligheter/upplevelser/aktiviteter som tex det du säger om att vistas på varmare breddgrader och ni känner att det gör det värt det tror jag ni hittar en väg :D
- - = = :D = = - -
mango
Inlägg: 394
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Downsizing som prepper?

Inlägg av mango »

Vilket land tänker du på och vad finns där som hägrar, förutom vädret då gissar jag?
Tank
Inlägg: 1705
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Downsizing som prepper?

Inlägg av Tank »

Intressant, följer :hm:

Lite som super basic prepping, fast du har erfarenhet och förmodligen det mesta av prylarna redan.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1492
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Downsizing som prepper?

Inlägg av entropi »

mango skrev: 14 maj 2023 10:34 Vilket land tänker du på och vad finns där som hägrar, förutom vädret då gissar jag?
I första läget tänkte jag mig Kanarieöarna i vinter då det passar bra med tidszon för distansarbete, och är inom EU. Framför allt för vädret.
Men jag har lite känningar i anknytning till både Cypern Kanarieöarna, lite mer avlägsna till Uruguay också.

Mitt upplägg på lång sikt är någon variant på sk flag Theory (tror jag, är absolut inte någon expert på det). Dvs splitta upp så att
* Företaget är registrerat i ett land (tex Cypern)
* Företagets bankkonto i ett andra land (tex Sverige eller Schweiz)
* Jag som person är skattskriven i ett tredje (tex Kroatien)
* Medborgarskapet är kvar i Sverige

Det minskar risken för att en enskild regim kan fortsätta se mig som enbart skatteboskap och ökar min individuella suveränitet.
Jag kan gå dit jag blir behandlad och trivs bäst.
Thailand, Filippinerna eller Uruguay är med på listan av länder jag kan tänka mig att vara skattskriven i.
Men jag har en husbil som klarar sig offgrid så länge jag kan ladda batterierna med sol och fylla på gas någon gång i månaden. När jag slutar jobba drömmer vi om att rulla runt i Europa ett tag.

Men det är mest lösa tankar, just nu tänkte jag ha kvar min väsentliga anknytning till Sverige.

De senaste åren har jag återkommit till en bok som heter "the sovereign individual" som inspirerar mig att ta den här vägen i livet.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10719
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Downsizing som prepper?

Inlägg av bastard »

finns flera saker som är ok, med att miska om man gör det rätt
man behöver inte ha 200 knivar
några stycken räcker
välja vad man vill ha kvar och sälj resten och använd till det man vill ha


kan vara en fördel att bara ha en ryggsäck, packad och klar med allt färdigt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1492
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Downsizing som prepper?

Inlägg av entropi »

bastard skrev: 19 jun 2023 21:38 finns flera saker som är ok, med att miska om man gör det rätt
man behöver inte ha 200 knivar
några stycken räcker
välja vad man vill ha kvar och sälj resten och använd till det man vill ha


kan vara en fördel att bara ha en ryggsäck, packad och klar med allt färdigt
Ja, det blir verkligen basic. Har tex gjort mig av med ett honda-elverk till fördel för en Ecoflow Delta 2 batteri-backup + extra solceller pga viktbegränsningar på husbilen. Med det borde jag kunna ordna någon sorts inkomst under länge perioder så länge det finns fungerande internet.
Ang ren skogsöverlevnad så vette tusan hur länge jag klarar mig. Tror faktiskt inte det är så viktigt annat än om jag behöver hålla sig gömd några veckor. Förutom att kanske ordna lite fisk så kommer jag bli ineffektiv snabbt utan förhandsberedda kalorier om det handlar om ren vildmarksöverlevnad.
Jag har en gammal INCH-bag, men den behöver uppdateras och valideras. Det är nog inte mycket större volym än så jag kan ha kvar totalt.
Å andra sidan så kommer de kallaste månaderna inte tillbringas i Sverige, och då blir klassisk överlevnad enklare att hantera.

En husbil är knappast optimalt som bugout-fordon vid tex köer eller dåliga vägar, så det kräver att man uppfattar att skiten träffar fläkten innan alla andra och agerar på det i tid.

Kommit överens med en svensk kompis som har en extra fastighet i södra Europa att vi kan försöka ta oss ned dit om det ser ut att skita sig här uppe. Men det är jäkligt oklart för mig hur man överlever långsiktigt där nere utan att vara beroende av andras välvilja.

En annan kontakt ska kanske kika på att starta ett företag på Cypern så jag kan driva verksamhet därifrån. Men här kvarstår många frågetecken.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10719
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Downsizing som prepper?

Inlägg av bastard »

skulle kunna tänka mig bo enklare
liten stuga, lite att värma upp
med moderna isolermöjligheter så skulle det kunna bli riktigt bra, att ha som växthus mot söder, kanske ingrävt mot norr

då helst bortanför samhälle ut i skogen
ha skog nog, solpanelsläge, vatten i närheten

att ha en del av huset ingrävt i en slänt vore riktigt trevligt
med rätt byggteknik, kanske som skyddsrum
kanske en gång ut åt andra sidan
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1492
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Downsizing som prepper?

Inlägg av entropi »

bastard skrev: 10 dec 2023 09:46
att ha en del av huset ingrävt i en slänt vore riktigt trevligt
med rätt byggteknik, kanske som skyddsrum
kanske en gång ut åt andra sidan
Ja, det borde gå att göra någon modern variant av earth ship, som längst ut är ett växthus. Har sett designs på det där solen inte skiner in så mycket sommartid när solen står högre på himlen. När den står lägre strålar det in mer värme pga lägre vinkel de gånger solen kikar fram.

Borde även ge svalka sommartid, och plusgrader vintertid.

Bor litet och bekymmersfritt nu, med låga fasta driftskostnader.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"