Grejer för att sota?

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Grejer för att sota?

Inlägg av EN brun böna »

Det blir hett under huven och första viskan som sattes upp där försvann borsten efter nån månad trots metallborst. Så fick hissa upp allt nån decimeter till så blev det lugnt. Man får heller inte dra upp vajern för högt upp då vajerlåset kan fastna i linhjulet, vilket också hände en gång i början innan man lärde sig. Fick ut med en skylift för att fixa båda problemen. Men nu har det gått länge utan missöden.
Som sagt mer tyngd än bara kulan, här är det kula plus en grävmaskinstand.
Vajern är en tunnare och starkare variant som även är väldigt mjuk och smidig, den är starkare än en standardvajer med och dyrare men värt det.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Grejer för att sota?

Inlägg av bastard »

jag har ungefär 150 till 200 grader ut från pannan vid normal drift, sedan temperaturfallet upp genom skorstenen
så jag räknar inte med allt för varmt däruppe
funderar på att leda upp temperaturmätning för att se vad det blir under normal drift
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1052
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Grejer för att sota?

Inlägg av rödluvan »

Ved och flis blir ju mycket hetare än pellets.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Grejer för att sota?

Inlägg av EN brun böna »

Eldar med ved vår och höst då det inte behöver hållas efter utan räcker med en brasa då och då för att sedan elda med flis över vintern.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1052
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Grejer för att sota?

Inlägg av rödluvan »

Ja, men jag hade för mig att Herr Bastard eldar med egentillverkad pellets dock.
Har ni mätt upp efter flispannan? (beror ju väldigt mycket på typ, men man tycker inte det borde diffa mer än en eller tvåhundra grader max jämfört med pellets?)

Tyvärr har jag inget att mäta bra med här då det är en gammal murad skorsten till vedeldstäderna.
Litet nyfiken i största allmänhet, de nya flispannorna verkar inte alls ha lika hög rökgastemperatur som de äldre.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Energi"