Kamouflage eller gråmannen?

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
Faust2

Kamouflage eller gråmannen?

Inlägg av Faust2 »

Hejsan, hur ser ni på detta med kamouflage och att vara ”the grey man”?
Jag ser såklart fördelarna och nackdelarna med båda sakerna.
Personligen är min utrustning mest överskott från tyska armén, så nästintill allt på utsidan består av kamouflage (flecktarn), självklart lägger folk ett extra öga på en, speciellt när man passerar det urbana delarna av landet… men jag tycker att vikten i att kunna smälta in i det vilda precis som djuren själva gör är mer viktigt än om någon människa tittar lite märkligt på en.
Också värt att nämna att med sådan utrustning kommer du inte lysa upp som en julgran ifall någon kikar runt med mörkerseende (NIR signaturen) (:)
Finns såklart många bra argument om risken att bli misstagen för stridande förband i krigsscenarion, eller hur man drar åt sig onödigt med blickar… självklart är det också beroende på vart man befinner sig och vart man ska.
I min egna situation så kommer jag enbart behöva se ut som en ”idiot” just när jag lämnar mitt nuvarande boende, men så fort jag begett mig ut ifrån staden så är kamouflage snarare mer neutralt än något annat ute där på vischan.
Kortfattat handlar mitt värsta scenario om en punkt A till punkt B evakuering som kommer ta cirka fyra dagar bland vildmark och stugor, så för mig är kamouflage en självklarhet.

Notera, detta är mitt första inlägg här :roll:
Among the ruins… :-g
Användarens profilbild
Charlie**

Re: Kamouflage eller gråmannen?

Inlägg av Charlie** »

Kammokläder är inte speciellt vanligare på landsbygden än i staden och absolut inte flecktarn. Det är ett mönster som sticker ut, oavsett. Gör hellre en folklivsstudie om vilka kläder som bärs i olika vardagliga sammanhang. Vanliga arbetskläder av typen blåkläder, funkar över allt. Till och med civilpoliser använder liknande. Ta en titt i närmaste Jula-butik.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Tank

Inlägg av Tank »

Välkommen Faust2! :D :up:

Kamouflage är viktigt om man vill gå omärkt förbi vanliga människor och precis som Charlie säger så bör man känna till och anpassa sin klädsel till omgivningen. Själv tänker jag: vanliga neutrala kläder och keps som finns runt omkring mig, men kanske med mera väderbeständig sort i grund.
Kamouflage i form av maskering är ju inte fel om man vill minska sin signatur i skogen. :) I mitt fall går jag då på det som passar Svensk skog och landskap.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Ursus

Inlägg av Ursus »

Naturfärger är inte alls dåliga som mellanting. Exempelvis grönt, brunt, grått och liknande i valfri kombo (friluftiga vardagskläder) syns väldigt dåligt i skogsmiljö och kan snabbt bättras på med löv, gräs, mossa, etc.

Mörkt marinblå, svart, och mörkt rött är inte heller dåligt i detaljer, men bör inte ta över.

Så länge man inte kör en svennebanan och går ut i skogen med signalrosa eller neonblått så lär det vara lugnt :lol:
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

Behöver man röra sig genom många olika miljöer så kan man även nyttja lager på lager kläder. Man byter helt enkelt ytterplagget efter miljön. Innerstan, byhålan och rena skogen.
Bra med lager på lager förutom att smälta in är att kunna anpassa kläderna efter ansträngning och temperatur bättre.
Användarens profilbild
Faust2

Inlägg av Faust2 »

Charlie** skrev: 17 maj 2023 08:38 Kammokläder är inte speciellt vanligare på landsbygden än i staden och absolut inte flecktarn. Det är ett mönster som sticker ut, oavsett. Gör hellre en folklivsstudie om vilka kläder som bärs i olika vardagliga sammanhang. Vanliga arbetskläder av typen blåkläder, funkar över allt. Till och med civilpoliser använder liknande. Ta en titt i närmaste Jula-butik.
Visserligen, men har alltid upplevt folk som mindre brydda när man är där ute i glesbygden.
Oftast när jag befunnit mig där har jag haft på mig en jacka eller ett par byxor i kamouflage, vilket såklart är lite annorlunda från en hel ”uniform”, men tycker ändå jag hade varit mer utstickande om jag hade haft mina kläder jag bär i storstäderna.
Värt och säga att man alltid kommer sticka ut om man är som en vandrande buske, men tror om man tar av sig jackan och bär undertröjan som är enfärgad skulle man kunna rädda mycket för att inte uppträda alldeles för ”militant”.
Och såklart ett grönt ryggsäcksöverdrag eller liknande kan vara vettigt.
Sen tror jag lite på detta att ju mer som en kuf man uppträder ju större är risken att man får vara ifred (delvis från personliga upplevelser), flesta kan tycka det är otäckt eller tro att man är något helt annat än en människa på flykt ;)
Värt att påpeka att jag är rätt fanatisk när det kommer till kamouflage, men kan likväl ändra mig i snar framtid då jag tycker ”gråmannen” konceptet är lika bra på sina egna sätt :)
Användarens profilbild
rödluvan

Inlägg av rödluvan »

Jag brukar köra hantverkarkläder men nedtonat med vardags kläder i det dagliga livet (fast inte så att man ser ut som förklädda tjyvar eller liknande).
Det är inga problem att blanda in grönt om man vill i det, i staden kan man i vissa områden enkelt komma undan med cammobrallor, tex. Olivgrönt fungerar ju också för enskilda plagg.
Man kan i allafall där lagen medger det komma undan med knivar och andra redskap/verktyg i bältet då utan att sticka ut och jag använder ju kniven som ett verktyg annars också.

Tex cammobrallor och en neutral tröja (tex svart, vit eller annan färg, jag brukar ha kläder med reklamtryck från neutrala företag som åkerifirmor, byggföretag och liknande om du kan få sådant som reklam från polare eller som reklam och det är saker du får ha på dig i ditt vanliga privata liv så klart och inte saker som är reserverade enbart för tjänsteuppgifter i det företaget, då kan det bli kontraproduktivt om någon undrar vad fanken den killen gör iförd företagets tjänstekläder), eller svarta hantverkare brallor och olivgrön tröja kan gå om man rör sig genom rätt områden så att mans er ut som en vanlig älgjägare eller förortsinnevånare.

Annars, enligt tidigare om du specifikt är ute efter att inte bli ihågkommen.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Håller med Ursus här - som jag tolkar honom.

Människor är farligare än djur, dra inte till dig människornas intresse.

Djuren ser dig om du är enfärgad, du blir en silhuett, men det kan dämpas kraftigt genom att rulla sig i något smutsigt men inte blött eller sätta på sig lite kvistar eller nåt. Du ska inte ta mina åsikter för allvarligt här, jag jagar lite men är ingen skogsgubbe på riktigt. Likväl har jag märkt att min mörkgröna smutsfläckiga gamla meckaroverall funkar bra i skogen när jag ska komma nära djuren.

Välkommen hit förresten!! Om du har lust får du gärna presentera dig här viewforum.php?f=69 när och om känner dig mogen.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Faust2

Inlägg av Faust2 »

Ursus skrev: 17 maj 2023 11:22 Naturfärger är inte alls dåliga som mellanting. Exempelvis grönt, brunt, grått och liknande i valfri kombo (friluftiga vardagskläder) syns väldigt dåligt i skogsmiljö och kan snabbt bättras på med löv, gräs, mossa, etc.

Mörkt marinblå, svart, och mörkt rött är inte heller dåligt i detaljer, men bör inte ta över.

Så länge man inte kör en svennebanan och går ut i skogen med signalrosa eller neonblått så lär det vara lugnt :lol:
Haha :lol:
Det har du rätt i, Allt annat än att ha hela regnbågen på sig funkar såklart!
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

att kunna byta är min sak

från 3d camo vid jakt eller motsvarande till något som är grått i den omgivningen jag är i

dock ,som sagts innan, hantverkarkläder är ganska grått, få som bryr sig och oftast bland dom bättre kläderna att ha
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"