Jag ser såklart fördelarna och nackdelarna med båda sakerna.
Personligen är min utrustning mest överskott från tyska armén, så nästintill allt på utsidan består av kamouflage (flecktarn), självklart lägger folk ett extra öga på en, speciellt när man passerar det urbana delarna av landet… men jag tycker att vikten i att kunna smälta in i det vilda precis som djuren själva gör är mer viktigt än om någon människa tittar lite märkligt på en.
Också värt att nämna att med sådan utrustning kommer du inte lysa upp som en julgran ifall någon kikar runt med mörkerseende (NIR signaturen)

Finns såklart många bra argument om risken att bli misstagen för stridande förband i krigsscenarion, eller hur man drar åt sig onödigt med blickar… självklart är det också beroende på vart man befinner sig och vart man ska.
I min egna situation så kommer jag enbart behöva se ut som en ”idiot” just när jag lämnar mitt nuvarande boende, men så fort jag begett mig ut ifrån staden så är kamouflage snarare mer neutralt än något annat ute där på vischan.
Kortfattat handlar mitt värsta scenario om en punkt A till punkt B evakuering som kommer ta cirka fyra dagar bland vildmark och stugor, så för mig är kamouflage en självklarhet.
Notera, detta är mitt första inlägg här