mat för bugout 2023

Hur man lagrar föda
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10733
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: mat för bugout 2023

Inlägg av bastard »

ägg är lite bräckliga men håller länge
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: mat för bugout 2023

Inlägg av maskros »

bastard skrev: 19 jun 2023 21:35 ägg är lite bräckliga men håller länge
Har för mig att En brun böna tipsade om att olja äggen, eller nåt sånt, så skulle de hålla längre. :hm: Jag oljar inte mina men har dem i kylen och de håller minst en månad förbi BF. Kan faktiskt inte påminna mig när jag fått ett dåligt ägg och ibland har jag dem betydligt mer än en månad förbi BF.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 905
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: mat för bugout 2023

Inlägg av Omnivore »

Min erfarenhet är att kokta ägg har sämre hållbarhet än färska. Maken inflikade att kokningen gör att skalets skyddande egenskaper påverkas.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1454
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: mat för bugout 2023

Inlägg av jr_36 »

För bra läsning om ägg, se denna: https://eoceanic.com/sailing/tips/18/11 ... longevity/
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Pentti.linkola
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 apr 2022 08:57

Re: mat för bugout 2023

Inlägg av Pentti.linkola »

Ägg i jordkällare i vattenglas håller över ett år.
EN brun böna
Inlägg: 979
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: mat för bugout 2023

Inlägg av EN brun böna »

Ägg inlindade i papper i vanliga äggkartonger som sedan vänds minst en gång i veckan håller minst lika länge. Så de förvaras ute till havs på fartyg. Men man knäcker ett ägg i taget i separat skål ifall något blivit dåligt så man inte blandar alla direkt.

Vattenglas kan bli till en homogen kristalliknande massa som kräver bilhammare för att ta isär och då har man förstört kanske ett helt års behov av sparade ägg. Sedan kan man inte använda ägg som legat i vattenglas till allt.

Måste man lägga äggen i nåt är kalkmjölk, en svag blandning av kalk och vatten bättre.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3277
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: mat för bugout 2023

Inlägg av Parabellum »

Bilagor
Äggförvaring.jpg
Äggförvaring.jpg (36.3 KiB) Visad 216 gånger
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: mat för bugout 2023

Inlägg av maskros »

Massa bra tips här. Sparat.

Sån där ägghållare som var i en av filerna, nån som vet var man kan köpa en sån? Alltså en skyddande lufttät förpackning så man lätt kan vända dem?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
EN brun böna
Inlägg: 979
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: mat för bugout 2023

Inlägg av EN brun böna »

https://www.bole.se/agghallare-gaun-12-agg

https://www.amazon.se/storage-compartme ... hdGY&psc=1

Eller en tuooerware burk där en eller flera vanliga äggkartonger får plats
Pentti.linkola
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 apr 2022 08:57

Re: mat för bugout 2023

Inlägg av Pentti.linkola »

EN brun böna skrev: 21 jun 2023 08:02 Ägg inlindade i papper i vanliga äggkartonger som sedan vänds minst en gång i veckan håller minst lika länge. Så de förvaras ute till havs på fartyg. Men man knäcker ett ägg i taget i separat skål ifall något blivit dåligt så man inte blandar alla direkt.

Vattenglas kan bli till en homogen kristalliknande massa som kräver bilhammare för att ta isär och då har man förstört kanske ett helt års behov av sparade ägg. Sedan kan man inte använda ägg som legat i vattenglas till allt.

Måste man lägga äggen i nåt är kalkmjölk, en svag blandning av kalk och vatten bättre.

Du spär det med en sån mängd vatten så det lär du knappast vara med om. Var ofta så man gjorde förr och vet många även idag som gör det. Tror Laurin skrev en artikel om fördelarna gentemot kalk. Min mormor gjorde så.Vad kan du inte göra med äggen om du har dem i vattenglas? Jag kan bara komma på en sak. Inte ge äggskalen till hönsen.


Vi har ägg i vattenglas, vanlig kartong i jordkällare och kylskåp.

I jordkällare i vanlig äggkartong har iaf jag haft fräscha ägg efter sex månader.

Ägg håller väldigt mycket längre än folk tror. Kanske annorlunda med industriväg?
Skriv svar

Återgå till "Lagring"