Till och från BOL

Dit du tar dig när det hänt, oavsett var det är.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Till och från BOL

Inlägg av Charlie** »

Jag har till bringat gårdagskvällen med att titta på händelser från de försa invasionsdygnen i Ukraina. Denna dokumentär handlar om några tragiska öden som drabbade människor som först gjorde en Bug Out till ett fritidshusområde, men hamnade sedan mitt i korselden, då de insåg att deras BOL låg i ryssarnas blickfång och försökte ta sig tillbaka.
Vad kan vi lära oss av deras öden. Agerade dom för fort? Hur hade du gjort? Har du tänkt ut en plan B? Ligger din BOL lägligt till, eller kan den bli en fälla?

https://youtu.be/ONWW02pNvFk
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Till och från BOL

Inlägg av Kardinal »

Grymt intressant och tänkvärt! Man ska dock komma ihåg att Ukraina har en lång landsgräns till Ryssland och Belarus, och därtill annekterade delar (Krim) med omfattande militär närvaro. Datjorna i dokumentären ligger dock 7km från Kyiv... Lite nära...

För att överblicka svenska förutsättningar gör jag ett antal antaganden:
1. Jag frånser risken för kärnvapen. Nyttjandet av dessa skulle innebära vissa utmaningar när det kommer till nedfall och spridning av radioaktivt stoft, men det är för svårt att förutse effekterna av.
2. Ett ryskt militär angrepp skulle vara avgränsat i rum, bedömt finns intressanta mål i Stockholmsområdet, Göteborg, Gotland, rikets södra delar samt gränstrakterna i norra Sverige.
3. Ett angrepp skulle sannolikt även innefatta försök att begränsa svenska förbands mobilitet, exempelvis genom att slå mot eller blockera broar, järnväg, älvar etc.
4. Ett angrepp mot Sverige skulle föregås av angrepp mot vital infrastruktur - kraftverk, elnät, vattenrening osv.
5. Ryssarna skulle nyttja hamn, flygfält, järnväg och motorväg för egna transporter.

Med detta i åtanke vill man reagera snabbt och förflytta sig till en plats som ligger långt från platser som är viktiga för Sverige eller motståndaren, eller långt från områden fienden måste passera. Det kan alltså bli problematiskt om BOL:en ligger nära en motorväg eller en hamn exempelvis. Givetvis gäller det även militärbaser. En BOL bör därutöver ligga långt från övrig civilisation.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Till och från BOL

Inlägg av Kardinal »

PS. Rysshatet blir inte svagare av den där filmen. Må de brinna.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 382
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Till och från BOL

Inlägg av Prepsson »

En väldigt intressant och tragisk dokumentär.
Min plan-b för ukrainaresan som aldrig blev av var att köpa en ural med sidovagn och blåsa fort som fan mot polska eller moldaviska gränsen.
En kompis hade tittat ut potentiella fordon åt mig. Plan-C var att ta tåget.

Ser jag från ett västkustkt perspektiv så är vägnätet en fullständig pannkaka. Allt som krävs för totalstopp är sju välplacerade trafikolyckor längs E6, E20, 158, Riskväg 40 osv. Skulle det inträffa något större så kommer Göteborg vara en hopplös dödsfälla pga alla mullvadar, avspärrningar och flaskhalsar. Enda minimala fördelen mot stockholm är väl att det går att krångla sig igenom stan om man undviker de mest uppenbara flaskhalsarna. Lägg sedan till begåvningsreserven som skall släppa ut luft ur bildäck för att de inbillat sig att de gör en insats för miljön, "jag-skall-först"-principen i trafiken och allmän idioti. Göteborgs hamn, Säve samt Landvetter flygfält och Ringhals kärnkraftverk.
En annan riskfaktor är om skogsbränder skulle användas i strategiskt syfte, vilket gör de otaliga mindre vägarna farliga.

I dagsläget har vi i gruppen tillgång till två BoL, varav den ena är utomlands.
GPS med offline-kartor har skaffats till alla i gruppen, men papperskartor behöver skrivas ut och potentiella rutter behöver undersökas för eventuella problem som kan uppstå på vinterhalvåret.

Som Kardinal redan skrivit så bör man agera snabbt för att inte fastna i pöbelklungan.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Till och från BOL

Inlägg av bastard »

undvik folk och strategiska mål

sverige är dåligt på ett sätt, svårt att komma bort från det
norge är ett alternativ
eller båt söderut, jag förutsätter att bron till danmark är bort på ett eller annat sätt om det händer något
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Till och från BOL

Inlägg av Ursus »

Jag tror att en viktig kontenta är att man inte kan säkra sig mot allt, hur trist det än låter i preppingsammanhang där man gärna skall ha hänglsen och livrem på allt.

Om man inte har oändliga resurser så går det inte ha flera fullstockade backup-BOL:ar att välja mellan beroende på situation. Inte heller flyktvägar i plural, rent krasst, om man inte vill spendera varenda ledig minut med att reka och testa inför hypotetiska scenarion. Visst finns det platser som skulle vara mindre bra vid invasion, då de lär vara prioriterade mål, men i slutändan går det inte att säga med säkerhet var som är säkert eller ej.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Till och från BOL

Inlägg av Omnivore »

bastard skrev: 04 jun 2023 05:51 undvik folk och strategiska mål

sverige är dåligt på ett sätt, svårt att komma bort från det
norge är ett alternativ
eller båt söderut, jag förutsätter att bron till danmark är bort på ett eller annat sätt om det händer något
Har yngre släktingar som på allvar börjat fundera på Åland. Kan det vara något?
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Skriv svar

Återgå till "Tillflykten (BOL)"