Bevattning

Allt om odling
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Bevattning

Inlägg av bastard »

kan man så sätt upp ibc högt nog för att kunna få självtryck ut och kunna fylla på vattenkanna direkt ur dom utan pump
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Bevattning

Inlägg av xsive »

Tål en IBC att stå ute över vintern med säg 40% vatten i den eller bör den tömmas helt?
Blev lite inspirerad av tråden och tänkte nog skaffa en för vattenuppsamling.
När den nu får något i sig. Minst 4 veckor sen det kom en droppe och inget regn så långt prognosen sträcker sig.
Delar av kommunen har redan bevattningsförbud
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Bevattning

Inlägg av bastard »

dom måste tömmas, fryser sönder kranarna annars

och dom bör täckas för att hindra uvljus och algtillväxt inne i

https://www.amazon.se/gp/product/B0B127 ... UTF8&psc=1
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Bevattning

Inlägg av xsive »

Tack för info. :up:
Finns det också något bra färdigt kit om man vill sätta upp två IBC och parkoppla dom
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Bevattning

Inlägg av maskros »

bastard skrev: 06 jun 2023 05:40 kan man så sätt upp ibc högt nog för att kunna få självtryck ut och kunna fylla på vattenkanna direkt ur dom utan pump
En bekanting har ett litet torn som är knappt 2 m högt. Han lyfter upp sina IBCer på tornet och sen kopplar han droppslangar direkt på tanken. Så visst går det men han använder en baklastare att lyfta med. :D

:? Jag har mina står ute året runt. Vintertid med kranarna öppna för att de inte ska gå sönder men jag har inte tänkt på UV. :smack:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Bevattning

Inlägg av EN brun böna »

Plasten i tanken blir spröd och skör av uv-ljus så skydda den från solljus. Det finns speciella skydd att köpa men går att göra egna. Har haft många såna här tankar stående för att transportera fisk i från fiskodlingen och tankarna spricker lätt om de fått stå ute vind för våg året runt.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Bevattning

Inlägg av maskros »

Vad tror ni om att direktkoppla en eller ett par solpaneler till en mindre pump som får vattna när solen skiner? Tänker att det skulle bli lite halvt självreglerande: Mycket sol = torrt = mycket pumpning = mycket vatten...
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
mango
Inlägg: 392
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Bevattning

Inlägg av mango »

EN brun böna skrev: 07 jun 2023 06:01 Plasten i tanken blir spröd och skör av uv-ljus så skydda den från solljus. Det finns speciella skydd att köpa men går att göra egna. Har haft många såna här tankar stående för att transportera fisk i från fiskodlingen och tankarna spricker lätt om de fått stå ute vind för våg året runt.
Fiskodlingen får du gärna berätta mer om.

Annars tycker jag nog ibc-tankar är ganska hållbara mot väder och vind, hr haft mina stående ute året runt i 4 eller 5 år nu.
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Bevattning

Inlägg av EN brun böna »

Lite om fiskodlingen.
Den består av mellan 20 och 25 dammar av naturmodell. En av dammarna är samtidigt intagsdamm till kraftstationen. Köper in smolt av öring, röding och regnbåge och föder upp under sommaren för att sedan sälja till fiskeföreningar för utsättning i sjöar runt om i länet. En av dammarna är större än övriga och det finns en ö i mitten där ett par svanar har häckat i många år. Dit släpps för stora fiskar som inte går att sälja. Dit kommer företag från orten då och då för att ha företagskvällar med aktiviteter, de kommer ibland även för kräftfiske.
I dammarna finns även småfisk av vanliga sorter som gädda, abborre, mört och lake samt kräftor som följer ledningarna med vattnet från ån som matar in till alla dammar.
I kraftverksdammen är det regnbåge som gäller för vattentrycket är för kraftigt och smolten för liten. Det har hänt att regnbågen har förökat sig där och efter det dör den fisken som har lekt.
Utter och fiskljuse är ett problem som man får ta i beräkning och det kostar stora pengar att fö vildlivet, så fiskodlingen har minskats ner till ett mer hanterbart system där det går att hålla bättre koll. Gäller även för tvåbenta snyltare.

När fisken skulle flyttas så lastades den i ibc-tankar som sedan matades med syre från de där största modellen av svetstuber.
mango
Inlägg: 392
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Bevattning

Inlägg av mango »

Tycker det är intressant med fiskodling. Har inga egna planer men jag har planterat in gös i sjön (lagligt) och har svårt att tänka mig att ett gäng regnbågar skulle rubba ekologin i sjön. Skulle vara kul med regnbågar bara för att se när de vakar en sommarkväll!
Skriv svar

Återgå till "Odling"