Bevattning

Allt om odling
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Bevattning

Inlägg av Kråkfot »

Tänkte höra mig för och ev se vad det finns för tankar kring bevattning och ev bevattningssystem? Vad har preppad.se odlargäng för utrustning i trädgården?

Kannor(i massor), vattenspridare, sprinkler, kommersiellt bevvatningssystem med dropp, regntunnor, swimingpool, gömda brunnar på tomten, hopplockat mcgyverbygge av allsköns skrot eller hi-tec audorinu med fler fuktsensorer än plantor....

Själv är jag lite less på att kånka kannor (även om det är bra träning och minskar behovet av sömnpiller) och har börjat snegla på gar-denas sortiment. Inte det bästa eller mest robusta men finns ju att få tag på överallt till rimliga priser.

Ös på :D
Mulle
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 maj 2019 20:34

Re: Bevattning

Inlägg av Mulle »

Har en Gardena 3000 hydropresspump, 5 IBC- tankar som fylls från takrännorna. Pumpen går på timer ett par timmar varje morgon och föder ett system av droppslangar och droppmunstycken. Kompletteringsvattnar för hand ibland när gurkor eller tomater behöver en extra skvätt. Blandar grejor från Gardena, Biltema, Lidl med mera. Använder dock endast slangkoplingar från Gardena som jag tycker funkar bäst trots högt pris jämfört med kopiorna.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Bevattning

Inlägg av Jakob »

Två sänkpumpar, två brunnar och två IBC-tankar. Därifrån två vattenautomater och 15mm slangar. En till växthuset och en till trädgårdslandet.
Har fungerat fint hittills. Mottot är bättre med en ordentlig rotblöta än att ångra sej. Nästan en hel IBC per dag till trädgårdslandet då det är torka är inte ovanligt.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Bevattning

Inlägg av maskros »

Egen brunn, 230V pump, elverk, IBC som samlar takvatten, biltemapump som kan flytta och sprida vattnet, nedlagda PEM för att få fram vatten till olika delar av odlingarna.

BOL inte så långt från sjö, pump som drivs av elverk vid sjön, 200+ m PEM till högt belägna IBC som sen ska (inte genomfört än) förse odlingar med vatten. Samt 3 brunnar varav 1 kan användas för bevattning om det finns ström, de andra två enbart för hushållsvatten sommartid.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Bevattning

Inlägg av entropi »

Solcell som laddar litet blyacc, esp32 som slår igång ett relä till en 12v pump.
Pumpen suger vatten ur en IBC tank och trycksätter vanliga trädgårdsslangar med små spraymunstycken intryckta.
Survival
Honor
Liberty
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Bevattning

Inlägg av EN brun böna »

Två dammar som ligger som närmast varandra ca 5,5 meter och som längst ca 30 meter så däremellan har jag växthuset samt ett land om 200 kvm. Dränkbar pump som tar upp vatten för bevattning. Vattnet till dammarna kommer från en å och går i ledningar ca 200 meter. Längsta dammen är mellan 25 och 30 meter. Går bra att simträna i den om man vill. Den andra dammen är bredare och grundare.
mango
Inlägg: 392
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Bevattning

Inlägg av mango »

4 IBC-tankar (2 ihopkopplade) + några 200 l plasttunnor som samtliga fylls på från takavvattningen från olika byggnader, med både dränkbara och bärbara pumpar. Dropslangbevattning och manuellt till detta.
1 grävd trädgårdsbrunn som inte tål hur mycket skattning som helst
1 IBC-tank på en jäkligt rangling vagn för 4-hjuling. Har kört till sjön ca 600 m och fyllt på med pump och elverk 1 gång.

Konklusion:
Vid normala säsonger räcker det och blir över. Som det ser ut nu så kommer det inte att räcka.

Åtgärd:
Att effektivare nyttja takavvattning och ordna fler IBC-tankar är inga problem vare sig utrymmesmässigt eller kapacitetsmässigt, bara väldigt mycket jobb för mig.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Bevattning

Inlägg av Omnivore »

Villaträdgård. Vattentunnor vid varje stuprör. Försöker undvika att ta vatten från utkastaren i huset så länge det finns regnvatten att tillgå.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Bevattning

Inlägg av Kråkfot »

Ni som har regnuppsamling mot ibc: hur har ni löst att få vattnet ner i tanken?

Har två tunnor nu som regnuppsamlare och tre ibc på väg in. Just nu kan jag anväda dränkpump men det kräver ju att jag är aktiv själv. Finns det någon annan lösning som är mer automatiserad och inte kostar skjortan?

Gjorde slag i saken och köpte en gardena pumpautomat och lite droppslang efter att låtit mig inspirerats lite. :mrgreen:

Varför gjorde jag inte det här tidigare för :smack: är ju hur mycket smidigare som helst :up:
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Bevattning

Inlägg av maskros »

Stuprörens utkast sitter högt upp, sen har jag rör från utkasten ned i öppningen på IBCerna.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Odling"