eu s klimatplan

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

eu s klimatplan

Inlägg av bastard »

vart upp i vädernotistråden , men jag tycker den bör diskuteras mer än en notis

https://omni.se/eus-stora-klimatpaket-i ... g/a/GM8vKx

"EU:s stora klimatpaket Fit for 55 är i hamn, skriver statsminister Ulf Kristersson (M) på Instagram. Paketet är tänkt att minska EU:s utsläpp med 55 procent senast 2030, jämfört med nivåerna 1990. Dessutom ska Europa bli helt klimatneutralt senast 2050.

”Nu går vi från förhandlingsbordet till verkstadsgolvet, från ord till handling”, skriver Kristersson.

Även energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) har kommenterat. Hon skriver att det är ”en stor framgång” att paketet nu är klart.

”EU tar på sig den globala ledartröjan i klimatfrågan”, skriver hon vidare.

Innan paketet nu kan bli verklighet behövs en omröstning i EU-parlamentet som väntas ske under sommaren."

liksom maskros så undrar jag hur det skall gå till, 2030 är inte långt bort, och jag gissar på att det ändå tar något år innan det kommer igång, så säg börjar 2025 och skall i praktiken ner gröndjävligt mycket, på 5 år

då kommer frågan om HUR , ekonomisk prepp är detta något som kan skaka om hela världsordningen

jag vet inte hur dom tänker, och jag vill se deras planer för detta

vad tror ni om detta?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: eu s klimatplan

Inlägg av maskros »

Min framtidssyn är extremt dyster i det avseendet.

Jag ser två alternativ:
- Man sjösätter planen och går in med hårda metoder för att få till den sänkning av utsläppen som anges. Det ger i så fall upphov till en ekonomiskt recession som kommer att få den stora depressionen att se ut som en dag på nöjesfältet.
- Man sjösätter planen, lyckas inte sänka utsläppen men möjligen minska ökningstakten något. Ett par decennier från nu kommer vi i så fall (enligt min övertygelse) att tycka att denna sommars början var fantastiskt bra och fin för växtligheten.

Vad vi än gör så kommer vi att få bekymmer, svåra såna. Det är bara att kura ihop sig, och hoppas man klarar sig igenom all skit som kommer.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: eu s klimatplan

Inlägg av bastard »

finns en variant där eu med anhang kör sin plan med drakoniska åtgärder
men går (springer?) in i kaklet för att det inte funkade

samtidigt som stora delar av resten av världen säger att dom skall göra , något, snart, , men av det dom ska göra blir det intet av

eu går i ekonomisk okontrollerad störtdykning

resten av världen kör fossilt så länge det finns

om det i sin tur leder till oöverskådliga konsekvenser i miljö och klimat, återstår att se, jag personligen tror mänskligheten förgör sig själva



och det kan vara så att eu kör sitt drakoniska spår, får det att fungera, kanske inte bra men bättre än dom länder som fortsätter med fossilenergin efter säg 15 år och kommer ut som om inte vinnare, inte så eländiga förlorare
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: eu s klimatplan

Inlägg av bastard »

det skrivs inte mycket om det, vilket jag ser som ett dåligt tecken

eu har som vana att göra ungefär såhär

beslutar något, ger lite luddiga svar, lägger omställningarna frammåt
ändrar en del i beskrivningarna, håller tyst om det och sedan så verkställer dom det med stora praktiska avvikelser från vart det skulle vara från början

har kollat någa på två olika saker eu petar i och det är inget demokratiskt sätt att sköta det hela på
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"