Funderingar på det optimala energitänket framöver...

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Funderingar på det optimala energitänket framöver...

Inlägg av Obstinat »

Som Ni alla vet äro politikers o andra myndigheter osv vägar outgrundliga...

Så hur tänka framöver vad det gäller el uppvärmning osv! Visst ångmaskin gengas vore helt helt perfekt! Men tyvärr har jag inte dessa ting än.... :mrgreen:

Nu till min fundering! Boendet har i somras utrustats med en ny l/l pump för att slippa slå igång elradioatorerna i onödan. Finns sen innan en Wamsler vedspis som gick het i vintras. Ev kommer jag någongång få tag på en gammal kamin som skall installeras i en annan skorsten.

Men nu till pudelns kärna! Funderar på detta med solceller. Men tänker mig ett system dom mest är optimerat för sommaren!
Dvs kanske ett tiotal solceller a 400 w plus ev några batterier. Tanken vore o stänga av strömmen utifrån o nyttja inhemsk energi under sommaren. Väl medveten om att fasta kostnader kommer man inte ifrån :-g . Men ändå inte drabbad av politikers långfingriga tentakler med straffbeskattning eller vad nu de får för sig :para:

Vintertid blir det till att elda för uppvärmning o ev köra värmepumpen. Ev räcker solcellerna till o hålla batterierna vid liv?
Solcellerna kommer dessutom placeras på backen IOM att plats finnes o bli mer underhållsfria då jag kan hålla de snöfria plus ev ändra lutning under året.

Tankar o input omkring detta? Tankevurpor från min sida :D :hm:
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10723
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Funderingar på det optimala energitänket framöver...

Inlägg av bastard »

en sak är antalet paneler och vinkel

många optimerar vinklen för maximalt antal kwh, då så man får mest på sommaren

preppermässigt så kan en mer upprätt vinkel vara lämplig, så man får mer energi höst vinter vår
sommartid kommer man ha energi så det räcker ändå

jag hadde hellre tagit mer paneler, i flera strängar så man täcker öst syd och väst om det finns rimligt fritt åt dom hållen

paneler ger energi även en mulen dag, och då är det dom som pekar mer mot himlen till, som ger mest, men vintertid så är en solglimt i söder som ger energi

ska du ha ongrid eller offgrid?
vilka batterier o.s.v
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10723
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Funderingar på det optimala energitänket framöver...

Inlägg av bastard »

en liten annan synvinkel preppermässigt är
hur mycket energi behöver du ha på ett dygn vintertid för att du ska leva på din minsta acceptabla minimumnivå

det är vad du ska fundera på hur du ska klara

och batterier därtill för att vintertid är solen nyckfull
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2527
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Funderingar på det optimala energitänket framöver...

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 13 jul 2023 07:34 en liten annan synvinkel preppermässigt är
hur mycket energi behöver du ha på ett dygn vintertid för att du ska leva på din minsta acceptabla minimumnivå
Dom kWh man inte har kan man inte använda.
Har man tillgång till nätet använder man alltid mer än minsta acceptabla.
Vad är er åsikt om minsta nivå? Tänker ingen värme från el osv. 4-5kWh/dygn?
Se till vad ni använder per dygn nu på sommaren och halvera?
Grundförbrukningen för kyl/frys och vatten/avlopp är svårt avstå från. Belysning är bara lite förbrukning idag
Matlagning med el plus tvätt ligger väl näst i förbrukningen
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10723
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Funderingar på det optimala energitänket framöver...

Inlägg av bastard »

för min del minimum, 45 kwh i månaden för kyl+ frysar
15 kwh it
10 kwh panna och cirkpump
5 kwh belysning

75 kwh månad ger 100w i medel

trivsamt vore minst det dubbla, men jag klarar mig på detta, ev lite mindre, stänga av kylskåpet och ha kylvaror i utetemp eller i garaget om det är minusgrader ute
då blir det 60 kwh = 80w
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Funderingar på det optimala energitänket framöver...

Inlägg av maskros »

Under några dagar har jag haft hela värmegrejen avstängd, ingen cirkulationspump, inget tappvarmvatten, ingen vattenpump. Kyl o frys igång samt några lampor och router + wifiextender + lite kameror. Drar 3 kWh/dygn vilket gör att jag kan klara mig på 100 kWh/månad om jag inte duschar, inte kör vattenpumpen och inte tvättar. Det går men är surt.

Dusch kan man till nöds ersätta med tvättlappar och gryta på spisen, tvättmaskin är värre. Kör gärna minst en tvätt i veckan. Som vanligt är det trefaspumpen som ställer till det, för att kunna tvätta måste den vara igång - annars hade ett elverk några timmar i veckan kunnat vara en funkis lösning. Blir väl att koka tvätt på spisen i så fall.

Om jag får riktigt rutten ekonomi och måste minimera elkostnaderna ställer jag hellre ut mat i en låda på trappen och stänger av kylen än skippar dusch och tvätt. I praktiken har jag svårt att komma under 600 kWh/mån (20 kWh/dygn i snitt) på vinterhalvåret. Samtidigt, folk har kunnat det förr så om NEMPen kommer och släcker allt går nog det med, men inte så behagligt.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10723
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Funderingar på det optimala energitänket framöver...

Inlägg av bastard »

varmvatten , under icke eldningssäsong kör jag med 30 liters varmvattenberedare, ca 50 kwh i månaden
räcker gott och väl för en person och två intvålningar

det finns lite andra vägar för varmvatten
om man säger det vanligaste är större varmvattenberedare med direktverkande el så är allternativen
värmepump, sänker förbrukningen för värma vatten till en tredjedel mellan tummen och pekfingret
har man solel kan man värma vattnet med den , så slipper batterier koka vatten
man kan ha solfångare för värme, funkar vintertid med, om det är ljust ute, vakumrörssolfångare
vedeldning, som är lagrad solvärme i fast form, , solidstatebattery :lol:

eller vedeldad bastu, eh :lol: sauna :sneaky:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Funderingar på det optimala energitänket framöver...

Inlägg av Obstinat »

Tack för era tankar!

Tanken är ju att stänga av mig mot elnätet med hjälp av en reservkrafts omkopplare. Naturligtvis vid behov öppna densamma. Så tanken är inte att sälja el.
Plats finnes för fler solceller men frågan är om det behövs. Min största förbrukare förutom värmen sett till hela året är vv beredaren onödigt stor o isolerad a la 70 tal. På vintern är det inget större problem då spillvärmen går ut i huset. Ett av skälen till att jag satt in en luftpump är faktiskt kyla under sommaren då jag lider av för mkt värme. Så tanken är väl lite när solen gassar för fullt så är det perfekt att brassa på med kyla.

Jag vet inte vad man skulle kalla detta system on grid eller Off grid kanske semi grid :mrgreen:

Snittar på ca 400 kWh / månaden under sommaren mestadels till vv beredaren. Blir nog till o byta till en mindre o nyare beredare ev en med värmepumps funktion framöver. Synd att allt kostar pengar...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10723
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Funderingar på det optimala energitänket framöver...

Inlägg av bastard »

välj mellan två världar
antingen kan du sälja el, eller inte

sedan val av batteribankar

du kan ha en växelriktare som tar in 230v , har solpaneler och upsfunktion, och 12 / 24 / 48v batteri
då får du en ok funktion, du behöver inte ens stänga av strömmen, utan den laddar om du inte har kraft nog i batteriern eller växlar över till 230v från nätet
och den behöver inte vara ansluten till nätet
https://vi.aliexpress.com/item/10050039 ... pt=glo2vnm

finn många som säljer ungefär samma sak
kolla dock efter riktigt mppt inte med den enklare typen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 979
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Funderingar på det optimala energitänket framöver...

Inlägg av EN brun böna »

Iom att nätavgifter mm alltså de fasta avgifterna har ökat så markant så säger jag att kan man välja så koppla bort till helt off-grid. Visst det blir en osäkerhet mitt i kallaste vintern om nåt går fel. Men som talas om i en annan tråd ha inte mer komplicerade saker än att du själv kan åtgärda felen och ha gärna reservdelar och back-up i beredskap.
Skriv svar

Återgå till "Energi"