Funderingar på det optimala energitänket framöver...

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10599
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Funderingar på det optimala energitänket framöver...

Inlägg av bastard »

känns som om flera olika saker samverkar nu

fossilbränsle avslutningen, må den vara politikt eller realitet
elektrifieringen av, tja allt
oförmågan att hantera förnybara energikällor läs mest vindkraft, men även stora solcellsanläggningar
kärnkraften båda , vara och ickevara, och om vara långa byggtider, och extrema summor
det mesta speglas i denna tråden
viewtopic.php?t=1970

alla civilisatorner hittils har gått under eller tynat bort
av olika saker som hänt

den vi lever i nu är uppbyggd på energi
vilket inte kommer ta slut
men den fossila delen kommer ta slut eller avslutas för att inte få stora klimatförändringar

att jag följer detta så som jag gör är av intresse, men även i forumets inriktning

jag ser ingen rimlig väg ut ur det hela , utan slutet på den värld som vi känner den nu
i en hoppfull värld där enhörningar fjärtar regnbågar hadde jag varit glad och hoppats på en trivsam framtid
nu sköt jag den sista enhörningen för 25 år sedan på älgjakten , smakade inte gott

och därmed är vi inne på huvudfrågan
framtiden och energi
vi kommer inte bli energilösa i framtiden
vattenkraft, som i sverige har varit basen för energi många hundra år
numera som elkraftsproducenter
kommer fortsätta att fungera om det regnar, vindkraften funkar sådär, när det blåser och det finns vattenkraft nog för att balansera

dock, el är i eu en inre marknad, vilket den i mina ögon mer och mer överstatliga eu kommer vilja ha mer av dom ressurser sverige har
även om svenskar bekostar kärnkraft, så kommer elen säljas i den inre marknaden

då återstår det att se om sitt eget hus
och för dom som inte är lyckligt, mycket lyckligt lottade, eller smarta nog att ha köpt egendom med vattenkraft, så finns det några vägar till egen el
som solpaneler, funkar inte halva årets timmar, när solen är nera och vintertid är energin per månad låg
solpaneler ihop med hygglig batteribank
kan fungera sommartid, dygnet runt

vintertid behövs komplettering
finns då vindkraft, lika opålitlig den med, el när det blåser, vilket man inte kan styra över

kvar finns
elverk, kanske dieseldrivet, men utfasning av fossila bränslen , kvar blir ex hvo100, vilket kan vara ok för några timmar per år

efter det finns det ved, så länge eu tillåter att vi använder det, dom vill göra kolsänka av sverige, så dom kan nyttja lite mer fossila bränslen

men ved kan lätt ge värme
men även el
dom tre rimliga allternativen är
teg, dyrt smidigt på en kamin, kanske 3-7% verkningsgrad
ångmaskin , säg någon kw, 5-10% verkningsgrad
gengaselverk, 5-20 kw 10-20% verkningsgrad, osäker på dom siffrorna
och värmen får man med samtidigt

för er som inte tagit tag i saken, fundera på hur ni kan göra innan det blir för sent
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Energi"