Tändstickor då och nu

Vi har mer än bara mat på lager, vad, varför, hur mycket och hur länge håller sig prylarna?
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Tändstickor då och nu

Inlägg av Scoo »

Tändstickor då och nu eller förrådsställda tändstickor
En tanke slog mig då jag var vid sommarstugan och skulle tända bensinkök för att undvika matos inne. Försökte tända flera "moderna" tändstickor som förvarats några vintrar i stugan och de flesta av dessa vill inte tändas eller pyr bara en aning. Däremot äldre från 1960-talet(?) tänder med en gång, månne för att tändsatsen innehåller annan form av fosfor eller svavel? Dessa har ofta annan beläggning på asken för att skapa friktion mot tändstickan.

För tändstickor som förvarats torrt i fredstid/normalläge spelar det ju ingen roll men nog skäl att kolla sådana som man har undanstoppade i BOL eller säg i fordon som tenderar att bli fuktiga (trots AC) på våra breddgrader. Och säkerligen skäl att öva på tändstål, gammal är äldst ;)
För mina barns skull
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tändstickor då och nu

Inlägg av bastard »

kan du prova att torka dom som inte fungerar och se om dom blir ok igen ?

stor skillnad om dom funkar bra efter torkning eller om dom inte kommer fungera igen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 768
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Tändstickor då och nu

Inlägg av FCR2 »

Använder fortfarade tändstickor från 90-talet. Fick en stor påse reklamstickor för 20 år sedan, bara enstaka tändstickor som faller sönder. Oklart vilket fabrikat, svenska eller inte.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Ursus

Re: Tändstickor då och nu

Inlägg av Ursus »

Är de nyare av märket Sampo? För de är otroligt kassa enligt min uppfattning, makalöst dålig kvalitet.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Tändstickor då och nu

Inlägg av Charlie** »

Nog är det så att äldre tiders tändstickor var/är bättre men jag sågar tändstickor överlag. Jag har nog mämt det förut, att tändstickor ändast är att föredra då man tänder stall- och stormlyktor, samt krutstubin. Jag har aldrig upplevt att tänsticksasken överlever tändstickorna som finns i den. Eldstål, BIC-tändare och vaxat jutesnöre i en mässingshylsa, är det jag använder.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 382
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Tändstickor då och nu

Inlägg av Prepsson »

Jag samlade på sånt som liten talle och har väl ett förråd nånstans som räcker ett tag :lol:
Men jag kan nog hålla med om att nyare tändstickor är sämre.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Tändstickor då och nu

Inlägg av Marie »

Jag hitta ingen bra tråd, så denna var närmast

Bick tändare 20år gammal.. :D
Det var gas kvar i den och den fungera att tända............ Men den gick inte att släcka. :lol:
Jag prova att knacka på den, jag lyfte av metall sargen o försökte trycka ner ventilen hårdare än vad fjädern trycker tillbaka den.. inget hjälpte, gasen fortsatte att föda oavsett vad jag hitta på.
Så jag la den på balkongen så fick den tömma ur sig.

Så lagra tändare för länge är nog ingen bra idé. :mrgreen:
Jag hade inte lagrat den utan glömt bort den i en låda.. anledningen till att jag vet att den är minst 20år är att företaget bytte namn för ca 20år sedan.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Förrådsställd utrustning"