nyhetsnotiser om olja, bensin, diesel och naturgas

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: nyhetsnotiser om olja, bensin, diesel och naturgas

Inlägg av bastard »

https://omni.se/bensinpriset-sanks-pa-n ... r/a/veorr4

"Bensinpriset sänks på nytt – lägsta nivån på ett år
45 öre på torsdagen. Ytterligare lika mycket på fredagen. Bensinpriset är nu nere på 18:69 kronor litern, det lägsta sedan december i fjol.

Även dieseln har sjunkit nästan lika mycket senaste två dagarna, 80 öre till 23:06 kronor litern på bemannade stationer, det lägsta sedan i somras.

Bakgrunden är de lägre oljepriserna på världsmarknaden. På fredagen kostade ett fat Nordsjöolja under 78 dollar. För en månad sedan låg nivån över 90 dollar."
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: nyhetsnotiser om olja, bensin, diesel och naturgas

Inlägg av bastard »

https://www.dn.se/sverige/dn-avslojar-t ... ch-bensin/

"Bensin och diesel kan bli dyrare som en effekt av regeringens kommande klimathandlingsplan. Det visar ett långt gånget utkast av planen som DN har tagit del av.
Vänta tills ni får se vår klimathandlingsplan. Det har varit det ständiga svaret från klimatminister Romina Pourmokhtari (L) när regeringen har kritiserats för att inte göra tillräckligt åt utsläppen. Nu är arbetet med planen inne i slutfasen och resultatet måste enligt klimatlagen presenteras före årsskiftet.

DN har tagit del av ett långt gånget utkast till klimathandlingsplan från mitten av november. Där framgår hur regeringen brottas med den mest akuta frågan av alla i svensk klimatpolitik: hur ska utsläppen från transporter minskas? Frågan är både svår i sak och politiskt kontroversiell. Den får stort utrymme i planen – men en lösning som diskuteras går på tvärs mot den linje som Tidöpartierna hittills har drivit.

Deras löfte till väljarna har varit att priserna på bensin och diesel ska pressas neråt. Därför har regeringen, tillsammans med SD, sänkt både skatten och klimatkraven på drivmedel.

Baksidan är att de svenska utsläppen kommer att öka. Totalt kan det handla om uppemot 9 miljoner ton till 2030, enligt regeringens egna beräkningar.


Samtidigt som de svenska utsläppskurvorna går åt fel håll har pressen från EU ökat. Unionens höjda ambitioner ställer krav på att Sverige gör något drastiskt åt transportsektorn redan till 2030.

Det är skälet till att en av de största reformerna som tas upp i utkastet till klimatplan är ett nytt svenskt system för handel med utsläppsrätter. Det skulle omfatta den så kallade ESR-sektorn, där transporter är den avgörande faktorn för Sverige. Idén fördes fram tidigare i höstas av ekonomiprofessorn John Hassler som fått i uppdrag av regeringen att föreslå klimatpolitiska åtgärder.

Grundtanken är att det ska kosta att orsaka utsläpp: den som gör det får betala ett pris som sätts på marknaden. Det blir lönsamt att minska sina utsläpp.

Sveriges klimatutsläpp 2022
Totalt 45,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter, uppdelat på olika sektorer.
Sveriges klimatutsläpp 2022
Källa: Naturvårdsverket
Sedan tidigare ingår industrin i ett EU-system för handel med utsläppsrätter. Ett likartat EU-system för transportsektorn är på gång, men i utkastet till klimathandlingsplan konstateras att det inte kommer att räcka för Sverige. Om Sverige ska klara EU-kraven ”bör nationell prissättning komplettera den EU-gemensamma”.

Eller enklare uttryckt: Sverige behöver skapa ett eget system som lägger på en extra kostnad för den som tankar sin bil. Just det som Tidöpartiernas politik har syftat till att motverka.

Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) och John Hassler, professor i nationalekonomi, under en pressträff om EU:s klimatpaket i somras.
Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) och John Hassler, professor i nationalekonomi, under en pressträff om EU:s klimatpaket i somras. Foto: Ali Lorestani/TT
Redan när idén bollades upp av John Hassler, markerade SD sin skepsis.

– Det var inte ett sånt mandat som det här regeringsunderlaget sökte från väljarna, att det skulle bli mer kostsamt att transportera sig, sade Martin Kinnunen, SD:s klimatpolitiska talesperson, till DN då.

Enligt källor på regeringskansliet som DN talat med var det därför bara en tidsfråga när diskussionen skulle lyftas från tjänstemännens bord upp till den politiska nivån. Just det har också skett.



Nu hanteras frågan av samordningen på statsrådsberedningen, regeringsarbetets centrala nav som är direkt underställt statsministern. Det innebär att inte bara regeringspartierna utan även SD deltar i dragkampen.

DN erfar att förslaget möter fortsatt motstånd från SD, som pekar på Tidöavtalets skrivningar om lägre drivmedelspriser. Effekten av förslaget skulle istället bli högre priser, särskilt om systemet utformas så att det tvingar ner utsläppen från transporter ända till de nivåer som Sverige har åtagit sig inom EU-systemet att nå till 2030.

Fakta.Klimathandlingsplanen
■ Klimatlagen kräver att regeringen ska ta fram en klimathandlingsplan vart fjärde år, senast året efter ordinarie val.

■ Planen bör innehålla: utsläppens historiska utveckling, prognoser för framtida utsläpp, vilken effekt föreslagna åtgärder antas ha på utsläppen, vilka ytterligare åtgärder som behövs för att nå klimatmålen mm.

■ Sverige har ett antal klimatmål; vissa kommer från EU, andra har riksdagen spikat.

Förhandlingarna mellan Tidöpartierna handlar därför bland annat om hur systemet ska konstrueras för att svenska bilister inte ska utsättas för en ny bränsleprischock. Finansdepartementet säger dock nej till att klimatplanen skulle utlova kompensation till dem som drabbas av de högre priserna. Allt sådant ska avgöras i de årliga budgetförhandlingarna.

Vad Tidöpartierna kan bli överens om i klimathandlingsplanen är troligen att frågan om utsläppshandel för transporter utreds förutsättningslöst, enligt en källa med insyn.

Reduktionspliktens framtid efter 2026 finns också med i samma dragkamp mellan Tidöpartierna, eftersom den frågan hamnar i ett annat ljus om man inför handel med utsläppsrätter.

DN har ställt frågor till klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L). Statssekreterare Daniel Westlén har svarat i hennes ställe men han ger inget närmare besked om vad klimatplanen i slutänden kommer att innehålla när det gäller utsläppen från transporter.

”Klimathandlingsplanen bereds fortfarande och vad innehållet i den är kommer vi att presentera innan årsskiftet”, skriver han.

Fakta.Förslag i utkastet till klimathandlingsplan
Här är några av förslagen från den preliminära versionen av regeringens klimathandlingsplan:

Klimatbiståndet ska öka.

Sverige ska köpa utsläppsutrymme från andra länder som ett sätt att nå EU:s klimatmål.

Flera klimatmål ska ses över, men målet om klimatneutralitet 2045 ligger fast.

En samordnare utses för omställningen av transporter

Fordonsbeskattningen ses över för att styra mot att nya lätta fordon ska ha nollutsläpp 2030.

Klimatpremie för eldrivna lastbilar och bussar.

Statliga pengar till laddinfrastruktur i hela landet.

Stöd för introduktion av elflyg bör övervägas.

Statligt stöd till återvätning av våtmarker."
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: nyhetsnotiser om olja, bensin, diesel och naturgas

Inlägg av bastard »

hm, då ska vi se hur det blir

hårda krav från eu till 2030
6 år bort...


sannolikt med rödgrön regering nästa val


ser inte fram emot detta...
dom som inte lever i tätort med goda möjligheter att inte använda bil kommer få det jobbigt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: nyhetsnotiser om olja, bensin, diesel och naturgas

Inlägg av bastard »

https://omni.se/kallor-opec-ar-overens- ... a/a/O8xQdb

"Källor: Opec+ är överens – oljepriserna faller tillbaka
Oljekartellen Opec+ samt ett antal andra oljeproducerade länder har enats om extra produktionsneddragningar på 1 miljon fat dagligen. Det uppger delegater vid torsdagens möte, enligt Bloomberg.

De extra neddragningarna ska ske utöver Saudiarabiens tidigare neddragning om 1 miljon fat olja per dag, som ledde till en kraftigt rally för oljepriserna i början av sommaren.

Nordsjöoljan brent faller i skrivande stund nästan 2 procent till runt 81 dollar per fat."
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: nyhetsnotiser om olja, bensin, diesel och naturgas

Inlägg av maskros »

Fattar inte hur det ska bli billigare om man drar ned produktionen. :?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: nyhetsnotiser om olja, bensin, diesel och naturgas

Inlägg av bastard »

en marknad som tror sig veta vad som komma skall
mindre oro över andra möjliga åtgärder från ex opec
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: nyhetsnotiser om olja, bensin, diesel och naturgas

Inlägg av maskros »

Så marknaden hade redan prisat in denna sänkning och förväntade sig snarare en kraftigare sänkning?
Konstigt i alla fall i mitt huvud.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: nyhetsnotiser om olja, bensin, diesel och naturgas

Inlägg av bastard »

marknaden visste inte om det skulle bli såhär eller värre, så när det inte blev värre så kunde dom slappna av en gnutta
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: nyhetsnotiser om olja, bensin, diesel och naturgas

Inlägg av bastard »

https://omni.se/billigare-drivmedelspri ... l/a/wAqMJM

"Billigare drivmedelspriser – men främst diesel
Dieselpriserna väntas falla rejält med start på nyårsdagen när den sänkta reduktionsplikten träder i kraft, skriver TT. Enligt regeringen beräknas literpriset, i teorin, sjunka med 4 kronor. För bensin räknar man med 30 öre.

Inräknat skattesänkningar på drivmedel ser utvecklingen ut så här, enligt Handelsbankens råvaruanalytiker Christian Kopfer:

– Våra beräkningar visar att det kommer vara betydligt mindre nedgång på bensinen, knappt en krona, men det är svårt att säga exakt. Dieselpriserna kommer att gå ner betydligt mer, mellan fyra och fem kronor, säger han till SVT Nyheter."
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: nyhetsnotiser om olja, bensin, diesel och naturgas

Inlägg av bastard »

https://www.circlek.se/drivmedel/drivmedelspriser

miles diesel
17,89
2024-01-01
kr/l
-4,27
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"