att göra saker

Vad har ni för erfarenheter ni vill dela med er av?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: att göra saker

Inlägg av bastard »

kan ta ett exempel som jag håller på med

ska göra en liten sak som kopplar ihop en hydralpump, med div oljeanslutningar och till en växellåda
har tagit mer än en månad att få hem småsaker, caddat upp för test av mått, skrev ut i 3d skrivaren, har fräst ut den i massiv aluminiumbit, borrat fräst och mätt
har nog lagt två hela arbetsdagar på detta nu, och jag är inte färdig på långa vägar, men det jobbigaste är gjort, åtminstånde så man om ett tag kan prova den i praktiken

skitsaken är bara 60x6025mm, perforerad som en schweizerost

på samma sätt gäller det mycket som är i forumets inriktning
tar djävla tid att göra något special, mycket jobb, mycket tid, och kanske inte hjälper en ändå
men om det behövs är det värt varända minuts arbete
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: att göra saker

Inlägg av xsive »

Håller igång med att kommit igång med diverse förbättringar och underhåll på bostaden.
Mål att avsätta 3 timmar fyra vardagar i veckan och minst 10 timmar under helgen.
Förbättrar till exempel skalskyddet lite med uppdatering av lås på källar- och sidobyggnader.
Var väl inne på byta dörrarna till nya men egentligen inget fel på dom.
Rejäla dörrar men gamla låshus i dom med gammaldags nycklar och allmänt kärvande funktion.
Kunde nog ha dyrkat dom gamla med en ståltråd om man såg till låsfunktionen.
Lite pilljobb med borr och stämjärn men visst går det peta i låshus avsedda för cylinderlås även i gamla dörrar.
Givande att få ihop det istället för att bara köpa nytt
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Urban
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 maj 2023 19:04

Re: att göra saker

Inlägg av Urban »

Imponerad av er som ger saker tid och verkligen gör dom. Jag är kanske lite av nidbilden av en storstadsmänniska på så sätt att jag har allt serverat, har egentligen hur mycket tid som helst men får fan ingenting "riktigt" gjort.

Insikten av det första, att så mycket finns så lätt tillgängligt men kanske inte alltid kommer göra det, har ju gjort mig intresserad av prepping men det går som allt annat i vågor och jag har ju tex inte varit inne här under sommaren. Då har jag nördar andra saker som tex 3D-skrivare som ni pratade om ovan. Men jag har liksom inte gjort något utan bara läst på om, valt ut en modell jag vill köpa, funderat ut projekt att skriva ut osv men inte GJORT något :roll:

Är avundsjuk på er som kan fokusera på en grej (även om ni har många intressen), ge det tid och få det gjort hela vägen :)
- - = = :D = = - -
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: att göra saker

Inlägg av rödluvan »

Jag har ärligt talat skitsvårt att fokusera på en och samma grej mer än en begränsad tid... :oops: men jag brukar rotera mellan olika projekt så att det fortfarande är roligt att hålla på
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: att göra saker

Inlägg av Marie »

Urban skrev: 22 aug 2023 19:18 Imponerad av er som ger saker tid och verkligen gör dom. Jag är kanske lite av nidbilden av en storstadsmänniska på så sätt att jag har allt serverat, har egentligen hur mycket tid som helst men får fan ingenting "riktigt" gjort.

Insikten av det första, att så mycket finns så lätt tillgängligt men kanske inte alltid kommer göra det, har ju gjort mig intresserad av prepping men det går som allt annat i vågor och jag har ju tex inte varit inne här under sommaren. Då har jag nördar andra saker som tex 3D-skrivare som ni pratade om ovan. Men jag har liksom inte gjort något utan bara läst på om, valt ut en modell jag vill köpa, funderat ut projekt att skriva ut osv men inte GJORT något :roll:

Är avundsjuk på er som kan fokusera på en grej (även om ni har många intressen), ge det tid och få det gjort hela vägen :)
Teoretiska projekt förekommer ju oxå... titta på 75% av universitetsprogrammen. ;) :up:

jag har många dataprojekt jag pysslar mestadels med, då mina andra ligger på is.... men det är ju fysiskt för fingrarna iallafall. :mrgreen: :bam:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: att göra saker

Inlägg av xsive »

Jag är övertygad om att människan som varelse genom naturligt urval utvecklat lathet som en strategi.
Varför gick människan från jakt och samla till att börja odla? Lathet!
Naturliga urvalet har ju satts ur spel sen dess och vi har bara ägnat oss åt att överbefolka planeten

Visst fan är det gott att bara jäsa ibland och det skall man också ge sig tid till.
För att få något gjort gäller det bara att dela upp stora saker i småprojekt.
Sånt man kan klara på 2-8 timmar så man kan känna tillfredsställelse över många små saker.
I started out with nothing, and still have most of it left
Ursus

Re: att göra saker

Inlägg av Ursus »

xsive skrev: 23 aug 2023 15:05 Jag är övertygad om att människan som varelse genom naturligt urval utvecklat lathet som en strategi.
Varför gick människan från jakt och samla till att börja odla? Lathet!
Naturliga urvalet har ju satts ur spel sen dess och vi har bara ägnat oss åt att överbefolka planeten
Skrev ungefär en spaltmeter inlägg med referenser från cirka tio böcker om antropologi och arkeologi som svar på det fetade, men forumet loggade ut mig och inlägget försvann :wall: Är för mentalt trött för att göra om det, så sammanfattar det bara som att flertalet studier konstant har påvisat att jägarsamlare jobbar betydligt mindre än jordbrukare och har mer fritid. Den mänskliga befolkningen ökade redan innan den neolitiska revolutionen, och den stadigt avtagande megafaunan kunde inte längre försörja oss med jakt. Overkillhypotesen antar att vi blev för effektiva jägare och drev våra primära födokällor till utrotning eller kraftig decimering. Att klimtatet blev mer stabilt och optimalare för odling lär väl ha varit tur för oss, otur för planeten.

Ska nu gå och göra räckhäv tills min vrede över detta jävla forumshelvete har gått över.
Användarens profilbild
Urban
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 maj 2023 19:04

Re: att göra saker

Inlägg av Urban »

Marie skrev: 23 aug 2023 03:22
Teoretiska projekt förekommer ju oxå... titta på 75% av universitetsprogrammen. ;) :up:

jag har många dataprojekt jag pysslar mestadels med, då mina andra ligger på is.... men det är ju fysiskt för fingrarna iallafall. :mrgreen: :bam:
Alltså det teoretiska är på många sätt roligt och jag gillar det men önskar liksom att jag lite oftare kom vidare till något praktiskt. Som jag antar att många kan säga men det blir lätt lite "om det fanns ett SM i värdelöst vetande" :D

Sedan får jag erkänna att jag på en större skala också trodde det berodde på lathet i samhället, liksom minsta motståndets lag. Men det är kanske först nu på senare tid vi verkligen kan få typ allt serverat för en minimal insats. Oavsett intressant där om jägar- och samlarfolk.
Senast redigerad av Urban den 23 aug 2023 19:38, redigerad totalt 1 gånger.
- - = = :D = = - -
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: att göra saker

Inlägg av xsive »

Ursus skrev: 23 aug 2023 18:29 Skrev ungefär en spaltmeter inlägg med referenser från cirka tio böcker om antropologi och arkeologi som svar på det fetade, men forumet loggade ut mig och inlägget försvann :wall: Är för mentalt trött för att göra om det, så sammanfattar det bara som att flertalet studier konstant har påvisat att jägarsamlare jobbar betydligt mindre än jordbrukare och har mer fritid. Den mänskliga befolkningen ökade redan innan den neolitiska revolutionen, och den stadigt avtagande megafaunan kunde inte längre försörja oss med jakt. Overkillhypotesen antar att vi blev för effektiva jägare och drev våra primära födokällor till utrotning eller kraftig decimering. Att klimtatet blev mer stabilt och optimalare för odling lär väl ha varit tur för oss, otur för planeten.

Ska nu gå och göra räckhäv tills min vrede över detta jävla forumshelvete har gått över.
Oj oj oj :shock:
Skrev inlägget medveten om att det skulle komma mothugg som motbevisade min lilla tes men anade inte det
skulle orsaka denna ilska
Sorry :?
I started out with nothing, and still have most of it left
Ursus

Re: att göra saker

Inlägg av Ursus »

xsive skrev: 23 aug 2023 19:37
Ursus skrev: 23 aug 2023 18:29 Skrev ungefär en spaltmeter inlägg med referenser från cirka tio böcker om antropologi och arkeologi som svar på det fetade, men forumet loggade ut mig och inlägget försvann :wall: Är för mentalt trött för att göra om det, så sammanfattar det bara som att flertalet studier konstant har påvisat att jägarsamlare jobbar betydligt mindre än jordbrukare och har mer fritid. Den mänskliga befolkningen ökade redan innan den neolitiska revolutionen, och den stadigt avtagande megafaunan kunde inte längre försörja oss med jakt. Overkillhypotesen antar att vi blev för effektiva jägare och drev våra primära födokällor till utrotning eller kraftig decimering. Att klimtatet blev mer stabilt och optimalare för odling lär väl ha varit tur för oss, otur för planeten.

Ska nu gå och göra räckhäv tills min vrede över detta jävla forumshelvete har gått över.
Oj oj oj :shock:
Skrev inlägget medveten om att det skulle komma mothugg som motbevisade min lilla tes men anade inte det
skulle orsaka denna ilska
Sorry :?
Nej nej, inte alls ilska mot dig! Ilska mot forumet som kastade ut mig efter min smärre doktorsavhandling till inlägg, men felet var i slutändan mitt. Borde ha kollat att jag fortfarande var inloggad innan jag postade.

Är passionerad kring antropologi och arkeologi så tar varje tillfälle i akt att källreferera till mina oräkneliga böcker om ämnena, för den som är intresserad. Att det sedan råkade bli en timmes skrivande som åkte ned i rännstenen var obra, men sånt är livet.
Skriv svar

Återgå till "Erfarenheter"