att göra saker

Vad har ni för erfarenheter ni vill dela med er av?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: att göra saker

Inlägg av bastard »

ska man skriva mer än några rader är det vettigt att göra det separat

men, jag har oftast lyckas bara gå bakåt i min webbläsare och fått fram saker som skrivits om det gått fel
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: att göra saker

Inlägg av Marie »

Ursus skrev: 23 aug 2023 18:29
xsive skrev: 23 aug 2023 15:05 Jag är övertygad om att människan som varelse genom naturligt urval utvecklat lathet som en strategi.
Varför gick människan från jakt och samla till att börja odla? Lathet!
Naturliga urvalet har ju satts ur spel sen dess och vi har bara ägnat oss åt att överbefolka planeten
Skrev ungefär en spaltmeter inlägg med referenser från cirka tio böcker om antropologi och arkeologi som svar på det fetade, men forumet loggade ut mig och inlägget försvann :wall: Är för mentalt trött för att göra om det, så sammanfattar det bara som att flertalet studier konstant har påvisat att jägarsamlare jobbar betydligt mindre än jordbrukare och har mer fritid. Den mänskliga befolkningen ökade redan innan den neolitiska revolutionen, och den stadigt avtagande megafaunan kunde inte längre försörja oss med jakt. Overkillhypotesen antar att vi blev för effektiva jägare och drev våra primära födokällor till utrotning eller kraftig decimering. Att klimtatet blev mer stabilt och optimalare för odling lär väl ha varit tur för oss, otur för planeten.

Ska nu gå och göra räckhäv tills min vrede över detta jävla forumshelvete har gått över.
ett tips angående bli utloggad.. Om du öppnar en ny flik med "visa vilka som är online" Den uppdaterar sig en gång i minuten.. på så vis är du aktiv och inte blir urloggad medans du skriver ett inlägg. :)
en annan är att med jämna mellanrum klicka på "förhandsgranska" så håller du inloggningen vid liv oxå. :)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: att göra saker

Inlägg av Marie »

Urban skrev: 23 aug 2023 19:31
Marie skrev: 23 aug 2023 03:22
Teoretiska projekt förekommer ju oxå... titta på 75% av universitetsprogrammen. ;) :up:

jag har många dataprojekt jag pysslar mestadels med, då mina andra ligger på is.... men det är ju fysiskt för fingrarna iallafall. :mrgreen: :bam:
Alltså det teoretiska är på många sätt roligt och jag gillar det men önskar liksom att jag lite oftare kom vidare till något praktiskt. Som jag antar att många kan säga men det blir lätt lite "om det fanns ett SM i värdelöst vetande" :D

Sedan får jag erkänna att jag på en större skala också trodde det berodde på lathet i samhället, liksom minsta motståndets lag. Men det är kanske först nu på senare tid vi verkligen kan få typ allt serverat för en minimal insats. Oavsett intressant där om jägar- och samlarfolk.
*hihihi* SM i värdelöst vetande.. hmm... nja jag tror du har en hel del här inne som har kunskaper om mer saker än vad de har nytta utav. :lol: Så du har bra motståndare här inne i en sådan SM tävling. ;) *hihi*

(:) Detta är farligt att säga, men det är nog dagens sanning. :notme: Lathet sitter ofta i plånboken.. Den som har en hög inkomst och inte snålar beställer allt till dörren och betalar för att få saker byggda/fixade.. Låginkomsttagaren jagar genvägar för varje öre och blir tvingad till att vara praktisk o trolla med knäna.
Sedan kommer nördarna.. De som ska göra det själv även att de sparar 400timmar på att köpa saken de ändå har råd att köpa utan att spara in på fika-pengen, enbart för att de har ett genuint intresse. Jag har väl lagt ner några hundratals för många timmar i min bil jag köpte 2009. :oops:
Vi har även den rastlösa själen som har svårt att sitta vid TV'n o kika på en serie utan istället går o pysslar med något för att fördriva tiden..
Sedan har vi kunskaps vargarna, de som alltid vill lära sig nya saker enbart för kul eller att de kanske kan ha nytta av det i framtiden.

Sist kommer det som är forumet.. Preppern.. Den som planerar att klara sig utan att samhället fungerar som det ska och där med lär sig de sakerna som är avgörande för deras tänkta scenarios. :mrgreen:
Där gäller det att först vara teoretisk.. för man måste först tänka ut och teoretisera vad det innebär för just den personen.. sedan när de har en "Jag har en plan, Lysande Sickan" då börjar man inskaffa det behövliga o sedan praktisera på att faktiskt använda det.

Jag tillhör nördarna, och den rastlösa själen... Men på senaste åren efter sjukskrivningen styr inkomsten till att jag skapar saker ut uttjänta saker, vilket gynnar uppfinningsrikedomen som är en bra prepper egenskap.
Jag kan ha missat några kategorier, men
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Urban
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 maj 2023 19:04

Re: att göra saker

Inlägg av Urban »

Marie skrev: 24 aug 2023 00:06 *hihihi* SM i värdelöst vetande.. hmm... nja jag tror du har en hel del här inne som har kunskaper om mer saker än vad de har nytta utav. :lol: Så du har bra motståndare här inne i en sådan SM tävling. ;) *hihi*

(:) Detta är farligt att säga, men det är nog dagens sanning. :notme: Lathet sitter ofta i plånboken.. Den som har en hög inkomst och inte snålar beställer allt till dörren och betalar för att få saker byggda/fixade.. Låginkomsttagaren jagar genvägar för varje öre och blir tvingad till att vara praktisk o trolla med knäna.
Sedan kommer nördarna.. De som ska göra det själv även att de sparar 400timmar på att köpa saken de ändå har råd att köpa utan att spara in på fika-pengen, enbart för att de har ett genuint intresse. Jag har väl lagt ner några hundratals för många timmar i min bil jag köpte 2009. :oops:
Vi har även den rastlösa själen som har svårt att sitta vid TV'n o kika på en serie utan istället går o pysslar med något för att fördriva tiden..
Sedan har vi kunskaps vargarna, de som alltid vill lära sig nya saker enbart för kul eller att de kanske kan ha nytta av det i framtiden.

Sist kommer det som är forumet.. Preppern.. Den som planerar att klara sig utan att samhället fungerar som det ska och där med lär sig de sakerna som är avgörande för deras tänkta scenarios. :mrgreen:
Där gäller det att först vara teoretisk.. för man måste först tänka ut och teoretisera vad det innebär för just den personen.. sedan när de har en "Jag har en plan, Lysande Sickan" då börjar man inskaffa det behövliga o sedan praktisera på att faktiskt använda det.

Jag tillhör nördarna, och den rastlösa själen... Men på senaste åren efter sjukskrivningen styr inkomsten till att jag skapar saker ut uttjänta saker, vilket gynnar uppfinningsrikedomen som är en bra prepper egenskap.
Jag kan ha missat några kategorier, men
Lathet sitter ofta i plånboken var verkligen huvudet på spiken! I alla fall om jag ska se till mig själv. Jag hade det väldigt knapert ett tag och när jag kom ur den perioden och fick det drägligt i alla fall satt det kvar ett tag och det var en enormt kreativ period. Jag hade då ändå lite pengar att röra mig med men tänkte och agerade fortfarande som jag var tokfattig. Jag är övertygad om att begränsningar föder kreativitet vilket ju precis är vad du är inne på. Denna period jag tänker på är den mest produktiva jag haft det senaste decenniet sett till hur mycket konst jag fick gjort. Och allt var billigast möjliga. Inte en enda grej var "konstnärsmaterial" utan handlade tex saker som golvpapp på byggvaruhus etc.

Men sedan, sakta och säkert, började jag köpa "riktigt" och dyrare material. Och tror fan man kan göra två spegelvända kurvor över dels kreativitet/verk skapade på en kurva och pengar spenderade på den andra. Och det finns en brytpunkt när det så att säga bara kostar mer men skapas mindre och mindre. Idag? Aldrig haft stabilare ekonomi, aldrig fått så lite kreativt gjort :oops:

Sedan vill vi människor ju gärna dela upp och placera folk i fack men tycker du beskriver ett intressant persongalleri. Jag är ju helt klart drabbad av lathet, det är ju bara att erkänna, men känner igen mig lite i rastlös och kunskapssökande, Men känner att jag måste komma vidare, ut ur huvudet liksom. Göra något i verkligheten :D
- - = = :D = = - -
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: att göra saker

Inlägg av Marie »

Urban skrev: 24 aug 2023 19:54 Lathet sitter ofta i plånboken var verkligen huvudet på spiken! I alla fall om jag ska se till mig själv. Jag hade det väldigt knapert ett tag och när jag kom ur den perioden och fick det drägligt i alla fall satt det kvar ett tag och det var en enormt kreativ period. Jag hade då ändå lite pengar att röra mig med men tänkte och agerade fortfarande som jag var tokfattig. Jag är övertygad om att begränsningar föder kreativitet vilket ju precis är vad du är inne på. Denna period jag tänker på är den mest produktiva jag haft det senaste decenniet sett till hur mycket konst jag fick gjort. Och allt var billigast möjliga. Inte en enda grej var "konstnärsmaterial" utan handlade tex saker som golvpapp på byggvaruhus etc.

Men sedan, sakta och säkert, började jag köpa "riktigt" och dyrare material. Och tror fan man kan göra två spegelvända kurvor över dels kreativitet/verk skapade på en kurva och pengar spenderade på den andra. Och det finns en brytpunkt när det så att säga bara kostar mer men skapas mindre och mindre. Idag? Aldrig haft stabilare ekonomi, aldrig fått så lite kreativt gjort :oops:

Sedan vill vi människor ju gärna dela upp och placera folk i fack men tycker du beskriver ett intressant persongalleri. Jag är ju helt klart drabbad av lathet, det är ju bara att erkänna, men känner igen mig lite i rastlös och kunskapssökande, Men känner att jag måste komma vidare, ut ur huvudet liksom. Göra något i verkligheten :D
Jag är lite som en kameleont, jag kan passa in i många fack. :lol:

Hade jag bott i närheten kunde jag droppat förbi med en liten spark i rumpan så du får lite fart. :twisted: hihihi :twisted: jag kan vara bra på att motivera folk. :D

Fokusera på en sak du vill göra, sedan sätter du en deadline på när den ska vara klar.. 8-)
och för att motivera dig så du inte struntar i deadlinen, som straff måste du skänka 1000kr till cancerfonden om du inte klarar deadline.. *en smiley med en piska* :zombie:
Klarar du det kan du skänka en slant iallafall, fast valfri. ;)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Urban
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 maj 2023 19:04

Re: att göra saker

Inlägg av Urban »

Marie skrev: 24 aug 2023 21:22 Fokusera på en sak du vill göra, sedan sätter du en deadline på när den ska vara klar.. 8-)
och för att motivera dig så du inte struntar i deadlinen, som straff måste du skänka 1000kr till cancerfonden om du inte klarar deadline.. *en smiley med en piska* :zombie:
Klarar du det kan du skänka en slant iallafall, fast valfri. ;)
Nu börjar vi väl verkligen närma oss off topic i rasande fart men piskor och utlägg hade effekt, jag kom iväg på en länge planerad fotopromenad idag! Tack! ;)

Fast är redan månadsgivare så tror det kommer vara bättre att bli tvungen att tex skänka pengar till det parti jag _aldrig_ skulle rösta på :D
- - = = :D = = - -
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: att göra saker

Inlägg av Marie »

Urban skrev: 26 aug 2023 21:42 Nu börjar vi väl verkligen närma oss off topic i rasande fart men piskor och utlägg hade effekt, jag kom iväg på en länge planerad fotopromenad idag! Tack! ;)

Fast är redan månadsgivare så tror det kommer vara bättre att bli tvungen att tex skänka pengar till det parti jag _aldrig_ skulle rösta på :D
offtopic kan behövas ibland. 8-)
Kul att du kom iväg på en fototur. :D :up:
Så vad är nästa projekt dårå. ;)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Urban
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 maj 2023 19:04

Re: att göra saker

Inlägg av Urban »

Marie skrev: 27 aug 2023 01:53
Så vad är nästa projekt dårå. ;)
Haha, nu fegar jag ur lite även om jag vet att ett vanligt tips är att just berätta "offentligt" så man känner lite press. Men mer kreativa saker i alla fall :) Och lite tråkiga saker i lägenheten :( Men nej, inte så farligt :)
- - = = :D = = - -
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: att göra saker

Inlägg av Marie »

Urban skrev: 29 aug 2023 19:00
Marie skrev: 27 aug 2023 01:53
Så vad är nästa projekt dårå. ;)
Haha, nu fegar jag ur lite även om jag vet att ett vanligt tips är att just berätta "offentligt" så man känner lite press. Men mer kreativa saker i alla fall :) Och lite tråkiga saker i lägenheten :( Men nej, inte så farligt :)
åh-nee, kom igen nu, vad är nästa projekt ;) *hihihihi* :twisted:
Jag började precis på att modda windows2022 server för desktop användning, då jag inte lyckades få tag i windows LTSC.. Så det är mitt pågående projekt då jag börjar lessna på Linux då det inte finns vissa mjukvaror till Linux samt jag lyckas inte få linux lika stabilt som jag kan få windows. (upptid utan avstängning minst 365 dagar är krav i min värld)
I told you mine, now tell me yours. ;) :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Urban
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 maj 2023 19:04

Re: att göra saker

Inlägg av Urban »

Marie skrev: 29 aug 2023 20:31
Urban skrev: 29 aug 2023 19:00
Marie skrev: 27 aug 2023 01:53
Så vad är nästa projekt dårå. ;)
Haha, nu fegar jag ur lite även om jag vet att ett vanligt tips är att just berätta "offentligt" så man känner lite press. Men mer kreativa saker i alla fall :) Och lite tråkiga saker i lägenheten :( Men nej, inte så farligt :)
åh-nee, kom igen nu, vad är nästa projekt ;) *hihihihi* :twisted:
Jag började precis på att modda windows2022 server för desktop användning, då jag inte lyckades få tag i windows LTSC.. Så det är mitt pågående projekt då jag börjar lessna på Linux då det inte finns vissa mjukvaror till Linux samt jag lyckas inte få linux lika stabilt som jag kan få windows. (upptid utan avstängning minst 365 dagar är krav i min värld)
I told you mine, now tell me yours. ;) :mrgreen:
Jisses, mecka Windows-server? :o Inte ens om jag fick betalt osv. :D Men misstänker att det kan vara intressant!

Jag vet inte om det är ett projekt men jag försöker komma igång med att fotografera igen. Och då verkligen komma ut och fotografera, inte spendera ändlösa timmar på YouTube och kolla på _andra_ personer som fotograferar vilket jag gjort ett bra tag nu :oops:

Så har bland annat bestämt mig för att i dagsläget inte göra någon som helst efterbehandling. Känns som man (jag!) då fotar i fem minuter för att sedan sitta vid datorn i fem timmar och drar i reglage för att manipulera bilderna. Plus att jag inte är direkt bra på det och då är jag tillbaka i att sitta och kolla på YT för att lära mig... Så ut i verkligheten och så blir bilderna som dom blir.

Så projektet kanske kan sägas vara att göra minst en ordentlig fotopromenad i veckan? :)
- - = = :D = = - -
Skriv svar

Återgå till "Erfarenheter"