att göra saker

Vad har ni för erfarenheter ni vill dela med er av?
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2528
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: att göra saker

Inlägg av xsive »

Urban skrev: 03 sep 2023 09:03 Jag vet inte om det är ett projekt men jag försöker komma igång med att fotografera igen. Och då verkligen komma ut och fotografera, inte spendera ändlösa timmar på YouTube och kolla på _andra_ personer som fotograferar vilket jag gjort ett bra tag nu :oops:

Så har bland annat bestämt mig för att i dagsläget inte göra någon som helst efterbehandling. Känns som man (jag!) då fotar i fem minuter för att sedan sitta vid datorn i fem timmar och drar i reglage för att manipulera bilderna. Plus att jag inte är direkt bra på det och då är jag tillbaka i att sitta och kolla på YT för att lära mig... Så ut i verkligheten och så blir bilderna som dom blir.

Så projektet kanske kan sägas vara att göra minst en ordentlig fotopromenad i veckan? :)
Hållit på med foto som hobby periodvis senaste 30 åren.
Allt från svartvitt 24x36 och eget mörkrum, till dia i massor, sen Mamiya 6x7 och gammaldags Field kamera i trä 18x24 cm
med att krypa under svarta skynket och enbildskassetter. Sen kom autofokus och ett par EOS system.
Men när det ställde om till digitalformat tröttnade jag lite.
(Var ingen vidare kvalitet heller från början och orimligt dyrt om man verkligen ville ha något bra)
Omstart igen för några år sen med med ett par Sony A7 och ett knippe objektiv.
Dock har jag i mig sen det gamla att det där med efterbehandling… njaee. En bild skall skapas i kameran :rambo:
Lägger ingen tid på det mer än kanske autokorrigering.
Men visst med RAW format kan man ju pyssla med det senare när och om man har för mycket tid över.
Tog man en 36 filmrulle tidigare så var det väl 4-5st som var skapliga i bästa fall.
Nu tas det ju dubbla antalet eller fler men antalet bra bilder från en fototur blir inte fler för det.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Urban
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 maj 2023 19:04

Re: att göra saker

Inlägg av Urban »

xsive skrev: 03 sep 2023 18:25
Urban skrev: 03 sep 2023 09:03 Jag vet inte om det är ett projekt men jag försöker komma igång med att fotografera igen. Och då verkligen komma ut och fotografera, inte spendera ändlösa timmar på YouTube och kolla på _andra_ personer som fotograferar vilket jag gjort ett bra tag nu :oops:

Så har bland annat bestämt mig för att i dagsläget inte göra någon som helst efterbehandling. Känns som man (jag!) då fotar i fem minuter för att sedan sitta vid datorn i fem timmar och drar i reglage för att manipulera bilderna. Plus att jag inte är direkt bra på det och då är jag tillbaka i att sitta och kolla på YT för att lära mig... Så ut i verkligheten och så blir bilderna som dom blir.

Så projektet kanske kan sägas vara att göra minst en ordentlig fotopromenad i veckan? :)
Hållit på med foto som hobby periodvis senaste 30 åren.
Allt från svartvitt 24x36 och eget mörkrum, till dia i massor, sen Mamiya 6x7 och gammaldags Field kamera i trä 18x24 cm
med att krypa under svarta skynket och enbildskassetter. Sen kom autofokus och ett par EOS system.
Men när det ställde om till digitalformat tröttnade jag lite.
(Var ingen vidare kvalitet heller från början och orimligt dyrt om man verkligen ville ha något bra)
Omstart igen för några år sen med med ett par Sony A7 och ett knippe objektiv.
Dock har jag i mig sen det gamla att det där med efterbehandling… njaee. En bild skall skapas i kameran :rambo:
Lägger ingen tid på det mer än kanske autokorrigering.
Men visst med RAW format kan man ju pyssla med det senare när och om man har för mycket tid över.
Tog man en 36 filmrulle tidigare så var det väl 4-5st som var skapliga i bästa fall.
Nu tas det ju dubbla antalet eller fler men antalet bra bilder från en fototur blir inte fler för det.
Wow, vilken resa du gjort! Riktig storbildsformat med skynke å allt, imponerad! Och det där med mörkrum kan jag tänka mig att jag skulle ha gillat (bara testat det på en kvällskurs på 80-talet). Jag började fota mot slutet av 80-talet men då var det mer i form av att dokumentera saker som jag gillade som tex graffiti.

Minns också hur vansinnigt dyrt det var med det digitala när det kom. Är ju humor nu men då jag redan hade tillgång till en kamera (Canon AE-1) så fick jag inte ihop ekvationen analogt vs digitalt. Resonemanget gick att jag kunde ju köpa och framkalla sådana sjuka mängder film, mer än jag någonsin skulle hinna fota, för mindre pengar än en bra digital kamera kostade. Kanske inte räknade helt rätt men det VAR dyrt med digitalt där i början :D

Just nu kör jag på linjen att begränsningar föder kreativitet så en kamera, ett objektiv, bara jpeg och ingen efterbehandling. Allt för att faktiskt komma ut och lära mig att se vad som kan bli en bra bild. Lär säkert ta någon som jag faktiskt gillar då lär jag ju ångra att jag inte använder RAW men den dagen den sorgen :)

Läste en artikel senast idag om hur artikelförfattaren tyckte att fotografera analogt gav mycket mer just för att han inte bara klickade utan eftertanke. Nu vet han att varje bild kostar och det är lite krångel och då tänker efter mer. För det är ju precis som du säger, antalet bilder jag kommer hem med har ju säkert tripplats (om inte mer!) men mängden _bra_ bilder har inte förändrat alls. :oops:
- - = = :D = = - -
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2854
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: att göra saker

Inlägg av Marie »

Urban skrev: 03 sep 2023 09:03 Jisses, mecka Windows-server? :o Inte ens om jag fick betalt osv. :D Men misstänker att det kan vara intressant!

Jag vet inte om det är ett projekt men jag försöker komma igång med att fotografera igen. Och då verkligen komma ut och fotografera, inte spendera ändlösa timmar på YouTube och kolla på _andra_ personer som fotograferar vilket jag gjort ett bra tag nu :oops:

Så har bland annat bestämt mig för att i dagsläget inte göra någon som helst efterbehandling. Känns som man (jag!) då fotar i fem minuter för att sedan sitta vid datorn i fem timmar och drar i reglage för att manipulera bilderna. Plus att jag inte är direkt bra på det och då är jag tillbaka i att sitta och kolla på YT för att lära mig... Så ut i verkligheten och så blir bilderna som dom blir.

Så projektet kanske kan sägas vara att göra minst en ordentlig fotopromenad i veckan? :)
Long story kort.
Jag bytte till Linux 2018 bara för microsoft sa win7 gick EOL jan2020 och jag hatar allt med passion som heter rolling release OS's som win10home/pro/enterprise har.. så jag hade 2år på mig att lära mig linux även att jag är ointresserad av linux.
efter 5år med linux så visst jag kan trolla en del, men jag kan inte lyckas få Linux Desktop att gå stabilt.. efter 120-150dagar kraschar det och jag måste bota om.. Windows kan jag göra nästan vad som med och få det superstabilt.. Men win10home/pro/enterprise är rolling releases och jag hater dem då man måste re-tweaka dem varje gång de rullar up.. inte som med tidigare windows du fixa en gång o sedan gick skiten i 10år.
win10LTSC är ingen rolling, men licenserna är omöjliga att få tag på. :x Windows Server är inte heller rolling då en server måste vara stabil och oförändrad över tid.. och server licenser är enkelt att komma över... Där av mitt projekt för att jag behöver stabila datorer och Jag lyckas inte få den stabiliteten i Linux.
Så det är inte intressant på någon nivå.. det är enbart för att jag behöver en fungerande lösning. ;)

:D det är väl klassiskt.. Foto går fort, men fotoredigering tar lång tid, även när man har de bästa programmen pengar kan köpa.
Det är kul och komplicerat med fototeknik, ljussättningar och skapa den där känslan ur objektet man ser inombords.
Men då tycker jag att du ska ta den fotopromenaden och sedan tar du en bild som inte avslöjar din närmiljö och postar här på forumet. :mrgreen: :up:

Jag skapa en tråd för längre sen som var en utbrytning av Nattatråden som bara fick postas i nattetid "Om du bara känner för att skriva av dig om en Tanke, Reflektion Åsikt eller Filosofiskt.... Helt osammanhängande inlägg." viewtopic.php?t=2436
även en tråd Har du gjort något roligt du vill dela med dig av. :-) viewtopic.php?t=2610
Där kan du posta lite skojsiga bilder.. Eller ännu bättre, skapa en Fototråd här inne som du och flera kan posta konst och äventyrs foton i. :mrgreen: :up:

Så skippa youtube och gå till action. ;) :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Urban
Inlägg: 55
Blev medlem: 06 maj 2023 19:04

Re: att göra saker

Inlägg av Urban »

Marie skrev: 03 sep 2023 21:11 Long story kort.
Jag bytte till Linux 2018 bara för microsoft sa win7 gick EOL jan2020 och jag hatar allt med passion som heter rolling release OS's som win10home/pro/enterprise har.. så jag hade 2år på mig att lära mig linux även att jag är ointresserad av linux.
efter 5år med linux så visst jag kan trolla en del, men jag kan inte lyckas få Linux Desktop att gå stabilt.. efter 120-150dagar kraschar det och jag måste bota om.. Windows kan jag göra nästan vad som med och få det superstabilt.. Men win10home/pro/enterprise är rolling releases och jag hater dem då man måste re-tweaka dem varje gång de rullar up.. inte som med tidigare windows du fixa en gång o sedan gick skiten i 10år.
win10LTSC är ingen rolling, men licenserna är omöjliga att få tag på. :x Windows Server är inte heller rolling då en server måste vara stabil och oförändrad över tid.. och server licenser är enkelt att komma över... Där av mitt projekt för att jag behöver stabila datorer och Jag lyckas inte få den stabiliteten i Linux.
Så det är inte intressant på någon nivå.. det är enbart för att jag behöver en fungerande lösning. ;)
Ah, okej. Ja stabilitet kan helt klart vara önskvärt. Allt ska vara så agilt och iterativt numera men tänker att det måste finnas något fast då att stödja sig emot. Man kanske utvecklar iterativt men då vill man tex ha ett stabilt verktyg för det osv.
Marie skrev: 03 sep 2023 21:11 :D det är väl klassiskt.. Foto går fort, men fotoredigering tar lång tid, även när man har de bästa programmen pengar kan köpa.
Det är kul och komplicerat med fototeknik, ljussättningar och skapa den där känslan ur objektet man ser inombords.
Men då tycker jag att du ska ta den fotopromenaden och sedan tar du en bild som inte avslöjar din närmiljö och postar här på forumet. :mrgreen: :up:
Kan helt klart vara roligt att redigera men känner som sagt att det inte är där jag vill lägga tiden just nu. Men bara för att jag nu sagt det och även nämnde det tidigare fick jag ångra mig lite idag att jag inte fotade i ett format som är enkelt att redigera och bilderna hade mått bra av en liten tweak.
När det gäller program kan jag tipsa om Affinity-serien som är galet prisvärda alternativ. Där var det jag som behövde leta upp en fungerande lösning när Adobe gick över till dyr prenumerationstjänst :evil:

Marie skrev: 03 sep 2023 21:11 Jag skapa en tråd för längre sen som var en utbrytning av Nattatråden som bara fick postas i nattetid "Om du bara känner för att skriva av dig om en Tanke, Reflektion Åsikt eller Filosofiskt.... Helt osammanhängande inlägg." viewtopic.php?t=2436
även en tråd Har du gjort något roligt du vill dela med dig av. :-) viewtopic.php?t=2610
Där kan du posta lite skojsiga bilder.. Eller ännu bättre, skapa en Fototråd här inne som du och flera kan posta konst och äventyrs foton i. :mrgreen: :up:

Så skippa youtube och gå till action. ;) :up:
Tack för tipsen! Ska gå off topic där framöver :D Jag får se om det blir några bilder. Vill ju i så fall lägga upp bilder jag är nöjd med men då finns den säkert någon annanstans också. Blir ett väldigt sjå att hålla koll och inte dubbelposta osv. Vi får se. Men ska bli mer action och mindre YouTube :D
- - = = :D = = - -
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2854
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: att göra saker

Inlägg av Marie »

Urban skrev: 03 sep 2023 21:58 Ah, okej. Ja stabilitet kan helt klart vara önskvärt. Allt ska vara så agilt och iterativt numera men tänker att det måste finnas något fast då att stödja sig emot. Man kanske utvecklar iterativt men då vill man tex ha ett stabilt verktyg för det osv.
1+1= jag är bara smartlat :oops: :lol:
Jag vill bara ha det stabilt för att jag ska lägga minimalt med tid även om jag får lägga extra tid i början för att sedan kunna vara lat i några år. :D
Sedan är det ibland kul att testa gränserna för när de säger att något är omöjligt så säger jag som i min signatur.. det omöjliga tar bara lite längre tid.
Roligast är hårdvara att bygga o skapa... Som ett exempel tog en gammal Xbox och byggde en pfSense router utav, bara för att ingen hade gjort det. :geek: :lol:

Urban skrev: 03 sep 2023 21:58 Kan helt klart vara roligt att redigera men känner som sagt att det inte är där jag vill lägga tiden just nu. Men bara för att jag nu sagt det och även nämnde det tidigare fick jag ångra mig lite idag att jag inte fotade i ett format som är enkelt att redigera och bilderna hade mått bra av en liten tweak.
När det gäller program kan jag tipsa om Affinity-serien som är galet prisvärda alternativ. Där var det jag som behövde leta upp en fungerande lösning när Adobe gick över till dyr prenumerationstjänst :evil:
Jag använder fortfarande gamla photoshop, jag kommer långt med den de få gånger jag vill förbättra eller försämra bilder. Min kamera som var okej paja 10år sedan, så nu har jag en 3Mpixel kompakt Kodiak kamera.. Man tar inga förstapris bilder med den, även om jag lyckats få till några som är fina utan redigering... Men de bjuder jag inte på förrns du skapat en foto tråd här inne. ;) *för att putta lite på din motivation* :lol:

Urban skrev: 03 sep 2023 21:58 Tack för tipsen! Ska gå off topic där framöver :D Jag får se om det blir några bilder. Vill ju i så fall lägga upp bilder jag är nöjd med men då finns den säkert någon annanstans också. Blir ett väldigt sjå att hålla koll och inte dubbelposta osv. Vi får se. Men ska bli mer action och mindre YouTube :D
Dubbelpostningar då o då gör inget ;)
Då ser jag fram emot lite bilder snart då.. Nice :mrgreen: :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Erfarenheter"