Om det blir på riktigt

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Om det blir på riktigt

Inlägg av maskros »

Jag läser nästan allt som skrivs på forumet. Jag läste nästan allt som skrevs på förra forumet. Tycker mig uppfatta två ganska distinkta diskussionsområden, det ena vad som kan bli, det andra - vad som händer. Nu är det mycket om energi och klimat i den andra kategorin, på bekostnad av den första kategorin. Det är helt naturligt, inget konstigt, saker som händer är viktigare än saker som kanske händer, sen, nån gång, ifall det skiter sig.

Jag saknar ändå what-if litegrann. Mycket av våra diskussioner handlar om - tycker jag - hur vi ska kunna bibehålla den nivå av... ...låt mig kalla det bekvämlighet (tolka välvilligt är ni snälla)... ...genom olika finurliga lösningar.

Men så tänker jag min gamla favorittanke, eller favoritfebermardröm: Om det skiter sig, på riktigt, alltså på riktigt, och vi hamnar i medeltiden, eller i alla fall i 1800-talets senare hälft (vedspisen blev allmän egendom på andra hälften av 1800-talet), vad gör vi då. Det är helt galet att ens försöka föreställa sig det, min fantasi räcker knappt, men försök.

Ok, NEMP + fullständig antibiotikaresistens + fullständig ekonomisk kollaps + noll bankväsende & noll överföring av pengar digitalt + inga moderna fartyg + inga andra moderna transporter. Vad gör man då?

8 miljarder människor om civilisationen går i putten, det finns inte. Några år senare är vi under en miljard. Vi som är vana att ha det bra decimeras gissningsvis mer än de som redan vet hur man hanterar brist på mat och vatten.

Jag saknar lite TEOTWAWKI-diskussioner. Kan vi få lite tack? :mrgreen:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Om det blir på riktigt

Inlägg av Obstinat »

maskros skrev: 04 aug 2023 20:00 Jag läser nästan allt som skrivs på forumet. Jag läste nästan allt som skrevs på förra forumet. Tycker mig uppfatta två ganska distinkta diskussionsområden, det ena vad som kan bli, det andra - vad som händer. Nu är det mycket om energi och klimat i den andra kategorin, på bekostnad av den första kategorin. Det är helt naturligt, inget konstigt, saker som händer är viktigare än saker som kanske händer, sen, nån gång, ifall det skiter sig.

Jag saknar ändå what-if litegrann. Mycket av våra diskussioner handlar om - tycker jag - hur vi ska kunna bibehålla den nivå av... ...låt mig kalla det bekvämlighet (tolka välvilligt är ni snälla)... ...genom olika finurliga lösningar.

Men så tänker jag min gamla favorittanke, eller favoritfebermardröm: Om det skiter sig, på riktigt, alltså på riktigt, och vi hamnar i medeltiden, eller i alla fall i 1800-talets senare hälft (vedspisen blev allmän egendom på andra hälften av 1800-talet), vad gör vi då. Det är helt galet att ens försöka föreställa sig det, min fantasi räcker knappt, men försök.

Ok, NEMP + fullständig antibiotikaresistens + fullständig ekonomisk kollaps + noll bankväsende & noll överföring av pengar digitalt + inga moderna fartyg + inga andra moderna transporter. Vad gör man då?

8 miljarder människor om civilisationen går i putten, det finns inte. Några år senare är vi under en miljard. Vi som är vana att ha det bra decimeras gissningsvis mer än de som redan vet hur man hanterar brist på mat och vatten.

Jag saknar lite TEOTWAWKI-diskussioner. Kan vi få lite tack? :mrgreen:
Uppskattar o det starkaste detta intiativ :up:

Tror detta är en av mina starkaste drivkrafter inom Prepping sedan barnsben, sedan vad som skulle framkalla denna dysotopiska värld kanske skiljer oss åt? Som ung på 80 talet var det nog främst ryss skräcken som återigen i detta nu är högst aktuell. Vet inte om jag sticker ut hakan i detta nu men problemen med integration var då som nu ett av mina största orosmoln o då pratar vi fortfarande om 80 talet... Klimat överbefolkning peakoil korrupta politiker osv spär bara på min oro inför framtiden! Tvekade länge o skaffa barn men gjort är gjort :D Det är nog framför allt för mina barns skull jag försöker ordna förutsättningar för ett liv ”efter” Alternativt boende uppvärmning med ved osv är fixat eller iaf på gång detta på långt avstånd ifrån ev oroshärdar.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Om det blir på riktigt

Inlägg av bastard »

ok, lite realistiska saker

saker som jag ser sannolika
miljön går sakta åt helvete, läs varmare, dock inte sverige, inte denna sommaren

detta kommer ta tiotalet år innan det börjar bli så illa att folk på klotet dör i större utsträckning
folk kommer försöka fly länder där det är illa
för det blir ont om ex vatten, och därmed odlade grödor och även djur för mat
när det börjar bli så och folk kommer försöka göra vad dom kan så kommer allt ätbart ätas
så inga vilda djur, inga tama djur, ingen fisk kvar, inga grödor kvar, dåligt med vatten
några regioner kommer få känna av ostabilt väder, regn stormar
vilket gör att ex odlingar förstörs med

om klimatet ändras för fort, kan dom sjukdomar som finns påverka maten, ihop med dåliga skördar blir maten än mindre
både växtriket och djurriket, homosapiens dummicus med

dom länder som fortfarande kan odla ok, kanske täcker sitt egna lands behov, om det finns gott om bränsle för hantering av jordbruket, och konstgödsel
men kommer inte exportera , för det finns inget överskott att exportera

oljan sinar ,peak oil är en sak, men dyrare utvinning av det som finns kvar gör det svårare, speciellt om inge kan betala för det, och dom som har det kan kanske klara sig själva, men krig och politiska utspel gör den dyrare, krig kostar i energi med, bensin och diesel

dom som inte kan sköta jordbruk med fossilbränslefordon kommer minska sina skördar

om inte jordbruket fungerar kommer inte nuvarande modell av ekonomi fungera heller, vem behöver kinaleksaker om du svälter ihjäl?

när , inte om , saker börjar falla sönder, kommer politiker vilja vara våra ledare, men dom har inga fungerande lösningar ,, dom heller
men strama uppoffringar , som krig, svält eller massflykt fungerar ändå inte

vi får se, av politikerna nödvändiga nedskärningar, flyg kanske är en enkel sak att börja med,, privatbilism med, eller bara extrema bränslepriser gör det svårt att färdas

om vi inte kan färdas, så kommer folk behöva bo nära jobben, gång eller cykelavstånd
om det finns jobb kvar

lägg till terrorism, , kanske covid 2025, folk som tar sig över gränserna, kanske italienare vill bo , säg finland
och folk från afrika vill bo i italien som kollapsar av massiva folkmängder som flyr ickebördigt afrika

fattas bara några russin i kakan, ex, AI som gör saker på helt andra nivåer, gör folk arbetslösa, eller företag utkonkurerade
eller ryssarna drar en höghöjdsnemp över ukraina som drabbar stora delar av europa


men det kanske går att kicka burken frammåt en tio år innan följderna av allt blir för svåra
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Om det blir på riktigt

Inlägg av bastard »

dom länder som har stor befolkning och inte är på långa vägar självförsörjande på mat och inte har något användbart att handla med för att få mat kommer vara dom som först kommer få stora problem
om dom är i torra områden och befolkningen ökar så kommer vatten vara ett stort bekymmer
sedan mat
sedan kravaller
folk som försöker fly till länder runt om

jag kan se en sak, att ryssland kommer ta storstryk om dom inte klarar att hantera sin ekonomi,militär,industri
börjar ryssland implodera , synligt tack vare putins "speciella operation" som bara skulle ta några dager innan dom stridande trupperna skulle ta fram dom medhavda paraduniformerna för att marchera som befriare i kiev till vajande ryska flaggor
eh, när ryssland om ett år eller så fått sitt arschle sparkat gult och blått, pun intended, och ryssland visat att deras ekonomi är usel, kanske säga att landets verkningsgrad är uselt, dom håller på att falla sönder
då kommer flera länder "hjälpa" ryssland, mot utbyte att det kommer "gäst" arbetare , kina tar östra delen, indien mitten
för ryssland har en del fördelar, som naturresurser, glest befolkade sådana, och tempererat klimat
allt öster om uranusbergen kommer inte vara ryssland längre

beroende på vad som händer kanske kina och indien kommer hjälpa ryssland med materiel till deras försvar om dom bygger upp hot mot väst

det ända landet i dess närhet som inte är med i nato, sverige , kommer då bli måltavlan för ryssarna, tills dom exempelvis tagit gotland

under tiden så har eu stora bekymmer, inför mer och mer centralstyre
och har brist på energi, vatten mat och mineraler
södra delarna börjar bli obeboeliga från hettan och torkan, och eu låter sverige få veta att det kommer 20 miljoner från söder som skall bosätta sig i norra sverige, för att bygga industrier, gruvor , odla mat, , och bygga eu's nya pipeline för vatten från norr till söder

medans ryssarna under tiden får sina arschlen spankade i gult och blått och blir borttvingade från ukrainas terrotorium, med hjälp av matriel från väst, så är det terrorister som spränger energinätet som ligger på havens botten som binder ihop eus energisystem, även storbrittanniens får grava problem med sprängda elkablar till havs

det blr inte bättre av att usa föll sönder efter att japan råkat ut för en större jordbävling, och dom cashade in sina återuppbyggnadsfonder
när usa inte länge kan upprätthålla sin livsstil, som till stora delar är uppbyggd på fossila bränslen, för bilar och flyg
och den stora torkan som kom i söder, ungefär som den i tidigt nittonhundratal,
så blev det inbördeskrig light i usa, kanske medium
eftersom usa är en samling stater, med egna styren så börjar dom undvika att samarbete med saker som mat, bränsle
upploppen i dom större städerna höjs till nya nivåer, på några ställen så släpps folk inte ut från städerna av miliserna runt om
och gränsen mot söder föll samman och folk från stora delar av sydamerika vill fly sina länder från svält och elände, för att hamna i usa till ungefär samma sak

runt om i världen införs undantagsstillstånd på grund av lynningt väder, torka,extrema regn
odlingar går förlorade, det behövs inte mycket förens odlingar , djur och för den delen människor ska dö

haven som fiskas får ökat tryck då maten tar slut på land, och med stora trålare som kan nå ett kvarts jordklot bort efter fisk , fiskar ut så mycket att det havsbaserade ekosystemen kollapsar

detta är grundscenariot för det som händer om tio år, därefter blir det mycket värre...
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 978
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Om det blir på riktigt

Inlägg av EN brun böna »

Men när vi haft de där riktiga värmeperioderna tidigare i jordens historia så har ju mer vatten cirklat i vattnets kretslopp och sahara har då fått mycket regn och varit som en grön fuktig regnskog. Vi här uppe har haft perioder med snö och is mitt i sommaren men även varmare totalt med ek och bokskogar uppe i lappland. Med mer och rikare grönska så binds mer vatten och mindre vatten i omlopp ger svalare temperaturer och istid i annalkande. Men hur många miljoner år som krävs för denna cirkulation kan bara spekuleras i.

Att människor svälter för att de inte kan odla och sälja lokalt det sker ju redan. Titta på de länder som odlar narkotika. Där får bönderna mer om de odlar koka eller vallmo än om de odlar grönsaker eller kommersiella varor för försäljning till världsmarknaden. De länderna har inte mat så det räcker inom landet utan många svälter och fler odlar droger för att överleva.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Om det blir på riktigt

Inlägg av bastard »

japp det finns redan, ingen bryr sig på allvar
och jag undrar vad som kommer behövas innan det händer något, vilket troligen är aldeles för sent

till skillnad från dom flesta filmer i forumets inriktning, så tror jag inte det är en sak som välter hela lasset
vi är redan på en grusväg med en del sten och många gropar, på väg in på kostigar där inte ens en eduroåkare skulle klara sig

vi tar en annan väg in i framtiden
där kampen om plats , sanning, energi kommer bli hård

i en nära framtid så kommer kaoset bli vanligare
länder går samman och försöker påverka
och alla sammanslutningar försöker få tag i det dom behöver för att överleva, det gamla vanliga, mat vatten energi
med mera protester så kommer den styrande makteliten försöka hålla befolkningen, tja stilla
dom stora, usa, kina indien är självständiga, och samarbetar inte med någon, dess politiker sitter kvar på makten, undantagsregler kommer oftare, militären sätts in mot protesterande
eu blir En stat med tvång, och några andra försöker göra samma sak, i afrika asien sydamerika
bilda så stora grupper att man kan ta makten med våld över dess områden
strider bryter ut då olja är åtråvärdare än människoliv, för det håller militären igång , och om dom inte är igång kommer någon och knackar på, vilket länder utan kraftfulla styrkor redan har visat sig då ryssland tagit tillbaka flera länder för att öka sin makt, efter ukrainas fall, där några taktiska kärnvapen i deras största städer gjorde att alla som kunde flydde västerut , visade att ryssland tar vad dom vill ha , människoliv kostar ören per numera
tawian gav upp för kina då ryssland sprängde ukrainska städer och kina visade sina taktiska kärnvapen som var utplacerade i taiwan, för dom styrande där, fick redan på vad som hände i ukraina en kvart innan det faktiskt hände, medans dom själva fysiskt satt på kinas taktiska kärnvapen
av någon lustig slump så anslut sig australien till kinas pakt samtidigt

alla som försöker illegalt ta sig till ex europa blir skjutna vid gränserna, turism som den är nu är borta, kanske en spillra inom varje maktområde
med folket i strama tyglar, så försöker man ha kvar livet som det var så länge som möjligt, för dom som har råd

internet av idag existerar inte i denna nära framtid, näten är inte ens ihopkopplade mellan maktgrupperna
och allt är starkt cencurerat
inga åsikter får förekomma om makteliten, inte heller om dom andra maktblocken, medans AI filmer håller dom klentroga med personligt gjorda filmer
allt utom sanningen visas

när någon maktgruppering får udda väder så dör det folk, ingen bryr sig, det är bara inte deras dag, och för dom som överlever så finns det färre personer att dela det som faktiskt finns

tills den dagen då det fossila bränslet tynar och ganska mycket av jordens ekosystem gör det samma
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1492
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Om det blir på riktigt

Inlägg av entropi »

Vad händer med tex Grönland och Antarktis i dessa scenarier? Blir nya områden beboeliga som kan absorbera de här folkvandringarna?

Tittar vi historiskt så har värmeperioderna varit betydligt bättre än när det varit finbulvinter.
64cebacb0aeb0189687321.jpg
64cebacb0aeb0189687321.jpg (18.54 KiB) Visad 490 gånger
Stora vulkanutbrott, kometer, atomvintrar... Känns betydligt mer shtf om man ska titta på temperaturförändringar i atmosfären historiskt.
Vill det sig riktigt illa börjar bestånd som krill och liknande duka under... Oavsett om det sker av värme eller kyla så kommer ekosystemtjänster som vi unnas av idag skapa rejäla problem.

Men som sagt, avsaknad av energi borde rimligtvis vara ett ännu större problem än för mycket energi.
Multiple breadbasket failure (MBBF) på land är också verkliga hot, och de mest akuta just nu är väl framkallade av människan av sociopolitiska orsaker. Tex Sri Lanka har ju haft politiker som fukkat upp det med biodynamisk odling. Den politiska klassen jobbar för fullt med att kasta in Nederländerna i något liknande as we speak.
Putte gör så gott han kan i Ukrainas bread basket.

Hotet MBBF pga extrema väderförändringar tror jag ligger bortom 2050, och det vore nog klokt att satsa åtminstone någon promille av alla pengar som kastas i sjön på hopplösa försök att stoppa klimatförändringarna till att hantera dem istället...
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Om det blir på riktigt

Inlägg av bastard »

håller med om att man borde fördela penningarna mellan förhindra och hantera en ändrad miljö

för jag tror inte mänskligheten i sin helhet kommer ändra sig så en miljöändring uteblir

att då preppa, korrekt ord, för att hantera en ändring är inte fel

men, vi gör i praktiken tvärt om
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Om det blir på riktigt

Inlägg av bastard »

känns som den gen'mensamma nämnaren för prepp mot dom relativt förutsägbara saker som kan skita sig i en dyster framtid har ungefär samma bas
klara dig själv
mat
energi
försvar


vi kan ta en fuling med
visst håller vi på att gå mot varmare tider, men det innebär inte att det inte kan bli kallt en vinter
usa har ju fått några kalla veckor dom senaste åren
då är det dags för det putin ville ha i vintras
en lång och kall vinter
bättre rustade än för ett år sedan
men
en vinter som börjar på allvar redan i november, där sjöarna lagt sig innan det blivit december (har fiskat på isen innan december i en halvstor sjö i småland)
och håller i sig tills mars månad ut, med flera månader med minus 25 grader
och som sträcker sig ner ända till medelhavet med kyla och snö
först kylan, som bygger tjäle på allvar, sedan varmare stormar med mycket snö, i södra sverige kommer det 1.5m snö, det är bara 150mm regn
och det dubbla i norr, förutom stockholm som råkade få 4m :lol: :mrgreen:
med den kylan så kommer vi till ett läge där dom så populära luft luft och luft vattenvärmepumparna inte orkar med inte heller bergvärmepumparna
och där det finns så kopplas elpatronerna in
så det blir för hög effekt som behövs, med rullande frånkopplingar i större delar av landet, tyvärr så funkar detta inte riktigt när det är så kallt så en del hem får frysta ledningar och blir förstörda
och på några ställen i stockholm så gick transformatorstationer sönder av överlast när dom skulle gå igång igen efter ett rullande frånkoppling så några delar av stan blir utan ström någon vecka, det går inte så fort att få tag i reservtransformatorer

i delar av europa så blir det värre, med många som fryser ihjäl
och många byggnader med vattenskador
flyget står still stora delar, järnvägsräls brister i kylan, och tågen klarar inte minusgrader, inte elbilarna heller, så folk dör i dom vid vägkanterna där dom blivit insnöade

snösmältningen efter blir en katastrof det med när det gick från vinter till svensk blöt sommar på två veckor
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Om det blir på riktigt

Inlägg av bastard »

eller en som borde komma snart

ett nytt carringtonevent

https://sv.wikipedia.org/wiki/1859_%C3% ... iska_storm

det är inte frågan om den kommer utan när och hur kraftigt

om det finns förvarning är det en relativt odramatisk men jobbig sak

man behöver bara koppla bort alla kablar på allt som är känsligt och jorda
Hela Djävla Elnätet, med den tid som förvarningen ger
om inte så kommer sannolikt saker gå sönder, ex överslag i kablar, transformatorer och isolatorer
och alla saker som ex ett hushåll har kan gå sönder, läs elektronik

jag gissar att förvarningen inte kommer i tid och att folk inte gör vad man borde
så efter en sådan solstorm, så ligger 80+% avjordens elnät nere
70% av all elektronik är sönder
kommunikationerna sönder
och det kommer ta årtionden att bygga upp det igen
transformatorer kommer byggas , lagas och partiellt elnät uppe igen innom månader
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"