Taktält, bra eller?...

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Taktält, bra eller?...

Inlägg av Tank »

Jag har råkat klicka på någon annons om taktält samt tittat på någon vintercampare med ett sådant.
Det hela verkar ju som ett intressant tillägg till bilen

Har ni någon erfarenhet av just taktält?
Tänker att det verkar smidigt att komma upp en bit samt att resningen är relativt snabb.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Taktält, bra eller?...

Inlägg av Daltorpet »

Tank skrev: 08 aug 2023 15:48 Jag har råkat klicka på någon annons om taktält samt tittat på någon vintercampare med ett sådant.
Det hela verkar ju som ett intressant tillägg till bilen

Har ni någon erfarenhet av just taktält?
Tänker att det verkar smidigt att komma upp en bit samt att resningen är relativt snabb.

//Tank
Jag har ingen personlig erfarenhet men i podden En kåsa kaffe så är de ute på en veckas semester. Två vuxna och två barn och enligt dem var det bra iaf. Rekommenderar förövrigt podden annars också. Friluftsliv, jakt, fiske och familjeliv. Tror de har ett preppingavsnitt förövrigt. Relativt Light då iofs.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Taktält, bra eller?...

Inlägg av xsive »

Nope ingen personlig erfarenhet. Tittade som du på det ett tag.
Fördelen borde väl främst vara att man kommer upp från markfukt och markdimman.
Men jag är nog också partisk. Trängs hellre inne i en microcamper som jag snöat in på än placerar mig högt och skriker ut: Här är vi!
För lite gray man med ett cirkustält på taket.
Även i lugna tider att man bara kan gå bak och lägga sig någon timme på en vanlig parkeringsplats utan att det är uppenbart
I started out with nothing, and still have most of it left
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Taktält, bra eller?...

Inlägg av Kråkfot »

Taktält ser mysiga ut. Har sj funderat på ett men eftersom bagageutrymmet är begränsat så har jag tänkt att jag är mer hjälpt av en takbox.

Sen har jag funderat länge på en tältkåta för bilcamping/vanlig camp/vandring men vette tusan om det blir av :(

Ett taktält blir vell mer som en minicampervan fast man inte har någon van.
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Taktält, bra eller?...

Inlägg av WoodsmansLife »

Var väldigt länge inne på taktält och är väl helt ärligt inte över tanken ännu.. Mitt stora MEN är att det har begränsat användningsområde och att kostnaden för ett taktält är rätt hög. För samma pengar kan man få ett fint stort tält med möjlighet att ha kamin i som i värsta fall (eller bara för att de är kul) fungerar som temporär BOL eller bara extra uppvärmt boende.

Men tanken på att ha ett taktält är ännu lockande.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Taktält, bra eller?...

Inlägg av rödluvan »

Jag vet inte, men personligen tycker jag att man kommer långt med ett gammalt fjälltält och en hård skiva man kan lägga under där man sover.
Taktält såg ju kul ut, men 17 vad dyra de var! Dessutom tar de ju upp plats för eventuell packning på taket, men detta kanske itne öär något stort problem.

Är man ung och friskt är taktält säkert fintfint och jag gillar tanken på att man kommer upp en bit.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Taktält, bra eller?...

Inlägg av deadrabbit »

Ingen erfarenhet här heller. Men hört följande 2vuxna och två barn är trångt på både 160cm och 180/190cm madrass och täcke beroende på ålder och längd på familjen. Park4night är appen många använder om man inte bara rullar ut i spenaten. 8-10cm maxpumpad eller tjockare luftmadrasser rekomenderas, upp till 20cm kan bli för tjockt/högt men komforten kan väga upp det.
Det jag läst förut är storlek tält/yta S 140cm, M 160cm samt L 190cm brett pratar då om outdoordays märke.
64d749992e77c669930682.jpg
64d749992e77c669930682.jpg (32.13 KiB) Visad 226 gånger
64d749b4d70d3763912289.jpg
64d749b4d70d3763912289.jpg (42.21 KiB) Visad 226 gånger
3-3-3 Radio Plan
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Taktält, bra eller?...

Inlägg av Tank »

Intressanta funderingar så här långt. :hm:
Jag tänker att med taktält är man inte grå eller på annat sätt skyddad, men enkelheten och att den finns tillgänglig utan att bilen direkt måste öppnas (och bagageutrymmet är för annat än tält tex) lockar.

Finns mindre taktält som klarar last vi sidan om också :D https://www.thule.com/sv-se/rooftop-ten ... l-_-901250

Jupp, riktigt dyrt i förhållande till volym och funktion, men vad kostar ett toppmärke 2 pers fjälltält idag?

Skall titta lite till och se vad marknaden har som även funkar bra på vintern :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Taktält, bra eller?...

Inlägg av xsive »

När jag tittade på det som en idé var jag mest inne på typen med hårdskal som öppnas rakt uppåt och plasttak.
Storleken begränsas såklart till ca 130cm i bredd så Max 2 personer. Inne på modellen mest för bäst motstånd regn.
Madrass på plats i botten hela tiden.
https://www.hobbyhallen.se/trekker-taktalt-hut-m-gra
Men kostar en slant. Brukar komma en del på blocket
I started out with nothing, and still have most of it left
Ursus

Re: Taktält, bra eller?...

Inlägg av Ursus »

För dyra för vad det är och kan egentligen inte finna nämnvärda fördelar gentemot konventionella tält (eller hammockar, för den delen).

För preppingsyften vill jag inte vara bunden till bilen, utan vill kunna befinna mig på gott avstånd från en sådan utstickande sak vid behov.
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"