Husförsäkringar och oväder

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Husförsäkringar och oväder

Inlägg av maskros »

Försäkringsbolagen menar att ovädret Hans https://omni.se/forsakringsbolagen-har- ... e/a/MoBl2R drabbat på ett ovanligt sätt. Jag antar att det betyder dyrt och omfattande och att det, trots vad som sagts, i förlängningen betyder höjda premier.

Nu börjar jag tänka på om man själv kan, eller om bolagen kommer att, påverka premien genom hur och var man byggt. I min kommun finns ett antal villor som ligger på gammal åkermark nån meter över havsytan med höjder på två sidor. Andra hus i kommunen, vanligen äldre hus, är byggda som man gjorde förr - huset ligger på en liten höjd eller kulle, möjligen på en avsats i en sluttning. De förra husen lär bli översvämmade om ett stort regn kommer, de sistnämnda gamla husen kommer inte översvämmas förrän landisar smält ordentligt.

Kan man tänka sig att försäkringsbolagen kommer ta hänsyn till sånt?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Husförsäkringar och oväder

Inlägg av bastard »

börjar ju komma på skador av vatten vid översvämningar, bygg fel, få inte försäkring på om floden, sjön eller havet stiger

kommer nog för var man byggt för regnskador med , och ökat ansvar för husägarna om förberedelser

och ökade premier är ju för händelser i andra länder med, försäkringsbolagen har ju , kommer inte ihåg namnet, men spritt ut riskerna med andra försäkringsbolag världen över
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Husförsäkringar och oväder

Inlägg av bastard »

https://omni.se/fler-oversvamningar-kan ... v/a/O8B5yE

"Ju vanligare det blir med skyfall och översvämningar, desto större risk är det att bygglovsansökningar får nej. Fler områden riskerar att anses olämpliga att bygga på framöver, säger experter till TT.

– Reglerna i sig har inte skärpts. Det som har förändrats är det faktum att översvämningar inträffar allt oftare, och att vi har bättre kunskap om dem nu, säger Martin Lindholm, byggnadsingenjör på Boverket."
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Husförsäkringar och oväder

Inlägg av bastard »

få se när försäkringsbolagen vill inspektera hus och läge för sådanthär

gissar det kommer dela upp sig i lite olika fraktioner
"enkel" bolagen, vill ha kunder som vill ha enkelt, och inte kollar igenom kommer försäkra alla över en kam, och få dyrare och dyrare premier

förhoppningsvis kommer några mer jordnära lokala försäkringsbolag börja kolla på läge och då inte höja premierna för dom som bor ppå icke utsatta områden

det kommer kanske bli vanligare med undantag i försäkringar
ex för vattenskador i områden med stor risk för externa vattenskador, inskrivet i försäkringen, och dom "enkla" bolagen kommer inte nämna detta utan bara påpeka yttre vattenskada när det händer och många kommer gå på en ekonomisk smäll då
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Husförsäkringar och oväder

Inlägg av maskros »

När det inte går att försäkra längre är lösningen att få människor att flytta: https://omni.se/analyser-losningen-ar-a ... a/a/153EGQ

Ska nog ta och ringa försäkringsbolaget i veckan och höra hur de ser på saken, kanske.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Husförsäkringar och oväder

Inlägg av bastard »

https://omni.se/notan-for-katastroferna ... a/a/mQdk41

"Naturkatastrofer har kostat världens försäkringsbolag 500 miljarder kronor sedan 2011, skriver Financial Times. Som en följd av sommarens skogsbränder i Hawaii, Grekland och Kanada, och översvämningarna i Sverige och Norge, lyfts nu frågan vem som ska stå för notan framöver.

BBC skriver att premierna för att teckna hemförsäkringar i USA stigit brant de senaste åren. Särskilt för dem som bor i katastrofutsatta områden.

59-åriga Gretchen Bradford i New Orleans är en av dem som sett priset på sina försäkringspremier skjuta i höjden. Efter orkanen Katrina 2005 har hennes kostnader flerfaldigats.

I det senaste beskedet ville hennes försäkringsbolag ha över 100 000 kronor för att täcka riskerna för hennes hem. Något hon inte kunde betala.

– Om jag hade betalt för försäkringen hade jag inte haft råd att sätta mat på bordet, säger hon till BBC."

:shock:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Husförsäkringar och oväder

Inlägg av bastard »

https://omni.se/ovader-kan-ge-dyrare-fo ... r/a/BWEbRg

"I spåren av att kraftig nederbörd blir allt vanligare kommer också försäkringsbolagen att höja i sina premier, rapporterar Ekonomiekot Extra.

Peter Stark, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå, säger att en höjning kan ske redan nästa år.

– Sen kan det i förlängningen leda till att försäkringsbolagen tackar nej till att försäkra en viss villa vid ett skadedrabbat område, säger han till radion.

Men för att kunna neka objekt i större omfattning tror Stark att det behövs en lagändring."
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Husförsäkringar och oväder

Inlägg av maskros »

Frågade mitt försäkringsbolag om jag kunde få rabatt eller slippa höjningar eftersom både hemmet och stugan ligger på höjder så de i praktiken inte kan bli översvämmade (givet att havet inte stiger 30+ m), detta var deras svar:
Hej Xxxxxxxxxxx,

Tack för ditt meddelande!

Det är inget som har diskuterats inom organisationen, vi lyfter såklart frågan vidare internt.

Ha en fortsatt fin dag.


Med vänlig hälsning

Yyyyyyy Zzzzzz
Just nu är det inte aktuellt alltså. Låter dock, om jag ska försöka tolka, som att det är möjligt att det blir en faktor framöver.


Sen, apropå inget, så blir jag alltid lite stött när folk som inte har en aning om min dag önskar mig en fortsatt bra dag. Att önska mig en bra dag, eller en bra eftermiddag är väl ok. Men en fortsatt bra dag? Kanske fick jag just idag besked om att den där hudförändringen är malign, kanske körde ett av mina barn ihjäl sig just idag, kanske dog min partner. "Ha en fortsatt bra dag!"

Fuck off and die!
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Husförsäkringar och oväder

Inlägg av bastard »

https://www.youtube.com/watch?v=v-eqqIz ... ZSBkYXk%3D

du är int först

för övrigt bra skiva med texter man bör lyssna på
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"