GPS enhet vs. Telefon

Sömnlös
Inlägg: 209
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

GPS enhet vs. Telefon

Inlägg av Sömnlös »

Funderar på att köpa en handhållen garmint gps med kartor och möjlighet att hämta lokation ifrån andra satelliter än bara GPS.

Vad är fördel vs. Nackdel ställt emot en extra telefon med gps?
Någon som har en garmint 66-67 alt annan variant?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10726
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: GPS enhet vs. Telefon

Inlägg av bastard »

fördelen är oftast lite bättre mottagning, signalerna är extremt svaga

förr var det ju bara gps, som jänkarna hadde toalt härravälde över, med ex att kunna minska nogranheten vid krig o.s.v
nu är det flera
"Andra liknande system är ryska Glonass och kinesiska Compass (Beidou-3) och europeiska Galileo"

där jag åtminstånde vill ha galileo som tillval

jag har gammal gps och på flera sätt föredrar jag den, smidigare att använda mot mobilen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: GPS enhet vs. Telefon

Inlägg av Charlie** »

Mobilen positioneras genom triangulering från GSM-masterna. Ju fler GSM-master, ju bättre nogranhet. Har du inte täckning med mobilen saknar du GPS-funktionen.
En "riktig" GPS-mottagare, typ Garmin, positioneras via satelliter. Ju fler satelliter, ju bättre nogranhet. Det enda som kan försvåra mottagning gen är tjockt molntäcke.
Jag har en äldre Garmin men jag förlitar mig alltid på kompassen och kartan. Batterier tar förr eller senare slut!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10726
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: GPS enhet vs. Telefon

Inlägg av bastard »

nej, nästan alla smarttelefoner har riktig gps modul i sig

nyttjar min med en app så man kan ha den till några grundläggande gpsfunktioner, bland annat markera platser och få avstånd och vinkel dit
även hastighet och lite annat
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2855
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: GPS enhet vs. Telefon

Inlägg av Marie »

bastard skrev: 20 aug 2023 22:29 nej, nästan alla smarttelefoner har riktig gps modul i sig

nyttjar min med en app så man kan ha den till några grundläggande gpsfunktioner, bland annat markera platser och få avstånd och vinkel dit
även hastighet och lite annat
Funkar de apparna även utan anslutning till internet? Säg ett tomt kontantkort och inget wifi
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 385
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: GPS enhet vs. Telefon

Inlägg av Prepsson »

Vi kör med Garmin Etrex Legend/Vista HCX för offlinekartor. Enkelt att ladda ner openstreetmap men nackdel att den begränsas till 3.5gb kartstorlek (klarar dock 32gb microsd). Gammal enhet men dyker ibland upp billigt på tradera.

Det finns naturligtvis modernare alternativ men detta var ett billigt sätt för gruppen att få likadana enheter samt slippa konvertera kartor mellan ditten och datten.
Tank
Inlägg: 1705
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: GPS enhet vs. Telefon

Inlägg av Tank »

Jag har en Garmin etrex 30 med äldre kartor som jag har som sekundär cold stand by. Den är tyvärr riktigt seg i både zoom och scroll och rent ut sagt tråkig att använda. Utvecklingen har gått fort antar jag. :hm:

Det jag har och använder på mina Androidenheter är appen Topo GPS som har fina kartor som kan läggas off line (Gröna kartan?)på de delar som man använder över hela Sverige men även andra länder (för extra kostnad så klart).

I och med att den Garmin jag har är slö så använder jag i princip uteslutande Android enheter (med eller utan GSM) och har Gaminen bara som reserv.
Jag vet inte om nyare Garmin GPSer har prestanda som kan mäta sig med en Androidmobil, men då så klart till en högre kostnad. :notme:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
mopar340
Inlägg: 430
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: GPS enhet vs. Telefon

Inlägg av mopar340 »

Har en gammal Garmin 60CSX som får följa med ibland på skotern, båt eller i skogen. Fördelen mot mobilen är att den är robust nog för att klara sig ute under dessa omständigheter och att det går bra att pilla på den med tjocka handskar. Har sjökort, skoterledskarta, friluftskarta och fastighetskarta över de områden där jag kan tänkas röra mig i den. Samt en "gratiskarta" över det östra grannlandet.

Lite seg och känns omodern men funkar alltid och är väldigt robust. Har på så att den spelar in spår konstant (FIFO) så då om man undrar var man var så är det lätt att kolla i datorn när man är hemma igen.

När den köptes och mobilerna var en "lur" så användes den mycket mer, även utomlands på resa då Roaming inte var att tänka på men nu är det mest vid vissa friluftsaktiviteter den kommer med.
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"