mikroplaster

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

mikroplaster

Inlägg av bastard »

https://www.nyteknik.se/miljo/forskarna ... an/3983133

"För första gången har nu mikroplaster hittats i människohjärtan. Mikroplaster, små plastbitar mindre än fem millimeter långa, hittades i prover insamlade från patienter som genomgått hjärtkirurgi. Resultaten har publicerats i tidskriften Environmental Science and Technology.

Spridningen av mikroplaster har länge oroat forskare och nu har de alltså nått längre in i människor än tidigare. Studien genomfördes av forskare från flera kinesiska universitet och använde sig av kemisk avbildning med infraröda lasrar och av elektronmikroskopi för att undersöka insamlade prover från 15 patienter."

hm, ganska intressant, kanske inte är ebola, covod 2028, energikriser, krig eller så som krymper mänskligheten till bråkdelar av vad den varit innan

om plasterna gör det, räcker med så enkelt att den minskar genomsnittsåldern med säg 30 år innom ett par generationer så kommer det få enorm genomslag
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: mikroplaster

Inlägg av maskros »

Jag menar inte att dryga eller hacka på dig bastard, det är bara en allmän betraktelse/rant.

Det är bara lite intressant att grejer som varit på tapeten i miljömuppskretsar nu blir allmängods och aktuellt. Tror jag loggade in på gamla forumet första gången för 11 år sedan. Sen dess har jag skrivit om det ena och det andra, dessutom tänkt en del om det tredje och det fjärde. Jag är inte bitter (kanske lite då) men det känns rätt trist att grejer (där detta är ett exempel) som varit på tapeten och i stort sett avfärdats dyker upp och blir allmängods och viktiga.

Jag väntar nu med spänning på när följande saker dyker upp som något nytt, spännande och skrämmande:
- Antibiotikaresistens hardcore.
- PO level 2.
- Plast i havet.
- Planktonsvälten.
- Krympande glaciärer, vattenbrist.
- Grundvattenbrist.
- Jorderosion, utarmning av jordar.
- Ekosystemkollaps (pga konsekvenser av konsekvenser av populationsutrotningar).
- Hormonstörande kemikalier i vår mat.
Etc. etc. in absurdum.

Nä, men ok, jag blir faktiskt lite bitter. Jo, jag vet, ena sättet att se de som tjatat om detta är att betrakta dem som "The end is near, repent"-dårar. Det andra sättet är att fundera på om den industriella civlisationen med 8+ Gpers på jorden är något som funkar kombinerat med "mest åt mig så snabbt som möjligt".

Jaja... Jag har popcorn, sardiner och en vedspis. :alien:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: mikroplaster

Inlägg av Marie »

Det enda jag väntar på är att de ska peka ut alla vulkanutbrott som sker nu, att det är människans fel... och i samma artikel peka ut att vi måste få bort fossildrivna bilar för att minska risken för ökade vulkanutbrott i framtiden :mrgreen: :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: mikroplaster

Inlägg av bastard »

@ maskros

tror jag är på samma spår

saker varnas för , görs inget, shit will happends :smack:

ta bara detta årtusendet

vi hadde massor av farhågor och kunskap då, år 2000, extremt lite har gjorts praktiskt sedan dess, jorden befolkning har växt från 6 till 8 miljarder
rimligt vore en nedgång med åtminstånde 1 miljard
inget görs för att minska befolkningen, så mest sannolikt kommer det krascha, frågan är när och varför

mikroplaster i kroppen är något nytt, och frågan är vad det kommer ge för konsekvenser
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"