elsäkerhet och ström

Vad har ni för erfarenheter ni vill dela med er av?
EN brun böna
Inlägg: 978
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

elsäkerhet och ström

Inlägg av EN brun böna »

Ja andra gången jag får ström genom kroppen. Undrar när det kommer att gå på tok riktigt.
Skulle som vanligt ge hönsen mat och vatten samt plocka in ägg. Då när jag öppnade buren så small det till mellan fingrarna. Känns än i fingrar och handled. Undrar vad som hänt om mitt ben eller fot varit emot buren? Nu var det bara fingrarna. Kycklingarna i lilla buren sprang runt och skrek för full hals innan de ramlade ihop. Två fanns det lite liv i så de lyfte jag ut så snabbt jag kunde och de verkar att piggna på sig. Men jag kom åt buren lite lite när jag lyftade ut den ena hönkycklingen och det kändes, hade ett krattskaft i trä för att komma åt kycklingarna. Vet inte vad som var orsaken men burarna stod emot ett vattenelement. Så krypström från nåt håll. Ligger en grov kabel där men den har aldrig varit inkopplad. En skarvsladd till värmetaket i en annan bur går även den där, den är skarvad/lagad men lindad med en rulle eltejp. Kabeln var hel vid inspektion och helt torr. Har använts i lagårn i ett par år utan problem.

Åskan gick ganska häftigt här också under tiden.

Även en äldre farbror som var här fick ström i sig. Men då var det blixten som var orsaken. Han klagade på krypningar i båda armarna samt över bröstet. Där får vi se vad som händer
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2851
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: elsäkerhet och ström

Inlägg av Marie »

neee usch. :( stackars kycklingar som skrek innan de föll ihop :( fy vad hemskt, vilken plågsam hemsk sak.. :( :( :(

Det låter som du verkligen behöver gå över elen, för sådant där ska inte kunna hända. Koppla till en jordfelsbrytare så det slår ifrån direkt istället för att fortsätta mata strömmen.
Jag hoppas dina fingrar o handled känns bra snart igen, Men jag reagerar nog mest på de stackars söta kycklingarna.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
EN brun böna
Inlägg: 978
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: elsäkerhet och ström

Inlägg av EN brun böna »

Jag hade ju köpt ägg för att kläcka fram just den här rasen, vikingahöns. Så sörjer dem väldigt. Ska höra om jag kan få köpa nya ägg nu.

Det var hemsk att se kycklingarna springa runt och flaxa och skrika i högan sky. Tur det gick snabbt. De två jag lyftade ut verkar ok så här långt om det inte är nåt som kommer senare.

Hela gården har blivit genomgådd av elektriker efter att huset brann och man hittade då grava fel, tex så fanns det ingen jord inkopplad på flera uttag även 380V. Men allt sånt har blivit lagat.
När jag fick 380V smällen så tog jag i en kyltank för mjölken och tanken blev strömförande då uttaget saknade jord. Skyllde då på tanken att den var för gammal och att elen kanske började bli dålig till omröraren men så var inte fallet.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2851
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: elsäkerhet och ström

Inlägg av Marie »

De uttagen som saknar jord, kan du koppla in egen jord på.. med att antingen dra jordledning eller slå ner ett spett i backen o dra en jordledning ifrån.
Men jag skulle inte ta den buren i bruk igen innan felet är ordnat. Jorda buren med ledning o spett i backen, så skjuts säkringen nästa gång det blir strömledande... Tänk på att jordledningen måste vara so grov så att den klarar 16A om säkringen är på 16.. annars kan det bli kabelbrand istället för att säkringen skjuter.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
EN brun böna
Inlägg: 978
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: elsäkerhet och ström

Inlägg av EN brun böna »

Ska flytta buren till ett annat rum som är säkrare.

En annan sak som hände samtidigt var att en ledning som borde vara bortkopplad och som inte var i bruk fortfarande var inkopplad så ledningarna ut från kabeln var ren koppar. En direktsmäll från åskan gjorde ledningarna strömförande och en typ explosion hände. Det var i den äldre verkstaden över en armatur. Så uppe i taket har det blivit en 50cm sotfläck. Kunde ha startat en eldsvåda och då hade hela lagårn brunnit ner. Men som tur var är hela verkstaden säkrad med eternitplattor. Var en 10 ampers säkring och den hade hållit för smällen. :o

20 mm regn på 30 minuter under åskovädret
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2851
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: elsäkerhet och ström

Inlägg av Marie »

Bastard har mycket bra idéer på el lösningar, så vi kan hoppas han kommer med en smart kommentar. :D :up:
en säkring håller för hur många volt som helst.. det är belastningen/motståndet den ryker utav.. så att åskan inte blåste säkringen är inte superkonstigt. Kanske inte super vanligt, men fortfarande fullt möjligt.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: elsäkerhet och ström

Inlägg av bastard »

sjukhus och ekg koll så man inte har störningar i hjärtat

kolla exakt vart elen kommer ifrån och åtgärda, inget trevligt med döda djur på detta sättet
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: elsäkerhet och ström

Inlägg av maskros »

Fy, läskigt! Hoppas du är ok En brun böna!
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
EN brun böna
Inlägg: 978
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: elsäkerhet och ström

Inlägg av EN brun böna »

Nu vet jag vad som orsakade strömmen i elementet. Det var åsknedslaget som gick över i den gamla kabeln som skulle ha varit urkopplad sedan länge. Det var även en 25 ampers säkring där. Kabeln gick till belysning, något vägguttag samt till en cirkulationspump. Det var via den pumpen som elen kom in i vattensystemet och till lagårn. Det är nu helt urkopplat så inte bara säkring ur utan kabeln är kapad. Plastisoleringen på kabeln var så frön att den bara rasade då man nådde kabeln och kopparledarna tog i varann och i jord.
Skriv svar

Återgå till "Erfarenheter"