perfekt ställe

Länkar till lämpliga fastigheter för en person/ familj som önskar det där lilla extra.
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

perfekt ställe

Inlägg av EN brun böna »

Dök upp på blocket. Skulle ha blivit mitt drömställe om inte priset :cry:
Bra byggnader och lämpligt mycket mark för att ha djur
https://www.blocket.se/annons/dalarna/s ... /109922523
mango
Inlägg: 392
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: perfekt ställe

Inlägg av mango »

Själv skulle jag sakna ett vattendrag av något slag. Annars är väl priset inte mycket att bråka om.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: perfekt ställe

Inlägg av maskros »

Finns ett skogsdike/bäck 200 m Ö men det är förstås inget för den som vill bada. :)

Hade jag inte hittat min sommarstuga skulle jag definitivt åkt dit för att titta. El+vedspis i köket, brunn med självtryck, avsides, allt andas bra ställe. Två nackdelar jag tycker mig se är att det inte finns någon odlingsmark att tala om och att det ser ut att ligga i en norr- eller nordvästsluttning - kanske därför det är ont om odlingsmark.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: perfekt ställe

Inlägg av EN brun böna »

Duger inte drygt 80.000 kvm till tomt, dvs 8,4 hektar?? Hur mycket behöver du? Jag kan föda både mig själv och hästar, kor, grisar, får och getter samt höns på den marken.
Finns även många sjöar runt om och Dalarna är känt för bra fiskevatten. Samt jakträtt!!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: perfekt ställe

Inlägg av maskros »

Arealmässigt är det tillräckligt för lite odling och en del av uppvärmningen (jag har ju min uppfattning att man behöver åtminstone 5 ha åker och 20 ha skog, men det är lite i överkant) men jag menar att jag inte ser något som ser plöjbart ut när jag tittar med satellit.

Det kan vara så att det är stenigt och djävligt samt, som sagt, att det ligger i en norrsluttning - vilket kan göra odlandet svårt. Å andra sidan kanske det är jättefint för odling, bara släppa ned plogen och köra på men ingen har haft lust. Menar bara att det är något att ha i bakhuvudet för den som ev. åker dit och tittar.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: perfekt ställe

Inlägg av EN brun böna »

Gå in på min karta på lantmäteriet och kolla in historiska kartor så ser du två fina åkrar. De bör inte vara så svårt att plöja upp och ställa i ordning dem. Det går även att plöja runt lagården. Dessutom ingår två gårdar till som syns på lantmäteriets karta som det inte står nåt om i annonsen
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1284
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: perfekt ställe

Inlägg av reboot »

EN brun böna skrev: 29 aug 2023 21:20 Gå in på min karta på lantmäteriet och kolla in historiska kartor så ser du två fina åkrar. De bör inte vara så svårt att plöja upp och ställa i ordning dem. Det går även att plöja runt lagården. Dessutom ingår två gårdar till som syns på lantmäteriets karta som det inte står nåt om i annonsen
Ser kalhugget ut. Inga vuxna träd och vikesföråd att tala om.
IMG_2721.jpeg
IMG_2721.jpeg (137.75 KiB) Visad 218 gånger
IMG_2725.jpeg
IMG_2725.jpeg (56.99 KiB) Visad 218 gånger
Det du tror är igenäxta åkrar, ser mera ut som en utdikad våtmark typ torvmosse….eller stenfylld morän plöjd av skogsmaskin.
Plöja upp runt ladugården kan vara knepigt med sten i marken. Om det vore röjt, så hade stora stenmurar funnits runt röjd mark.
Ser bara ut att finnas en liten röjd tarm med stenmur alldeles till vänster om ladan…
Så vinterfoder till djur och specillt häst/ko blir svårt. Höns kan ju funka om man lagrar köpefoder…….och håller räv, duvhök. och lo borta

Har själv bott i Bergslagen (i närheten) och vet hur det ser ut och att röja en odlingsbar yta.
Även på lagret ”terrängskuggning” syns inte ett spår av några gamla åkrar!
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: perfekt ställe

Inlägg av bastard »

man får själv avgöra vad man själv tycker är bra, och för sådanna här saker så är ett besök på plats nog det vettigaste
då ser man både vad som finns och hur det går att göra enligt ens egna huvud
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Bostadslänkar"