Bra balisong trainer?

Alla egg verktyg är välkomna här.
mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Bra balisong trainer?

Inlägg av mopar340 »

Dottern vill ha en "balisong trainer" att träna med, vet inte mycket om såna kvivar.

Butterfly var nått de "tuffa" killarna hade på högstadiet, vissa kunde stajla med kniven andra gjorde sig mest illa i fingrarna. Samt att jag har tagigt över svärfars gamla korvkniv från fiskars... men den är för vass och för trög för de coola tricken.

Nån som vet nått om såna med lite kvalitet utan att kosta skjurtan?

Verkar ju finnas hur mycekt som helst från under 100lappen till hur mycket som helst
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Bra balisong trainer?

Inlägg av Marie »

Bara för att vara politiskt korrekt först. ;)
Butterfly's är förbjudna att köpa, importera eller överlåta utan att ansöka om det först. De räknas som stridsvapen och går där med under vapenlagen istället för knivlagen. Det samma gäller stiletter..
Du får äga/inneha en sådan utan licens hemmavid om du är minst 21år har jag för mig åldersgränsen är... Du får inte ta med den ut. Samma regler som expanderbatong.
Så då har jag varit politiskt korrekt. :lol:

Då kan jag vara opolitiskt korrekt igen. :mrgreen:

Den där ser ut att vara just för träning eller att "komma runt lagen".. Vissa av de där behöver ju bara slipas för att bli en "äkta"
Jag ägde två.. ena sålde jag till kompisen och ena har jag fortfarande kvar. Jag köpte mina på 90talet när denna lagen inte fanns, Lika så med mina stiletter.. Jag samlar på knivar... Här kommer undantaget från hur du kan få tillstånd att köpa butterfly och stilett.. OM du samlar på knivar och har en samling som du kan bevisa, så kan du ansöka att få importera eller köpa från affär som har dem här i Sverige(dock känner jag inte till någon knivaffär som handlar med dessa knivar)

Då jag växte upp bland raggare o MC folk och umgicks med fel folk och själv lärde mig hantera knivar för kniv-fighting.. så vill jag bara göra dig uppmärksam på.. Varför vill din dotter lära sig använda butterfly.. Svara inte, utan ta en funderare bara. ;)
När det gäller kostnader.. De som ser flashiga ut (lite fantasy inspirerat) är så klart dyrare. Materialet är som vanliga knivar allt från billigt skräpmaterial till kvalitets knivstål. Men då pratar vi butterfly och inte "balisong trainer".. När det kommer till dem så undvik de i aluminium, då hålen till sprintarna i handtagen kommer vigda sig med tiden...

Japp.. jag har ettpar ärr på fingrarna från när jag lärde mig använda mina, då de var vassa. *hahaha* :lol:
Men jag kan använda en i var hand samtidigt än i dag även att den jag har kvar ligger o dammar igen i en låda sedan mitten 90tal och jag testar väl om jag kan det var var 4-6år typ... och nu mer är den ganska slö. :lol:

Edit.
Jag var tvungen att prova.. Japp, jag kan fortfarande använda den, Men jag är klumpig efter att den legat i lådan sedan 2015/2016 :lol:

Den jag sålde var den välkända med olika storlekar på hål i skaften.. Denna behöll jag... The Coffee-Butterfly. :sneaky:
.
64f1122f090d3284965480.jpg
64f1122f090d3284965480.jpg (22.5 KiB) Visad 909 gånger
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Bra balisong trainer?

Inlägg av Marie »

åsikts-tillägg
Dock förstår jag inte hur de kan vapen-klassas på det viset, för butterfly och stilett är värdelösa stridsvapen. Morakniv med glidskydd är 100 gånger bättre :roll:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Bra balisong trainer?

Inlägg av Tank »

Marie - BalisongNinja? :ninja: :o

//Tank - kommer att hålla ett visst avstånd...
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Bra balisong trainer?

Inlägg av Marie »

Tank skrev: 01 sep 2023 12:33 Marie - BalisongNinja? :ninja: :o

//Tank - kommer att hålla ett visst avstånd...
:lol: :lol: :lol: Den dagen du träffar mig kommer du garanterat finna mig ofarlig. :lol: :lol: :lol:
Du har ju två du känner som träffat mig som kan instämma på att jag är harmlös. ;)

Kroppen är elak sådär.. även om kampsports teknikerna sitter intränad i ryggmärgen och man minns allt, så efter 24år(i mitt fall sedan jag sluta träna) så har man inte samma fysik och spänstighet, så INGET fungerar i praktiken av det man minns då man är klumpig och osmidig efter så lång passivitet.
Så jag behöver nog börja träna från 0 igen och sedan ettpar år om jag ens ska komma halvvägs tillbaka.. Nu mer är mitt kylskåp vigare än mig. :lol: :lol: :lol: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Bra balisong trainer?

Inlägg av mopar340 »

Det handlar altså om en helt oslipad trainer, de verkar ju säljas helt öppet på diverse "seriösa" sidor.

Hon är en Estetisk lagd person, gillar att trixa med olika saker, inte springa på stan och hugga nån.

Håller med dig, de är mest farliga för en själv, som du säger en bra morakniv är överlägsen.

EDIT: Trainers som saknar egg är inte att anse som vapen och kan inte klassas som farligt föremål.
Hittade flera lag-sidor som ansåg det, men jag tror att det är smart att inte vifta offentligt med en sån hur som.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Bra balisong trainer?

Inlägg av Marie »

mopar340 skrev: 03 sep 2023 18:10 Det handlar altså om en helt oslipad trainer, de verkar ju säljas helt öppet på diverse "seriösa" sidor.

Hon är en Estetisk lagd person, gillar att trixa med olika saker, inte springa på stan och hugga nån.

Håller med dig, de är mest farliga för en själv, som du säger en bra morakniv är överlägsen.

EDIT: Trainers som saknar egg är inte att anse som vapen och kan inte klassas som farligt föremål.
Hittade flera lag-sidor som ansåg det, men jag tror att det är smart att inte vifta offentligt med en sån hur som.
Jag hade aldrig hört att det ens fanns sådana innan du nämnde det. :D

Jag såg en av de där Trainers som hade en kam, Det skulle jag vilja ha en faktiskt. :mrgreen: En sådan när man går ut och en polis står o tittar och man vill kamma håret. :lol: :lol: :lol: :lol:

Om du ska importera en en sådan där.. Bara för att vara 100% +moms säker, fråga tullen eller polis om det finns särskilda regler för hur det ska deklareras, så du inte åker på någon teknikalitet och får böter eller liknande. Men juridiskt är de nog fria som en camping kniv o gaffel. :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Bra balisong trainer?

Inlägg av mopar340 »

jag köper nog den från Sverige så slipper man såna risker. Det är ju alltid risk att nån drar på fullt pådrag....
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Bra balisong trainer?

Inlägg av Marie »

:D :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Klingan"