libyen, 10k försvunna

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

libyen, 10k försvunna

Inlägg av bastard »

https://omni.se/roda-korset-antalet-sak ... 0/a/xgvKo8

"Röda korset: Antalet saknade i Libyen kan vara 10 000
Över tusen personer har hittats döda i hamnstaden Darnah i nordöstra Libyen, rapporterar Reuters. Enligt Hichem Chkioua vid det lokala styret är det kaos.

– Jag kom precis tillbaka från Darnah, det är en katastrof. Det ligger kroppar överallt – i havet, i dalarna och under byggnader, säger han till nyhetsbyrån.

AFP rapporterar med hänvisning till Röda korset att tusentals personer saknas.

– Dödssiffran är enorm och kan nå tusentals, säger Tamer Ramadan vid Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationen.

– Vi bekräftar från våra oberoende informationskällor att antalet saknade människor når 10 000 hittills.

En fjärdedel av hamnstaden uppges mer eller mindre ha utplånats efter att närliggande dammar brast under stormen Daniel."

det där är ganska skrämmande siffror, och dom som klagar på att ha koll på hur vatten beter sig vid kraftiga regn bör komma ihåg att det kan skilja väldigt lite mellan bara elände och katastrof
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: libyen, 10k försvunna

Inlägg av bastard »

https://omni.se/lokala-myndigheter-over ... a/a/aboX3E

"Fler än 5 000 människor har bekräftats döda i översvämningskatastrofen i Libyen, uppger den regering som styr landets östra del enligt Al Jazeera.

De senaste siffrorna från räddningstjänsten är 2 300 döda, 7 000 skadade och 5 000 saknade.

Ministern Hisham Chikouat likställer stormens Daniels effekt i staden Darnah med en tsunami, enligt Reuters.

– Kroppar ligger överallt – i havet, i dalar, under byggnader [...] jag överdriver inte när jag säger att en fjärdedel av staden är borta.

Enligt Tamer Ramadan, Libyenchef för Internationella rödakors- och halvmånefederationen (IFRC), saknas totalt runt 10 000 personer.

Flera länder har nu erbjudit hjälp till det krigshärjade landet efter det som en FN-företrädare kallar ”en katastrof av episka proportioner”.

Räddningsarbetet försvåras av den politiska splittringen i Libyen och det faktum att landet styrs av två regeringar."

når knappt nyheterna här..
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: libyen, 10k försvunna

Inlägg av bastard »

https://omni.se/borgmastare-i-ostra-lib ... a/a/rljEew

"Borgmästare i östra Libyen befarar 20 000 döda
Närmare 20 000 människor kan ha dött i översvämningskatastrofen i Libyen tidigare veckan. Det säger Abdel Moneim Al-Ghaithi, borgmästare i den svårt drabbade kuststaden Darnah, rapporterar NBC News och AP.

Tidigare uppskattningar har gjort gällande att mellan 8 000 och 10 000 kan ha omkommit men Moneim Al-Ghaithi befarar alltså att den siffran kan vara dubbelt så stor, baserat på antalet stadsdelar som sköljdes bort i flodvågen.

De senaste dagarna har dödssiffran stigit i takt med att räddningsarbetare och överlevare hittat fler kroppar i ruinerna och havet. Samtidigt gör förstörelsen och det politiska kaoset i regionen att det kan bli svårt att sammanställa någon exakt siffra för omkomna."
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: libyen, 10k försvunna

Inlägg av bastard »

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/over ... a-i-libyen

"Dödssiffran stiger ytterligare efter översvämningarna i nordöstra Libyen. 11 300 människor har bekräftats döda, enligt Röda halvmånen. Det rapporterar AP.

Det har tidigare befarats att dödssiffran skulle komma att stiga markant, efter att över 10 000 personer rapporterats saknade i staden Derna.

Fortfarande saknas över 10 000 människor, enligt Marie el-Drese, generalsekreterare för hjälpgruppen.

Brustna dammar orsakade kollaps
Ovädret slog mot Derna under söndagskvällen, och i samband med skyfallen kollapsade två dammar ovanför staden. Boende i Derna har beskrivit hur de hörde vad som lät som en hög explosion, och sedan forsade vattnet in över staden.

Räddningsarbetet pågår fortfarande och över 3 000 döda har begravts i massgravar, enligt lokala myndigheter.

– Jag tror tyvärr inte det kommer gå att bo i staden igen på flera år. Stadskärnan är borta, har Kasim Mahjoub vid Röda halvmånen i Libyen tidigare sagt till SVT Nyheter.

FN: ”Katastrofen hade kunnat undvikas”
FN-organet Meteorologiska världsorganisationen, WMO, har tidigare sagt att de gått ut med varningar till myndigheter i de drabbade områdena, enligt AP. Men myndigheterna i östra Libyen varnade inte de boende för att dammarna ovanför Derna kunde kollapsa.

– Om det hade funnits en normalfungerande meteorologtjänst hade de kunnat varna människor, säger WMO:s chef Petteri Taalas till AP.

Dammarna i Derna byggdes på 1970-talet och har fått mycket begränsat med underhåll."

så sannolikt runt 20,000 döda och det är knappt uppe på nyheterna

dom var lika mycket människor som du och jag, bodde på fel sida om järnvägen om man säger så

det jag verkligen lärt mig , förr och mer uppenbart nuförtiden är att , ingen bryr sig på riktigt om vad som händer

så när :shtf:

så kom ihåg att det lär inte bli någon hjälpt överhuvudtaget
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: libyen, 10k försvunna

Inlägg av bastard »

https://www.dn.se/varlden/katastrofen-i ... -ar-borta/

låst, men 20k borta i en stad på 90k personer, det mesta förstört

det är verkligen :shtf:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: libyen, 10k försvunna

Inlägg av Parabellum »

bastard skrev: 17 sep 2023 08:51 https://www.dn.se/varlden/katastrofen-i ... -ar-borta/

låst, men 20k borta i en stad på 90k personer, det mesta förstört

det är verkligen :shtf:
Tragiskt, men är mer bekymrad över det som händer närmare mig och mina.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: libyen, 10k försvunna

Inlägg av bastard »

håller med, och nu blir det än mer åt det hållet
vilket kommer göra att det kommer hända saker dr folk dör i tusentals eller mer utan att det knappt kommer upp på nyheterna
vilket gör att det kommer bli likadant här
ingen bryr sig
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: libyen, 10k försvunna

Inlägg av bastard »

dom försvann och ingen i omvärlden brydde sig

fundera på vad folk kommer bry sig om i framtiden
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: libyen, 10k försvunna

Inlägg av bastard »

någon månad sedan sist
någon här som ens tänkt en tanke på att minst 10,000 personer försvann och dog på en enda olycka, och världen hadde en liten uppmärksamhet i någon dag
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: libyen, 10k försvunna

Inlägg av Parabellum »

Har inte ängnat en tanke åt det som hände.
Mina tankar går till de i mitt närområde, som jag bryr mig om i fallande skala.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"