chili

Hur man lagrar föda
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

chili

Inlägg av bastard »

odlade nog lite väl mycket så jag har en hel del kvar som måste skördas
hur gör ni med chili?
torkar? fryser?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: chili

Inlägg av Parabellum »

Vi har fryst in vårat.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: chili

Inlägg av Omnivore »

Har jag så att jag kan fylla några lager i torken så gör jag det och mal till "raketpulver". Då brukar jag också ta vara på fröna. Annars lägger jag dem hela i fryspåsar, märker upp med sort och fryser in. Sedan tar jag så många jag behöver när jag lagar mat. De tinar så snabbt.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: chili

Inlägg av Omnivore »

Tiden för redigering gick ut så här kommer ett recept på chilimarmelad som jag glömde: https://akelaslair.wordpress.com/2013/0 ... imarmelad/
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: chili

Inlägg av maskros »

bastard skrev: 23 sep 2023 07:09 hur gör ni med chili?
Odlar två sorter: Okänd mild och Apache jättestark. Torkar båda efter att ha petat ut kärnorna. Hela (uppsprättade) frukter torkas och sparas och när jag ledsnar på påsarna häver jag ned dem i morteln och stöter ned det till flingor som jag har i ett par burkar. Ett års skörd brukar räcka i två till tre år. Sen sätter jag kärnorna och planterar ut de som gror i växthuset.

Noterat att Apachen verkar bli starkare och starkare för varje år, eller så är det jag som blir känsligare.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: chili

Inlägg av EN brun böna »

Jag gör sweet chili sås och en typ av stark italiensk tabasco. Den sistnämnda såsen håller "för alltid" tror jag, har aldrig hänt att den blivit dålig.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: chili

Inlägg av deadrabbit »

Används direkt eller fryses in.
3-3-3 Radio Plan
Skriv svar

Återgå till "Lagring"