Drönare, en del av våran framtid.

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Kardinal »

Ursus skrev: 06 jan 2021 17:49 1 Säger inte att saker och ting skall vara fullständigt oreglerade. Vissa företeelser måste vara precis så. Men vad jag pratar om, är måtta. Om framtiden i väst kommer att innebära drönare i tusental över städer; till stor del opererade av företag och myndigheter (vilket jag personligen tvivlar på, av olika anledningar), så är det ett stadsproblem mer än något annat. Lösningen i mitt huvud är således ganska enkel: Större städer blir no-fly-zoner för att alla som inte har ett certifikat och en orsak (affärsidé eller myndighetsutövande) som legitimerar drönaranvändning. That´s it. Mer än så behöver man inte göra.

2 Vi vanliga dödliga som vill använda våra drönare för att fota lite vyer då och då ser jag inte som personer som skulle falla under denna lagstiftning, så länge vi gör det utanför sagda no-fly-zoner. Lika lite som att någon skulle behöva en cert för att köra en endurocross på sina egna ägor; väglaglig sådan eller ej. Vill man taga denna enduro till allmän väg? OK; då får man ta kortet. Men ingen skall komma till mig och säga att jag behöver det ena eller det andra när jag snurrar runt på en privat skogsväg. Lika lite ska nån slipsfitta komma till mig och säga att jag behöver körkort för att flyga en drönare i skogen när jag filmar någon tjärn.

3 Men vad vet jag? Jag är ju trots allt Norrbottning och är således välsignad nog att bo på en plats där det inte är så folktätt. Och tack och lov för det, då kan vi ännu ta för oss av lite friheter, lagligt eller ej.
(Jag la in siffror i din tex)

Ska undvika en wall of text, så jag drar några snabba:
1. Att reglera luftrummet är absolut en möjlig väg, jag har inget emot det, men reglering i någon form kommer behövas för att dra nytta av tekniken.
2. Ingen bryr sig om du flyger över någon tjärn, och ingen polis kommer komma, oavsett om det är tillåtet eller inte. Inte ett optimalt sätt att lösa samhällsreglering på, men som med många brott är det riskfritt så länge man sköter det snyggt (kör för fort på en tom väg, flyger drönare i ödemarken, köra enduro och skoter på landsväg i Bensbyn osv.
3. Precis, med 2 patruller inom fyrkanten räcker det med att ungefär följa de mest centrala lagarna...
Ursus skrev: 06 jan 2021 17:49 Och angående diskussionen med vapen, så propagerar jag inte för fri vapentillgång (även om jag helt klart skulle vilja se liberalare vapenlagar), men jag tycker att det är ett relevant exempel ändå. När slutar man acceptera inkrementellt försvårande lagstiftning? För det är precis vad som händer idag på vapensidan, och det är vad som kommer att hända med drönare framöver (likaså allt annat). Idag är det certifikat, men om tio år är det bara myndigheter samt de största företagen (och dessa två går som bekant hand i hand) som får operera drönare. Då har beslut fattats i riksdagen att sådana farkoster är alldeles för komplicerade och farliga för medelsvensson, och att endast vissa aktörer skall få ha monopol på dessa. Tolerabel åsikt, så länge sagda stater och företag har folkets/kundens väl i sinnet, men det har de sällan. Och även om så skulle vara fallet, så kan det ändras snabbt, även i Sverige. Vi är inte immuna mot korruption och radikala maktskiften. Av samma anledning är jag stark motståndare till massövervakning. Det kanske känns tryggt att veta att det finns en kamera i varje hörn som kan stoppa de dumma, dumma skurkarna, men när kameran riktas mot en själv, av någon som inte har ditt väl och ve i sinnet, då är det helt plötsligt en väldigt annan sak.
Jag tror inte att individer kommer förbjudas flyga drönare, man kan ju trots allt flyga helikopter och flygplan med adekvata behörigheter, och framföra allsköns fordon för både nytta och nöje. Däremot tror jag vi går mot en reglering där både fordon och drönare framförs automatiskt, så du kanske måste programmera en rutt för drönarens och hur den ska filma istället för att köra den själv... Men vi får väl se.
Ursus skrev: 06 jan 2021 17:49Skulle säga att detta faller någonstans mellan Demoralisering och Destabilisering. Och detta är inte bara applicerat på den i sammanhanget lilla parentesen drönarreglering, utan den allmänna tendensen idag att långsamt fila ned etablerade idéer om frihet och ersätta det med statlig kontroll.

Som jag sade, detta är bara början på de regleringar som vi kommer att se rörande drönare, på samma sätt som vi ser allt intensivare byråkratisering av så många fenomen. Idén är att långsamt och över åtskilliga år skapa en fulländad kontroll över individen. När allting har gjorts tillräckligt svårt, för övervakat, för byråkratiskt och reglerat och komplicerat, då finns det inte längre någon som orkar kämpa för sin egen framtid och sina drömmar och idéer. Och då finns inte längre någon kamplust.

För att citera YB:

"Ideological subversion is --- to change the perception of reality --- to such an extent, that despite the abundance of information, no one is able to come to sensible conclusions in the interest of defending themselves, their families, their community and their country. It's a great brainwashing process which goes very slowly." (transkriberat från berömd video som finns på youtube)

Och kalla mig paranoid och överdramatisk om ni vill, men jag ser nednötningen av friheter som ett tecken på precis detta. Väst lever inte längre under västerländska idéer om individuell frihet. Under gångna decennier har det långsamt ersatts av en allt mer fulländad byråkrati; snudd på myndighetsdyrkan. Ett överlämnande av allt som heter ansvar, eftertanke, respekt, logik och sunt förnuft till någon annan. I vårt fall en "högre instans". Och Covid19; för att ta ett relevant exempel, har visat precis hur hjärntvättade svenskarna är inför just detta. Om orden inte kom ur Tegnells mun, så var det lögn och osanning. Mask fungerar inte, barn sprider inte smitta, ja, tänka sig, Anders i egen hög person sade att det var "osannolikt" att smittan skulle spridas utanför Kina.

Jag kan inte vara den enda som ser kopplingen häremellan? Allt kritiskt tänkande och all egen vilja har eroderat hos så många människor, och jag skyller det på den fulländande dagismentaliteten som plågat folket så länge, från barnsben till vuxen ålder. Att allt måste skötas och övervakas och styras och regleras av någon auktoritetsfigur; "för vårt eget bästa", till den punkten att fullt fungerande ögon är så gott som blinda.

Tack och lov är jag gammal nog att jag fick köra 30-moppe utan kort, för att spinna vidare på exempel. Och jag körde varken ihjäl mig själv eller någon annan. Inte min far eller hans tre bröder heller, och de var förmodligen ännu mer korkade och insnöade som femtonåringar än vad jag var.
Ja, mycket av det du skriver stämmer. Problemet är att det inte alltid är på det sättet. Det finns tusen olika bevekelsegrunder till varför saker sker. Vi ser exempelvis hur vapenägare i USA är livrädda för myndighetskrav på hur vapen ska förvaras eller att vapen ska registreras. Saker som i alla fall jag tycker är rätt positiva. Det är samma sak här, vissa saker är helt enkelt önskvärda. Det handlar i slutändan om en individuell inställning. I mitt fall anser jag att samhälls- och teknikutvecklingen kräver reglering av drönare. Hur det genomförs har jag inga vidare åsikter kring, men jag inser att regleringar i dag ofta är för omfattande och slår fel (som att reglera legala vapen för att man tror att det kommer påverka tillgången på illegala exempelvis). Jag tycker inte att dagens reglering är speciellt problematisk och kommer själv ta drönar-cert, men framtiden får utvisa hur grodan kokas.

Ett generellt problem jag upplever idag är att folk tror att allt är en stor konspiration som beror på en enda sak. Bara för att viss reglering är dålig och kan antas göras på fel grunder, betyder det inte att all reglering är oönskad, eller kommer bli värdelöst implementerad. Allt är inte en konspiration.
Slava Ukraini!
Ursus

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Ursus »

En intressant artikel från min del av landet:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... i-arjeplog

Polisen skall flyga drönare över fjällvärlden i syfte att upptäcka tjuvjakt.

Har två negativa kommentarer till detta:

1: Incidenten i Dalarna häromveckorna ligger nära i minnet. Ni vet, "nykterhetskontrollen" som involverade en smärre razzia och övervåld mot ett gäng helt oskyldiga jägare i Orsatrakten. Ska polisen nu börja susa över jaktmarker och kalla in kavalleriet på varenda grupp jägare som ser misstänkta ut ute i bushen? Må vara att det bara ska flygas på våren (än så länge...), men många jaktlag är ute och bygger och repar i spenaten även denna tid.

2: Tycker att dessa resurser skall läggas på områden där det faktiskt begås riktigt allvarliga brott. Såsom våra berömda "problemområden". På riktigt: vem fan bryr sig om nån försupen lappgubbe tar sig en älg extra eller två på våren? Till och med övervakning av rovfågelnästen mot äggtjuvar hade varit en bättre investering av tid och pengar.

Överlag tycker jag att det känns dystopiskt att svensk polis skall börja använda UAV:s mot en i Sverige så pass marginell företeelse som tjuvjakt. Får riktigt totalitära science fiction-vibbar av det. Ska vi börja ha ögon i skyn som ser vad vi än gör?

Hellre att privatpersoner får leka med drönare utan certifikat än att staten börjar spionera på vanligt folk. Det är tillräckligt med det sistnämnda som det är idag.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Parabellum »

Ursus skrev: 13 mar 2021 13:41 En intressant artikel från min del av landet:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... i-arjeplog

Polisen skall flyga drönare över fjällvärlden i syfte att upptäcka tjuvjakt.

Har två negativa kommentarer till detta:

1: Incidenten i Dalarna häromveckorna ligger nära i minnet. Ni vet, "nykterhetskontrollen" som involverade en smärre razzia och övervåld mot ett gäng helt oskyldiga jägare i Orsatrakten. Ska polisen nu börja susa över jaktmarker och kalla in kavalleriet på varenda grupp jägare som ser misstänkta ut ute i bushen? Må vara att det bara ska flygas på våren (än så länge...), men många jaktlag är ute och bygger och repar i spenaten även denna tid.

2: Tycker att dessa resurser skall läggas på områden där det faktiskt begås riktigt allvarliga brott. Såsom våra berömda "problemområden". På riktigt: vem fan bryr sig om nån försupen lappgubbe tar sig en älg extra eller två på våren? Till och med övervakning av rovfågelnästen mot äggtjuvar hade varit en bättre investering av tid och pengar.

Överlag tycker jag att det känns dystopiskt att svensk polis skall börja använda UAV:s mot en i Sverige så pass marginell företeelse som tjuvjakt. Får riktigt totalitära science fiction-vibbar av det. Ska vi börja ha ögon i skyn som ser vad vi än gör?

Hellre att privatpersoner får leka med drönare utan certifikat än att staten börjar spionera på vanligt folk. Det är tillräckligt med det sistnämnda som det är idag.
:hug: :hug:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Marie »

En fråga
Anser ni att tjuvskytte är okej?
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10338
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av bastard »

att skjuta tjuvar borde vara lagligt .
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Ursus »

Blondie skrev: 13 mar 2021 14:30 En fråga
Anser ni att tjuvskytte är okej?
Nope, inte det minsta okej, och allra minst på varg eller andra "kontroversiella" djur. Om jag fick bestämma skulle hela Norrland vara knökfullt av coola rovdjur. Den charmiga björnen är min favorit; har inte deltagit i björnjakten på snart femton år av just den anledningen.
Enda undantaget är en rejäl SHTF (typ krig eller samhällskollaps), där svält är alternativet. Men om så är fallet kan man ju knappast anse att det rör sig om tjuvjakt, utan ren överlevnad.

Anser bara att Sverige har betydligt värre problem som polisen borde lägga ned resurserna på än att försöka lista ut vem som pangar några renar i fjällen. Såsom knarkhandel, vapensmuggling, gängkriminalitet, gruppvåldtäkter, home invasions, sabotage av skyddsobjekt, illegal invandring, metallstölder, militärt och industriellt spionage, korruption, radikalisering, förberedelser till terrorbrott.

Vill man göra en insats för fjällnära vilt?
Steg 1: Förbjud utländsk jaktturism. Finns inga som härjar så skoningslöst som gästjägare. För inte så många år sedan skedde den ökända ripmassakern i Kirunafjällen. En handfull norrmän sköt nästan trehundra fjällripor på fyra dagar (maxtak är 8 ripor per man och dag), och dessutom på ett avlyst område. Hur de kom undan fängelsestraff är bortom mitt förstånd.
Steg 2: Dra in biståndet åt samerna för rovdjursdödat vilt. Då kanske mogulerna börjar följa sina renflockar lite noggrannare istället för att sörpla kaffe på något kontor hundra mil bort och sen gnälla när hälften av kalvarna har strukit med för att ingen vaktade dem.
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Kardinal »

Ursus skrev: 13 mar 2021 13:41 En intressant artikel från min del av landet:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... i-arjeplog

Polisen skall flyga drönare över fjällvärlden i syfte att upptäcka tjuvjakt.

Har två negativa kommentarer till detta:

1: Incidenten i Dalarna häromveckorna ligger nära i minnet. Ni vet, "nykterhetskontrollen" som involverade en smärre razzia och övervåld mot ett gäng helt oskyldiga jägare i Orsatrakten. Ska polisen nu börja susa över jaktmarker och kalla in kavalleriet på varenda grupp jägare som ser misstänkta ut ute i bushen? Må vara att det bara ska flygas på våren (än så länge...), men många jaktlag är ute och bygger och repar i spenaten även denna tid.

2: Tycker att dessa resurser skall läggas på områden där det faktiskt begås riktigt allvarliga brott. Såsom våra berömda "problemområden". På riktigt: vem fan bryr sig om nån försupen lappgubbe tar sig en älg extra eller två på våren? Till och med övervakning av rovfågelnästen mot äggtjuvar hade varit en bättre investering av tid och pengar.

Överlag tycker jag att det känns dystopiskt att svensk polis skall börja använda UAV:s mot en i Sverige så pass marginell företeelse som tjuvjakt. Får riktigt totalitära science fiction-vibbar av det. Ska vi börja ha ögon i skyn som ser vad vi än gör?

Hellre att privatpersoner får leka med drönare utan certifikat än att staten börjar spionera på vanligt folk. Det är tillräckligt med det sistnämnda som det är idag.
Undrar om det kommer jaga tjuvjägare i fjällvärlden. Kanske man får några tjuvjägare som jagar lo och järv, för det hör man inte så mycket om i media, trots att det lär vara långt vanligare än att skogsägare förgiftar imaginära vargar.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Parabellum »

Vet inte hur frekvent polisen använder sig av drönare , men de skall tydligen använda sig av tekniken i Kristianstad.
https://www.nsk.se/2021/08/05/dronare-s ... stianstad/
Skall bli intressant och se hur områdets invånare ser på denna typ av övervakning. :hm:
:lol: :lol:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10338
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av bastard »

få se när det kommer motattacker mot drönarna, räcker med enklast möjliga och ha ett dyneema nät som man flyger in i den andres propplerar

någon som kommer ihåg combatflygningar med linstyrda flygplan där man skulle klippa den andras remsa baktill?
kanske dags igen....
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Ursus »

Detta med drönare tar mer och mer underliga vändningar. Se nedan artikel:

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ ... -i-sverige
En man i Umeåtrakten har friats från misstankar om olaglig publicering av drönarbilder, i det första åtalet i sitt slag Sverige, rapporterar SVT Västerbotten.

Han åtalades efter att ha publicerat sina egna filmer på Youtube. Filmerna innehöll bilder över landskapet, något som är olagligt att sprida om det kan skada det svenska totalförsvaret.

Det var bl.a. inte klarlagt om en eller två av filmerna hade haft tillstånd, något som gjorde det svårt att visa om tillstånd att sprida filmerna fanns eller inte fanns.
Känns som att det fetmarkerade skulle behöva klaras upp ordentligt. "Bilder över landskapet", olagligt att sprida? Vad är det för nonsens? Att ta ett foto från ett högt berg ger ju exakt samma effekt? Hur många foton och filmer har tagits av privatpersoner från flygplan och helikoptrar genom åren.

Antingen är något väldigt lurt här, typ fotande av skyddsobjekt, eller så håller makthavarna på att bli fullständiga lagvrängare. Otäck utveckling om det är det senare.
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"