Drönare, en del av våran framtid.

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Ursus

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Ursus »

Timmerstugan skrev: 29 jan 2022 14:00 :notme: :notme: :notme: :notme: :notme:

Screenshot 2022-01-29 at 13.55.34.png
Kan vara en bra idé att länka till bakomliggande artiklarna istället för att använda ett klickbetigt skärmklipp som talking point.
200 drönarrapporter – de flesta avfärdade
Publicerad idag 11:23

Mellan den 15 och 23 januari rapporterades cirka 200 iakttagelser om drönare in till polisen. Huvuddelen är redan avfärdade och enligt polisen finns än så länge inga bevis för att främmande makt legat bakom drönarflygningarna i Sverige, skriver DN.

-Av de cirka 200 rapporter vi har utrett har vi inte kunnat se det, säger kommenderingschefen kring drönarutredningarna, Per Engström, till tidningen.

Huvuddelen av rapporterna har kunnat avfärdas då det rört sig om legala flygningar eller att det varit något annat man sett, som telemaster eller trafikflyg som ska landa.

Ett trettiotal rapporter utreds vidare av den öppna polisen medan ett antal andra, som observationerna vid svenska kärnkraftverk, har gått vidare till Säkerhetspolisen (Säpo) för utredning.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ ... vfardade-1

Svennebananernas hallucinationer och masshysterier har man kunnat avfärda utan polisens hjälp. De ursprungliga bör vi ta på allvar.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Charlie** »

Jag går i drönartankar. Den skall vara enkel att använda, liten att bära med sig, kunna filma med en bra kamera, cirkus 30 min flygning. Finns det någon på forumet som sysslar med drönare som hobby?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Parabellum »

Skulle tro att en DJI Mavic är det du söker.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Ursus

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Ursus »

Charlie** skrev: 08 feb 2022 00:08 Jag går i drönartankar. Den skall vara enkel att använda, liten att bära med sig, kunna filma med en bra kamera, cirkus 30 min flygning. Finns det någon på forumet som sysslar med drönare som hobby?
Yes I do!

Håller med ovan talare, Dji är vägen att gå. Jag har en Air.
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Tank »

Min tanke är att skaffa en DJI Mini 2 Fly more kit. Tanken är att den är liten och lätt och kan fungera på de avstånd och höjder jag känner att jag behöver.

En liten, men kanske inte helt oväsentlig del är att den inte är allt för dyr om den skulle krascha eller komma bort? :hm:
En bekant har en Mavic 2 Pro som tar riktigt fina bilder men som för min del är overkill.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Ongrid
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 jun 2019 08:06

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Ongrid »

Om man vill ha en drönare för rekognoscering och lite omvärldskoll, alltså med fokus på räckvidd och förmåga att söka av områden, -vad ska man ha då?
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Tank »

Tank skrev: 08 feb 2022 09:54 Min tanke är att skaffa en DJI Mini 2 Fly more kit. Tanken är att den är liten och lätt och kan fungera på de avstånd och höjder jag känner att jag behöver.

En liten, men kanske inte helt oväsentlig del är att den inte är allt för dyr om den skulle krascha eller komma bort? :hm:
En bekant har en Mavic 2 Pro som tar riktigt fina bilder men som för min del är overkill.

//Tank
Då har jag lekt runt lite med den. Testade bland annat att gå upp på 60 meters höjd både på eftermiddagen och sen senare på kvällen efter att solen gått ner. Intressant av flera orsaker. Dels så får man en lagom överblick över de närmaste 500m runt omkring och ser lätt folk och fordon som rör sig, men även att den blir i det närmaste osynlig och hörs inte längre.
På denna modellen finns det endast digital zoom så det är inte lätt att identifiera vem man ser, men man ser dock att det är någon där. ;)

Skall testa lite andra saker men den är helt klart ett grymt tillskott att snabbt kunna få en överblick en bit bort utan att själv behöva ta sig till platsen.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Ursus

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Ursus »

Tank skrev: 23 apr 2022 23:16 Då har jag lekt runt lite med den. Testade bland annat att gå upp på 60 meters höjd både på eftermiddagen och sen senare på kvällen efter att solen gått ner. Intressant av flera orsaker. Dels så får man en lagom överblick över de närmaste 500m runt omkring och ser lätt folk och fordon som rör sig, men även att den blir i det närmaste osynlig och hörs inte längre.
På denna modellen finns det endast digital zoom så det är inte lätt att identifiera vem man ser, men man ser dock att det är någon där. ;)

Skall testa lite andra saker men den är helt klart ett grymt tillskott att snabbt kunna få en överblick en bit bort utan att själv behöva ta sig till platsen.

//Tank
Kul! :) :up: Ser fram emot att höra om fortsatta äventyr!

Kör man den genom smartphonen, eller har du separat skärm på kontrollern? :)
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 384
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Prepsson »

Canadian Prepper har en video på ämnet. https://www.youtube.com/watch?v=4aSwPAAhuhI

Själv är jag neutral till drönare. Jag kan se nyttan samtidigt som jag ser eventuella problem.

Ser man till Bug out:

+ Fågelperspektiv
+- Opsäk
~ Drift
- Extra vikt
- Laddning

Opsäk +- är just pga pippifågelperspektivet, men även att de för oljud osv. och kan eventuellt röja ens position. Wifi är ju rätt vanligt och är ganska lätt att detektera. Drift kan ju eventuellt vara ett problem om man inte har batterier som lätt kan laddas på resande fot.

BoL

+ Fågelperspektiv
+ Laddning (peltier/hamsterhjul/solceller)
+- Opsäk


DJI Mini är väl den som verkar prisvärd i förhållande till batteritid och kamera.
Själv har jag nån ZL400 leksak. Väger inget och batterierna kan laddas via usb
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10605
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av bastard »

verkar som det används drönare mycket i ukraina på båda sidor

något som kommer ändra all krigsföring i framtiden?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"