Drönare, en del av våran framtid.

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Parabellum »

De är oundvikligen en del av av våran framtid, då vi är bekväma av naturen. De kommer leverera allehanda varor när du behöver dem.
Men där finns en baksida. https://youtu.be/TlO2gcs1YvM
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
NordicHillbilly
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 maj 2019 20:13

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av NordicHillbilly »

Civilisationen måste verkligen dö. Se bara vart det leder.

Ännu en av tusentals anledningar till varför jag tycker att 'Unabombaren' Theodore Kaczynski mer eller mindre har rätt om det mesta (minus bombandet). Civilisation och teknologi är inte bra. Mänskligheten är inte bra nog. Fast paradoxalt nog så blir majoriteten av oss försvagade av att förlita oss på teknologi hela tiden. Som att benen blir förtvinade i en rullstol. Falska maktprocesser som sportutövande och sportboll på TV gör att vi är docila arbetare. Räcker inte det så kan man bedöva sig med alkohol och starkare saker. Civilisation är döden, det är mänsklighetens självmord.
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
Ursus

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Ursus »

NordicHillbilly skrev: 03 jun 2019 10:04 Civilisationen måste verkligen dö. Se bara vart det leder.

Ännu en av tusentals anledningar till varför jag tycker att 'Unabombaren' Theodore Kaczynski mer eller mindre har rätt om det mesta (minus bombandet). Civilisation och teknologi är inte bra. Mänskligheten är inte bra nog. Fast paradoxalt nog så blir majoriteten av oss försvagade av att förlita oss på teknologi hela tiden. Som att benen blir förtvinade i en rullstol. Falska maktprocesser som sportutövande och sportboll på TV gör att vi är docila arbetare. Räcker inte det så kan man bedöva sig med alkohol och starkare saker. Civilisation är döden, det är mänsklighetens självmord.
Är vi tvillingar? Du tog orden ur mitt huvud.
Användarens profilbild
NordicHillbilly
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 maj 2019 20:13

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av NordicHillbilly »

Ursus skrev: 03 jun 2019 19:26
NordicHillbilly skrev: 03 jun 2019 10:04 Civilisationen måste verkligen dö. Se bara vart det leder.

Ännu en av tusentals anledningar till varför jag tycker att 'Unabombaren' Theodore Kaczynski mer eller mindre har rätt om det mesta (minus bombandet). Civilisation och teknologi är inte bra. Mänskligheten är inte bra nog. Fast paradoxalt nog så blir majoriteten av oss försvagade av att förlita oss på teknologi hela tiden. Som att benen blir förtvinade i en rullstol. Falska maktprocesser som sportutövande och sportboll på TV gör att vi är docila arbetare. Räcker inte det så kan man bedöva sig med alkohol och starkare saker. Civilisation är döden, det är mänsklighetens självmord.
Är vi tvillingar? Du tog orden ur mitt huvud.
Jag tror att rätt många preppers avskyr den moderna världen. Det gör väl de flesta, när allt iommer omkring, även om det är omedvetet. För vi lever ju bara i en gigantisk slavfabrik. Civilisation är ett koncentrationsläger där man får köpa saker för uppförandepoäng på markan. De flesta är dock vandrande kognitiva dissonanser som tycker/tänker/känner/gör massor av motstridiga saker samtidigt. Att de dessutom kan för lite, kan fel saker, är felinformerade/desinformeradw och korkade... Folk är precis som slavarna i Platons Grottallegori. Jag förlorade hoppet för dem för längesen. Sen kanske det egentligen är lika bra att vi går igenom en evolutionär flaskhals, på sina sätt, om medelintelligensen därigenom höjs avsevärt. Vare sig man har det på papper från MENSA eller inte, så är man som prepper ganska mycket mer intelligent än de flesta. Inte bara preppers lär väl överleva, däremot. Vissa blir givetvis de rötägg som dödar preppers samt vanligt folk och tar deras saker. Hoppas den demografiska procenten blir låg... Går väl 1-2 fullblodspsykopater per 100 personer, beroende på vem som räknar. Jag skulle säga fler.
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Tank »

Jag hoppar in i denna tråden för att fortsätta funderingar runt drönare. Flytta om det är helt fel.

Jag tänker att vi hoppar över de drönare som har för låg kapacitet. Alltså jag tänker mig att vi bara tar med de som kan visa en vettig bild direkt till den som flyger drönaren samt att de har lite större räckvidd, minst 300meter. :hm:

Jag kan inget om modellerna som så, förutom Google-fu, men det första som slog mig var att jag skulle vilja kunna se/hitta någon nattetid. Jag vet att det är grym overkill, men iallafall. :lol:
Hittade denna kombo och video. Yes, helt fel pris som start, men jag tycker att det visar var gränsen börjar för något som är användbart större delen av tiden utan nederbörd.

https://www.swedron.se/sv/enterprise/15 ... al-thermal

https://youtu.be/gGoQJPhDOgk

Själva grunden, DJI mavic pro är en grymt bra bas som kan mycket.
https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... ler-p51385

Dock tänker jag att man kanske kunde börja med en lite billigare, typ DJI Mavic mini:
https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... are-p57685

Eller för att bättre och billigare utforska ämnet en Ryze :hm:
https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... are-p51232
Har inte allt som krävs men har mycket tillbehör och blir inte jättedyrt i inköp...

Hur tänker ni? :hm:
Finns det andra drönare som ni skulle rekommendera?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Parabellum »

Att jobba med DJI är säkerligen bland det bästa, som kan köpas över disk.
De verkar vara mycket stabila plattformar, som används av professionella operatörer. Och det erbjuds mycket tillbehör för dem.
Att kunna ytövervaka även nattetid är givetvis extremt användbart, med också mycket dyrt.
Själv köpte jag en Xiaomi Mi Drone 4K som är helt duglig för det jag tänkt. Att ytövervaka vid behov och att ha roligt.
Denna är rätt mycket billigare är DJI´s och det kommer med ett ytterligare pris.
Den är helt beroende av att ha en mobiltelefon med app för att flyga! :down:

https://www.mi.com/global/drone

https://www.youtube.com/watch?v=xHiqolvlenw
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Huspreppen
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 okt 2019 11:52

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Huspreppen »

När alla vill ha drönare, så funderar jag som bakåtsträvare om det är möjligt att störa ut/sänka drönare?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av bastard »

med antidrönardrönare :ugeek: :mrgreen:

korta håll, hagelgevär,

störsändare

högeffektslaser, kolla om usa har något kvar i skrothögarna...

skjuta ut nät

dresserade örnar (funkade faktiskt)

nemp, aningens overkill

emp vapen, kan funka hyggligt

vattenkanon

pilbåge , inte så dumt om mana har en dyneemalina efter pilen



det är halvjobbigt att freda sig mot dom om dom är hyggligt högt upp


och, en spaningsdrönare behöver inte vara en multikopter, uten en svävande fågelliknande sak vore enegieffektivare och extremt mycket svårare att förstå att någon spionerar på en
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Obstinat »

Bara en tanke om man önskar att övervakningen skall ske tyst när mörkret har lagt sig. Skulle en mindre heliumballong fäst med lina till marken kunna vara ett alternativ naturligtvis utrustad med en kamera som klarar av mörkret?
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Drönare, en del av våran framtid.

Inlägg av Tank »

Obstinat skrev: 01 jan 2020 22:40 Bara en tanke om man önskar att övervakningen skall ske tyst när mörkret har lagt sig. Skulle en mindre heliumballong fäst med lina till marken kunna vara ett alternativ naturligtvis utrustad med en kamera som klarar av mörkret?
Intressant, då bör den kunna vara trådbunden och sända "tyst" och då vara rätt svår att detekta och störa ut :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"