msb frågesport

Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

msb frågesport

Inlägg av bastard »

https://webbutbildning.msb.se/utb/MSB-S ... 8719884383

från förhöjda beredskapstråden

småkul, men valen var ganska, begränsade
har en vag misstanke att det skulle gått bättre för mig om det hände i verkligheten, om det inte blir så man ex bryter benet eller blir sjuk

msb borde verkligen ha med saker som
slaktschema för människa
bästa kryddningen av miljöpartistkebab
fly från elden i flerfamiljshus när dom bränner ner hela kvarteret
undvika dom kriminella gängen som drar omkring i stan
konsten att barrikadera ytterdörren, men ändå så man kan fly om det brinner
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: msb frågesport

Inlägg av Ursus »

Är den genomsnittliga svensken verkligen så tafatt och ängslig som det framställs? Dag ett, eftermiddag, strömavbrott, och man är reducerad till att äta en enda stackars kanelbulle innan mobilbatterierna lägger ned och sedan sova i någon jävla vardagsrumskoja? Känner att jag är långt in på rätt sida om beredskapsspektrumet givet detta scenario. Hade betraktat händelsen som spontan semester och gosat i sovsäcken med en Flapjack i ena handen och en god bok i den andra.

Men i och för sig känner jag vuxna individer som medger att de är mörkrädda och förmodligen skulle få en panikattack om de inte hade artificiellt ljus 24/7. Då blir man bekymrad.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: msb frågesport

Inlägg av Marie »

Jag kika på frågorna, skaka på huvudet och stängde sidan. :roll:
Första.... Tjugo minuter har gått och strömmen är fortfarande inte tillbaka vad gör du nu?? ....
hmmm jag ligger fortfarande kvar på soffan o njuter av tystnaden

andra.. 40minuter har gått och Strömavbrottet blir troligtvis långvarigt vad gör du nu??
hmm.. Jag har fortfarande inte reagerat o njuter av tystnaden fortfarande :lol:

två timmar har gått När du avslutar samtalet märker du att du börjar bli riktigt hungrig. Hur gör man med mat nu?
2timmar.. det går 6timmar mellan mina måltider normalt.. Men låt säga att det var 6timmar sedan eller innan frukost.
Här som först fyller jag upp badkaret med vatten om meddelande säger det ska vara långvarigt. (våran stad har backupström för 3-4timmar minst innan de sätter in elverk för vatten/avlopp)
Mat, hungrig.. Jag tar väl något ur skafferiet o äter på med ett glas saft. 8-)

3 timmar Efter att ha ätit går du på toaletten, men när du spolar efter dig hörs inte det vanliga ljudet av en spoltank som fylls på. Även toaletten är ju beroende av el för att få vatten.
Badkaret uppfyllt, 200l spol/hygienvatten 8-) och jag bor inte på bottenvåning.. samt jag bor på en höjd, så självfallet löser avlopp ett tag.. efter det inte mitt bekymmer, jag bor inte på bottenvåning som sagt. :twisted:

8timmar har gått Du köper en kanelbulle på ett café med hjälp av Swish. Det var i sista stund, nu har mobilbatteriet laddat ur och imorgon håller cafét stängt.
När du kommer hem går du igenom kyl, frys och skafferi. Du funderar på hur du får maten att räcka så länge det bara går. Sedan äter du sakta din bulle innan du borstar tänderna med så lite vatten som möjligt och lägger dig i kojan du byggt under vardagsrumsbordet.

går o lägger mig... varför lägga sig efter 8timmar.. aja.. Man ska inte öppna kul o frys för att "gå igenom saker" frysen ska vara igenbommad så länge det går lika så kylen. efter 12timmar skulle jag börja äta ur kylen.. frysen tar nog 24/36timmar innan saker tinat så det går att tillaga och kylan inte längre håller saker fräscht för länge till. (håll alltid en frys full, även när den inte är fylld med matvaror.. Vattenflaskor, vattendunkar glassbyttor med vatten i)

Nee så jag skippa den frågesporten, då den inte är utformad för preppers. :D :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Länkar till prepprelaterade saker"