Renovera campingkök.

Matlagning i praktiken
Kråkfot
Inlägg: 297
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Renovera campingkök.

Inlägg av Kråkfot »

Vet inte om jag postar fel nu annars får mod slå mig på fingrarna.

Har ett lite äldre primuscampingkök med två plattor som inhandlades på en loppis. Var vell i ok skick men färgen har släppt en del på sina ställen. Undrar nu därför vad för färg man kan anväda för att bättrigsmåla. Ser att jula har en som klarar 150 grader och en på 400(bromsoksfärg tror jag det var).

Behöver jag prima innan och vad för primer isåfall som tål värme?
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1453
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Renovera campingkök.

Inlägg av jr_36 »

Biltemas 600grader färg har jag använt med lyckat resultat (dock ej testat sådan applikation)
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder ... 2000046937
Den ska inte ha någon primer, rengör noga, skrapa, använd färgborttagning, svinto, sen torka rent med tex t-röd (om vill köra extremt, så blästa innan t-röd rengöring). Spraya som vanligt flera tunna lager med 15minuter mellan. Efter ett dygn körde jag den i matugnen hemma för sluthärdning. Minns ej vilken temperatur dock, kanske står mer på flaskan. Vet ej om ugnsprocessen är nödvändig, men kan hända färgen sitter bättre då...

Beroende på temperatur (om över 600grader), eller materialets utvidgning vid värme kan det släppa, men nog värt att testa. Annars blånering beroende på materialet?

Fun fact, den svarta färgen på grillar är speciellt "avstämd" för att matcha stålets utvidgning vid uppvärmning, utöver att tåla värmen.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Kråkfot
Inlägg: 297
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Renovera campingkök.

Inlägg av Kråkfot »

Ok :up:

Ska prova. Jag har inte sett någon lägga upp dylikt på internet så jag ska försöka återkomma med hur det gick
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Renovera campingkök.

Inlägg av Charlie** »

Det finns mycket tips och trixs på nätet om man vill renovera gamla campingkök.
fogas.se håller med reservdelar till de flesta kända kök. Det är en trevlig hobby.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Matlagning"