feta katten sällskapet?

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10719
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

feta katten sällskapet?

Inlägg av bastard »

the fat cat society

eller hur har vi det, vi som är på forumet ?

jag vet att jag har en hel del som är mer långtgående än msb's klara dig själv en vecka

men jag känner mig inte som om jag kan bli en fet katt som inte vill vidare

det jag kan och har gör att jag kan klara mig en vinter eller två, sedan blir det djävligt svårt

hör på forumet så är min känsla, att många är en bra bit bortanför nybörjarna, dom som poletten trillat ner på och anammar msb och vill ha det och sedan går vidare

hur ser ni på det ?
hur kan man få hit mer folk som diskuterar början igen?
det sistnämnda behöver göras regelbundet ändå
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 938
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: feta katten sällskapet?

Inlägg av deadrabbit »

Svårt det här med nystart och nya medlemmar som registrerat sig och tar upp nybörjare frågor osv. Jag som knappt har sociala medier vet inte hur det ser ut runt om i andra grupper men jag tror en del är små smyg preppare uttalat att man har sprit/gaskök hemma oanvänt, en liten vattendunk och några konserver och ficklampa ev någon powerbank och vevradio.

Camping och hus/taktält har väl fått ett uppsving efter att en del sparar in på semesterresor och håller nere elräkning och drar åt i plånboken. Kanske den vinklingen får in fler hit eller odling.

När man väl räknas som fat cat eller ej vet jag inte var gränsen går men vi här på forumet överskrider väl ganska väl alla broschyrer och rekommendationer.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: feta katten sällskapet?

Inlägg av rödluvan »

Jag funderar spontant, en sak man kanske kan göra är att bygga på biblioteket me4d kunskap och göra det mer lättillgängligt för de som inte är så bekanta med forumet sedan tidigare kanske?
Kanske också mer bilder och så.

Ursus är ju bra på detta med intressanta och intelligent gjorda presentationer som jag tror lockar rätt målgrupp som exempel på hur man kan lägga upp artiklar och annat man skriver, jag tror att alla kan göra det om man kommer på någonting som verkar vettigt och sedan infoga det i en struktur där man enkelt kan navigera när man är klar med diskussioner, jag brukar göra en tråd först så att man har en chans att få input om eventuella brister och förbättringar man kan göra innan det publiceras på tex wiki eller liknande. :hm:
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2849
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: feta katten sällskapet?

Inlägg av Marie »

Folk är lata.. alla vill ha det i en app, och fejan är det som hägrar sedan 15år tillbaka.
Kanske någon apputvecklare kan göra en app som integrerar med forumet.. på så vis får man smartphone folket.

Jag såg att Ursus youtube kanal har Preppad.se på fliken OM kanalen. :up: Kanske flörta lite extra med Ursus ;) *blink blink* ;) och se om han vill göra något mer likt videon "Strömavbrott/Krislåda - Vad behöver du EGENTLIGEN?" och i beskrivningen hänvisa till Preppad.se om folk vill lära sig mer om att ta det ett steg bättre än MSB's rekommendationer.

Husbil/husvagnsfolket är ju redan halva preppers som deadrabbit nämnde.. De har ju BUGOUT lösningen redan.. och de är nog mer eller mindre preppers utan att veta om det själva, då de alltid halv-planerar för att ha saker inför nästa camping tripp.
Så ragga upp dem från deras forum kanske. :D

Jag har redan försökt prata med MSB om att länka till oss från deras sida om folk vill komma i kontakt med andra, men jag tror inte de tar oss så seriösa att de är villiga att ta det steget. :roll:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: feta katten sällskapet?

Inlägg av Charlie** »

Marie skrev: 14 okt 2023 17:59
Jag har redan försökt prata med MSB om att länka till oss från deras sida om folk vill komma i kontakt med andra, men jag tror inte de tar oss så seriösa att de är villiga att ta det steget. :roll:
...jag tror vi ska hålla myndigheterna så långt bort från detta forum. :para:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2849
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: feta katten sällskapet?

Inlägg av Marie »

Charlie** skrev: 15 okt 2023 01:52
Marie skrev: 14 okt 2023 17:59
Jag har redan försökt prata med MSB om att länka till oss från deras sida om folk vill komma i kontakt med andra, men jag tror inte de tar oss så seriösa att de är villiga att ta det steget. :roll:
...jag tror vi ska hålla myndigheterna så långt bort från detta forum. :para:
Myndigheterna har redan koll på oss ;) Så fort det är forum, klubbar, grupper osv med orden preppers eller survivalists.. så vill de veta om vi är civiliserade eller om vi är i the American-style..

Se det tvärt om.. Vi kan ha mycket att lära myndigheterna istället.. då deras experter oftast består av pappersriddare som i verkligheten inte ens skulle klara en oplanerad övernattning utomhus i minusgrader om deras bil pajar i ödemarken. ;)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10719
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: feta katten sällskapet?

Inlägg av bastard »

dom kommer inte vilja ha med oss att göra, myndigheterna

men förhoppningsvis blir dom strax ersatta av en AI som kan guida nybörjare på ett mycket bättre sätt än vad dom kan, ex via interaktiva frågor
och bättre än vad vi kan , åtminstånde om AIn kan summera forumet och reducera innehållet till riktiga guider

svårt att slå ursus videor dock
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"