slemdieslens klet

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

slemdieslens klet

Inlägg av bastard »

skulle fylla på någon extradunk med diesel

kollade in i en som stått i en manskapsbod i något år

hadde varit rme diesel i och med utfällningar,

men nu efter något år hadde skiten torkat, lite skak och det föll ut som fernissaflagor ungefär, ska ta tryckluften och blåsa ren och se hur det blir

lite intressant är det

rme utfällningar hårdnar då, ungefär som när linolja härdar
det betyder att det verkligen blir illa i ex bränslefilter
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: slemdieslens klet

Inlägg av Tank »

Kan man filtrera över till annan behållare?
Hur fint måste filtret vara?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Sallmonk
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 maj 2019 18:10

Re: slemdieslens klet

Inlägg av Sallmonk »

Är inte så insatt i RME diesel men marin diesel som används på fartyget jag arbetar på har en förmåga bli "infekterad" av bakterier eller mögelsvamp det blir som svarta utfällningar som du beskriver om dessa torkar så är det exakt lika. Förfiltrering av dieseln borde räcka gott. Ombord är det både separator, trestegs filtrering och dränering men då handlar det om 5-20 kubikmeter diesel om dagen i förbrukning. Är inte på jobb nu så kommer inte ihåg hur "fina" filtrena är får se när det är dags att jobba igen. Minsta lilla vatten kan leda till bakterier eller svamp också blanda diesel från olika "batcher", har en kemikalie som vi tillsätter till diesel den dödar bakterierna och svampen hindrar återväxt, den måste fortfarande dräneras eller filtreras bort.

Behöver nog hindra mig själv annars blir det en lång novel, har varit mycket med dieseln ombord när jag var ute och jobbade.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: slemdieslens klet

Inlägg av bastard »

novell vore trevligt

när man började med miljödiesel så växte det gröna alger i gränsskicktet mellanvatten och diesel på den båten jag hadde då
på en liten 20 literstank kunde slembollen vara så stor som en tennisboll efter en månad, mörkt placerad tank då
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Sallmonk
Inlägg: 18
Blev medlem: 09 maj 2019 18:10

Re: slemdieslens klet

Inlägg av Sallmonk »

Hade tänkt att svara tidigare men livet och sjukdom kom i vägen. Hade dock denna tråden i minnet men som sagt var hälsa och annat ivägen.

Som du säger är det vatten som orsakar slemmet i diesel. Ombord kallar vi det diesel-djur finns till och med en artikel om det på Wikipedia (https://sv.wikipedia.org/wiki/Dieseldjur). De utvecklar och lever vatten, ljust eller mörkt, varmt eller kallt spelar ingen roll, kyla gör att det växer lite saktare. Förbruknings och bunker tankarna på fartyget jag arbetar är stål tankar med någon typ av beständig färg på insidan. Det vi använder för att ta död på "infektionen" (https://www.wilhelmsen.com/product-cata ... ol-25-ltr/) men den är mestadels till för industriellt bruk den är dyr närmare 150kr/liter och 25 liters dunk. Såg att det finns andra alternativ vet dock inte hur effektiva de är. Jag hittar inte alla mina dokument som jag hade om detta, det är lite oorganiserat på servern ombord då de hade någon typ av haveri annars hade jag delat med mig om det. Kommer inte på något mer just nu.
Skriv svar

Återgå till "Energi"