om hållbarhet på mat

Hur man lagrar föda
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

om hållbarhet på mat

Inlägg av bastard »

https://www.nyteknik.se/samhalle/hur-la ... en/4202656

"Raviolin och fiskbullarna gick ut i fjol, pastapaketen är dammiga. Lika bra att kasta, eller? Nej, maten vi bunkrade för några år sedan går för det mesta fortfarande bra att äta.

Först och främst ska man inte stirra sig blind på bäst före-datum, förklarar Jonas Toljander, som är risk- och nyttovärderare på Livsmedelsverket.

– Det har inget att göra med om maten går att äta eller inte, utan är mer en kvalitetsmärkning från tillverkaren. Fram till det datumet kan du förvänta dig att produkten behåller sin ursprungliga kvalitet, med smak, lukt, färg och konsistens.

– Men konserver och torrvaror kan vara ätliga många år efter bäst före-datum.

FAKTA
Mat för minst en vecka
Samhället förutsätter att var och en ska klara sig själva under en vecka om det uppstår en kris i samhället.

MSB råder svenskarna att ha hållbar mat som kan tillagas snabbt. Bland annat potatis, kål och morötter, ägg, snabbpasta, ris, gryn, potatismospulver, färdig blåbärs- och nyponsoppa, juice eller annan dryck som håller i rumstemperatur.

Det är inte heller farligt att äta mat ur en bucklig konservburk så länge den är tät. Men om den är otät kan det ha växt bakterier i den, eller ha kommit in syre som gjort att tenn löst ut från insidan vilket kan ge magbesvär.

Kan härskna
Precis som för annan mat är det titta, lukta, smaka som gäller. Men det kan hända att maten smakar illa även om det inte direkt är farlig att äta. Fett i kött kan härskna, även om det ligger i en konservburk eller i frysen.

– Det är inte en mikrobiologisk process utan en kemisk process och gör att det smakar illa. Då kan man ju låta bli att äta det.

Utöver konserver och torrvaror brukar saft och sylt också ha lång hållbarhet.

– Köpekonserver håller väldigt länge, även hemgjorda konserver kan hålla länge om man har gjort dem på rätt sätt.

Jonas Toljander understryker att det är viktigt att man följer beprövade recept när man gör egna inläggningar. Nyligen uppmärksammade Livsmedelsverket att det på nätet finns flera recept på oljeinläggningar som kan orsaka den livshotande förgiftningen botulism.

Fråga om förvaring
Vissa varor har i det närmaste obegränsad hållbarhet, till exempel honung och torr pasta. Men det är också en fråga om hur man förvarar matvarorna.

– För många konserver och torrvaror kan man förlänga hållbarheten om man håller dem torrt och svalt. Då håller de bättre än om det är fuktigt och varmt.

Ett generellt råd för att hålla maten i prepperförrådet uppdaterad är annars att köpa sånt du äter i vanliga fall så att du kan rotera varorna.

– Då kan du använda det du har. Du tar de äldsta konserverna först och fyller på med nya från affären."
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: om hållbarhet på mat

Inlägg av maskros »

Konserver håller ofta länge, det instämmer jag i.
Tonfisk och ravioli med BF 2019 var inga som helst problem.
Däremot har jag upplevt att några grönsakskonserver i glasburk blivit oätliga, specifikt sparris blir oätlig.

Vid minsta tvekan koka hårt i 10 minuter så minskar riskerna än mer.
Så, ja, ser det ok ut och luktar ok går det bra, men som sagt ovan, 10 min kokning vid minsta tvekan.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 384
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: om hållbarhet på mat

Inlägg av Prepsson »

Jag "glömde" en lidl ostburgare i sin förseglade paket i typ ett år i kylen, och den var ätbar fast konsistensen var väl inte lika konsistent.
Till slut blev det ett experiment för att se om den var ätbar :lol:
Ursus

Re: om hållbarhet på mat

Inlägg av Ursus »

Hmm... Nu är jag ingen auktoritet på metallurgi, men är verkligen tennhalten så hög i modernt tennpläterat stål att det blir ett potentiellt problem?

Har av och till under åren använt typ Heinzburkar som regelrätta kokkärl och har aldrig haft någon incident; likaså ätit sådana sura konserver flera år efter BF. Inga magproblem i något av fallen.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1074
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: om hållbarhet på mat

Inlägg av rödluvan »

Det brukar väl vara plastemalj på de nya, tenn var nog rätt länge sedan det användes.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Fotogenmannen
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 maj 2019 18:39

Re: om hållbarhet på mat

Inlägg av Fotogenmannen »

Ja, det är rätt få burkar som faktiskt har tenn (eller annan metallplätering) på insidan och inte någon form av plast. Jag har varit på jakt efter sådana burkar, för att använda plåten som skärmburkar i elektronik (som jag vill kunna löda mot kretskort), och de enda jag hittat på länge är burkarna med inläggningssill (som verkar blivit ersatta med pastförpackningar nyligen).
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: om hållbarhet på mat

Inlägg av bokmalen »

Fotogenmannen skrev: 27 okt 2023 12:16 Ja, det är rätt få burkar som faktiskt har tenn (eller annan metallplätering) på insidan och inte någon form av plast. Jag har varit på jakt efter sådana burkar, för att använda plåten som skärmburkar i elektronik (som jag vill kunna löda mot kretskort), och de enda jag hittat på länge är burkarna med inläggningssill (som verkar blivit ersatta med pastförpackningar nyligen).
Det jag hittat, som jag därmed undviker att långtidsförvara brukar vara konserverade ananaskivor, typ Dole
I intend to live forever, or die trying to
Fotogenmannen
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 maj 2019 18:39

Re: om hållbarhet på mat

Inlägg av Fotogenmannen »

Ja, det har du rätt i. Om man öppnar en burk ananas och ställer den i kylen över natten så ser man väldigt tydligt skillnad i metallen var nivån på saften var. Det verkar som att metallen inte angrips på långa vägar lika snabbt innan man släpper in luft i burken, men det är nog en bra anledning till att hålla sig till bäst-före-datum på ananas.
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: om hållbarhet på mat

Inlägg av EN brun böna »

Häll över ananasen samt spadet i en annan behållare efter att burken öppnats så håller den bättre och ni slipper burken som blir förändrad. Jag har köpt på mig ett antal såna glasmatdosor för att ha mat i. Bra till rester som håller bättre i de täta matdosorna än om det lagrats på tallrik eller i kastrullen i kylen. Även konserver håller bättre om man häller över i dessa glasdosor än om de står kvar i originalförpackningen.
Skriv svar

Återgå till "Lagring"