Glöm el. I tunga lantbruksfordon är det etanol som gäller

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10737
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Glöm el. I tunga lantbruksfordon är det etanol som gäller

Inlägg av bastard »

https://www.atl.nu/john-deeres-vapen-i- ... anolmotore

"Det var längesen vi pratade etanol i Sverige. Visserligen lanserade Ford nyligen en ny etanoldriven Ford Focus på den svenska marknaden, men i klimatomställningens spår är det numera mest fokus på el och vätgas internationellt.

Fram till nu. John Deere gick nyligen ut med att de arbetar på en etanolmotor, som ska vara specialanpassad för tunga fordon.

Satsningen lanseras inom ramen för en ambitiös plan som företaget kallar Leap Ambitions, vilket blir ungefär språngambitioner på svenska. Målet med satsningen är att ta fram lösningar som leder till låga eller nästan obefintliga klimatutsläpp till 2026 – något som ska göras genom att effektivisera förbränningsmotorerna, men också genom att satsa på förnybara bränslen, hybridteknik och fullelektriska batterifordon.

John Deere stänger med andra ord inga dörrar, och det är bland annat här som etanolen kommer in i bilden tillsammans med HVO och andra biobränslen."


intressant att dom väljer den vägen, och med dom korta tidsramarna

värt en egen notis
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 618
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Glöm el. I tunga lantbruksfordon är det etanol som gäller

Inlägg av Kardinal »

Är det jag som inte begriper, men hur är förnybara bränslen bra för klimatet?
Slava Ukraini!
Fotogenmannen
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 maj 2019 18:39

Re: Glöm el. I tunga lantbruksfordon är det etanol som gäller

Inlägg av Fotogenmannen »

För att de inte bränner kol som är var begravt utanför biosfären, utan kol som redan är med i kretsloppet? Eller hur menar du?
Fotogenmannen
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 maj 2019 18:39

Re: Glöm el. I tunga lantbruksfordon är det etanol som gäller

Inlägg av Fotogenmannen »

Sen kan man ju diskutera vad som är "bra" för klimatet, men att förbränning av fossila bränslen leder till högre koldioxidhalt i atmosfären, och att höjd koldioxidhalt i någon utsträckning leder till växthuseffekt och högre temperaturer är klarlagt.
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 618
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Glöm el. I tunga lantbruksfordon är det etanol som gäller

Inlägg av Kardinal »

Fotogenmannen skrev: 27 okt 2023 12:22 Sen kan man ju diskutera vad som är "bra" för klimatet, men att förbränning av fossila bränslen leder till högre koldioxidhalt i atmosfären, och att höjd koldioxidhalt i någon utsträckning leder till växthuseffekt och högre temperaturer är klarlagt.
och förbränning av förnybara bränslen leder inte till högre koldioxidhalt i atmosfären?
Slava Ukraini!
Fotogenmannen
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 maj 2019 18:39

Re: Glöm el. I tunga lantbruksfordon är det etanol som gäller

Inlägg av Fotogenmannen »

Nej.

Själva definitionen av förnybara bränslen är att kolet som ingår i bränslet kommer ur kretsloppet, dvs har tagits upp ur atmosfären i närtid. Sen kan man förstås snäva in definitionen att det behöver ha tagits upp under en kortare tid. Därför anses torv oftast inte vara förnybart, då kolet det innehåller tagits upp ur atmosfären för upp till flera tusen år sedan. På samma sätt kan man hävda att bränsle från gammal skog inte är förnybart, då det kolet togs upp över 100 år.
Men ingen lär hävda att etanol gjord av spannmål inte skulle vara förnybart, då kolet det innehåller har tagits upp ur amosfären det senaste året.
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 618
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Glöm el. I tunga lantbruksfordon är det etanol som gäller

Inlägg av Kardinal »

Rimligt, bra utrett. Tack.
Slava Ukraini!
Fotogenmannen
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 maj 2019 18:39

Re: Glöm el. I tunga lantbruksfordon är det etanol som gäller

Inlägg av Fotogenmannen »

Tack själv. Otroligt trevligt med ett forum där man kan diskutera sånt utan att råka ut för de fanatiska och faktaresistenta klimatevangelisterna och klimatförnekarna.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10737
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Glöm el. I tunga lantbruksfordon är det etanol som gäller

Inlägg av bastard »

håller med

diskuteras kan det göras

ska bli kul att se vad JD gör av det hela

sedan får man se vilken verkningsgrad man får i hela processen med etanol
i och för sig har brasilien haft mycket sprit i fordonen genom åren
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
mopar340
Inlägg: 430
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Glöm el. I tunga lantbruksfordon är det etanol som gäller

Inlägg av mopar340 »

Eftersom fossil olja är så bra och vi pumpar upp så mycket så finns det inget som kan ersätta det rakt av, den energin finns helt enkelt inte tillgänglig.
Vi tar upp ca 130m3/sekund året om dygnet om...

Min spaning är att framtiden, i alla fall en övergångsfas närmaste 20-30 åren kommer att vara ett lapptäcke av lösningar.

Olika bränslen är olika bra på olika saker och olika tillämpningar.

Några exempel:

Batteri-elektriskt kan vara bra....
Volvo har små 15 tons autonoma skottkärror, perfekt i tex ett stenbrott.
när de körde test så tog en cykel tar 4 minuter, samt 3 kw inklusive 1 minut snabbladdning med 150kW.
med ett batteri på ca 60kw så får det mer eller mindre "evig" livslängd

Den där skördetröskan som går ett antal dagar varje år vid skörden kanske ska köra på HVO, dålig investering att byta ut den med kanske 20 år livslängd kvar?

JCB, Volvo, Fent och ett antal andra har tagit fram ett antal entrepnad/jordbruksmaskiner som går på vätgas.
Både med bränsleceller och H2 ICE. Även om bränsleceller har högre verkningsgrad så är det för mycket kapital i förbränningsmotorer samt infrastruktur där om kring för att bara kasta bort den...

Det har inte riktigt kommit i gång med grön lokalproducerad vätgas ännu, hönan och ägget.
Tidiga studier visar att man kan komma ner i kring 20kr/L omräknad till diesel med solcellspark samt nätanslutning till en elektrolysör.
Kan vara ett alternativ för lokal/regional bränsleproduktion

Sen finns det massa annat som i begränsad mängd kan vara andvändbart som bränsle, Biogas är utmärkt bränsle för tex bussar, hemtjänst mm som utgår från samma ställe varje dag.

Vissa maskiner ska kanske ha en sladd till "två hål i väggen" tex en grävmaskin i ett stenbrott som bara rör sig några meter hit eller dit.
Sett ett sånt koncept med en kabelvinda och en liten byggkran som håller sladden till grävaren.

Sen så kommer andra bränslen så som Etanol, metanol, DME osv hitta sin plats där de passar in och är konkurenskraftiga.

Om det finns nog mycket billig el så kommer nog elektrobränslen att få en hyfsad del av kakan, i alla fall lite längre fram.

Det är min gissning
Skriv svar

Återgå till "Energi"