Fåtöljprepping: MikroUPS för väckarklocka?

Prepping av digital information såsom e-böcker, mjukvara, kartor och skydd av informationen.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Fåtöljprepping: MikroUPS för väckarklocka?

Inlägg av maskros »

Jag har en väckarklocka som visar tiden med dioder. Den har en väggvårta som ger 9V och 0,2A så effekten är knappt 2W. Den har en egenhet att nollställa sig även vid väldigt korta strömavbrott, avbrott kortare än 1 s så medan spisen, mikrovågsugnen och andra apparater behåller tiden så tappar denna tiden direkt. Den är dessutom väldigt bökig att ställa in tiden på så jag tänkte ge den en mikro-UPS genom att koppla en kondensator parallellt med matningen, i praktiken bara koppla den mellan minussladden och plussladden.

1) Tänker jag fel?

2) En kondensator på 0,1 F vid 9 V håller väl drygt 4 J som är samma som 4 Ws?

3) 4 Ws bör väl funka som en 2 s UPS för min klocka?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1453
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Fåtöljprepping: MikroUPS för väckarklocka?

Inlägg av jr_36 »

Går utmärkt. De flesta sådana har ett fack för 9v för att ticka vidare (utan att lysa) vid avbrott. Då du skriver 9v, har din det? Går att sätta kondensatorer där så länge du också lägger till laddning för de. Är ok att ladda långsamt då du har tid för uppladdningen. Också lämpligt att göra där eller på motsvarande vis för att inte slösa energin på att driva lysdioderna. Hade också kunnat göras med ett laddbart 9v eller motsvarande, och sen sätta lagom högt motstånd för att ladda/hålla laddat. Skulle räcka med någon mA. Om vill göra ännu enklare så borde det gå att sätta vanliga kondensatorer rakt på ICn som sköter tiden, behöver inte mycket för att ticka och även driva lysdioder i några sekunder om det räcker...
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Fåtöljprepping: MikroUPS för väckarklocka?

Inlägg av bastard »

tänker rätt
räknar fel

en kondensators kapacitans räknas som 1V 1A 1S= 1F

eller om du har en konstantströmsgenerator på 1A matar in den i en kondensator på 1F så ökar den spänningen med 1v per sekund

för att gå till ditt exempel så säger du att du kollat på väggvårtan 0.2A
är troligen mindre och varierande, men vi kör på det

din klocka fungerar inte ner till 0V så vi sätter från 9V till 5V innan den tappar tiden, gissar, men det är en rimlig gissning

det ger 4v

0.1F ger vid 0.2A 2V per sekund, mindre i praktiken, man måste ha koll på inre resistansen i kondensatorn, vilket för små backuppkondensatorer är hög

så med bra kondensator så är det 2 sekunders backupp

detta fungerar i praktiken, gjorde något liknande med en klockradio för många år sedan med en grabbnäve 10,000µF kondingar, då tålde den ca 2 sekunder innan den tappade tiden
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Fåtöljprepping: MikroUPS för väckarklocka?

Inlägg av bastard »

ett enkelt sätt vore att ha batterihållare för 6 st r6 batterier, köra på dom och ladda dom under tiden, fördel att ha 6 st laddade batterier, och att klockan kan gå en halv dag om man tar ikeas 2.45Ah batterier
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Fåtöljprepping: MikroUPS för väckarklocka?

Inlägg av maskros »

:D Jag vill bara ha en liten, gärna osynlig, lösning som gör att den håller kvar tiden i några sekunder. Ska se om jag vågar pilla isär den och försöka hitta klockkretsen och sätta en konding där.

BTW använde jag denna sida https://my.electricianexp.com/sv/energi ... atore.html för att beräkna kondensatorns energi. Är den fel alltså?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Fåtöljprepping: MikroUPS för väckarklocka?

Inlägg av bastard »

rätt räknat, men den tar hela energin , som du inte kan använda då saker slutar fungera under en viss spänning. ofta i dom här sammanhangen runt 5v
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Digital prepping"