Bilbatteri.... Finns det påfyllningsbara?

Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2821
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Bilbatteri.... Finns det påfyllningsbara?

Inlägg av Marie »

reboot skrev: 29 okt 2023 21:53 Känner inte för att meka med battriet nu när det inte läcker. Problemet med det gamla Hitachi-batteriet var, förutom att det började tappa kraft, att det läckte ut syra lite här och där…….

IMG_2878.jpeg

Bra idé jr_36 att prova på Biltema……
Läckande batteri har bara hänt mig en gång, efter det hade frusit och sedan tina upp.

Det blir ny kategori av folk... Istället för däck-sparkare... Batteri-brytare. :lol: :mrgreen: :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Bilbatteri.... Finns det påfyllningsbara?

Inlägg av xsive »

Marie skrev: 29 okt 2023 16:29 japp, det där ser påfyllningsbart ut.. bara ta en stor skruvmejsel o prova lätt att skruva loss en plugg och dra åt igen. :D
Det där är ett batteri jag skulle behöva till jeepen.. mitt 75Ah är lite litet med alla extraljus när generatorn laddar max och jag behöver liiiite extra för att ha alla extraljus, bakruteuppvärmning o fläkt på max... när jag slår på bakrute uppvärmningen på allt, så ser jag voltmätarn sakta sjunka i bilen :lol:
Så det slutar alltid med att jag får stänga av två av fyra extraljus i fronten som fortfarande har halogen 100w :?
Låter väl snarare som att det du behöver är en större generator än ett större batteri.
Hur många Ampere är den generatorn som sitter där på?

Köra vinsch eller lampor när bilen är stilla - Större batteri
Köra med extraljus osv under färd - Större generator
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2821
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Bilbatteri.... Finns det påfyllningsbara?

Inlägg av Marie »

xsive skrev: 30 okt 2023 00:39
Marie skrev: 29 okt 2023 16:29 japp, det där ser påfyllningsbart ut.. bara ta en stor skruvmejsel o prova lätt att skruva loss en plugg och dra åt igen. :D
Det där är ett batteri jag skulle behöva till jeepen.. mitt 75Ah är lite litet med alla extraljus när generatorn laddar max och jag behöver liiiite extra för att ha alla extraljus, bakruteuppvärmning o fläkt på max... när jag slår på bakrute uppvärmningen på allt, så ser jag voltmätarn sakta sjunka i bilen :lol:
Så det slutar alltid med att jag får stänga av två av fyra extraljus i fronten som fortfarande har halogen 100w :?
Låter väl snarare som att det du behöver är en större generator än ett större batteri.
Hur många Ampere är den generatorn som sitter där på?

Köra vinsch eller lampor när bilen är stilla - Större batteri
Köra med extraljus osv under färd - Större generator
Japp.. tyvärr har jag största generatorn som Jeep har.. Jag minns inte om det är 140 eller 150A generator. Jag bytte till den då min 100A inte klara extraljus, fläkten på max och vindrutetorkarna.

Planen är att xenon konvertera extraljusen i fronten så sparar jag in 15Amper.. Det är en 96:a så jag kan inte konvertera huvudstrålkastarna o de är på 80/100 nu.. (Biltema gold, så de bländar inte, men är nyttiga i dimma) Totalt nu på helljuset i fronten är det 600watt halogen, så det är runt 50Amper
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1286
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Bilbatteri.... Finns det påfyllningsbara?

Inlägg av reboot »

Marie skrev: 29 okt 2023 22:21
reboot skrev: 29 okt 2023 21:53 Känner inte för att meka med battriet nu när det inte läcker. Problemet med det gamla Hitachi-batteriet var, förutom att det började tappa kraft, att det läckte ut syra lite här och där…….

IMG_2878.jpeg

Bra idé jr_36 att prova på Biltema……
Läckande batteri har bara hänt mig en gång, efter det hade frusit och sedan tina upp.

Det blir ny kategori av folk... Istället för däck-sparkare... Batteri-brytare. :lol: :mrgreen: :up:
Det läckte runt eller genom de dåliga skruvkorkarna. Syns på bilden jag la in.
L200:an är ju en 4x4……… kan skvalpa runt en del…..
Men batteriboxen är som tur är helt tät i botten utan skruvhål, så ingen syra ar kommit på villovägar!
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2821
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Bilbatteri.... Finns det påfyllningsbara?

Inlägg av Marie »

reboot skrev: 30 okt 2023 02:31 Det läckte runt eller genom de dåliga skruvkorkarna. Syns på bilden jag la in.
L200:an är ju en 4x4……… kan skvalpa runt en del…..
Men batteriboxen är som tur är helt tät i botten utan skruvhål, så ingen syra ar kommit på villovägar!
Jo jag såg bilden. Jag har inte varit med om det själv mer än sönderfrysning. Jag körde inte så mycket offroad med min jeep då jag inte har hasplåtar.. och alla offroad'are vet att Jeeps akilleshäl är fördelsningslådans placering.. så ajabaja :nono: offroad utan has-skydd för den. :D
Dock har jag skyddet för en sådan nååååågonstans, sprillans nytt aldrig använt.... Jag hade det skyddet 15år innan jag ens hade en tanke på att ens äga en Jeep grand cherokee.. Jag tog hand om lite saker som skulle kastas från en bilverkstad då jag hade lite projekt på gång..
Ska man kalla det för tur.. eller var det bilgudarna som visste att jag skulle skaffa en jeep som såg till att jag tog det, samt aldrig kasta eller använde grejorna under alla dessa 15år. :hm: :lol: :lol: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2821
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Bilbatteri.... Finns det påfyllningsbara?

Inlägg av Marie »

Det blev ett sådant här https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000049714
då det andra var slut och den jag prata med sa att jag skulle ta detta i stället, då det var modellen med minst antal reklamationer på.

Det är inte öppningsbart om man planerar att återförsluta det utan plastsvetsning.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Analogt tekniksnack"