Bilbatteri.... Finns det påfyllningsbara?

Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2818
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Bilbatteri.... Finns det påfyllningsbara?

Inlägg av Marie »

Hejsan på er.

Dags att skaffa nytt bilbatteri... underhållsfria i all ära, men när vätskenivån blir för låg så är batteriet skrot.
Så jag undrar om ni vet om det finns påfyllningsbara batterier att köpa?
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10595
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Bilbatteri.... Finns det påfyllningsbara?

Inlägg av bastard »

om inte så går det att öppna många och fylla på

brukar finnas veteranmodeller med vanlig påfyllning, biltema har haft i varjefall
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1436
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Bilbatteri.... Finns det påfyllningsbara?

Inlägg av jr_36 »

Frågan med att återfylla har tagits upp här förr, och tyvärr inte jätteenkelt... Se viewtopic.php?p=9701

Tycker det borde finnas påfyllningsbara, men en snabbsökning ger inte så mycket, utöver kommer nog kosta aningen mer. De har en livslängd baserat på tid också, så kanske lika bra att ta billigaste lämpliga.

Vissa som är påfyllningsbara kanske inte ser ut att vara det på bilden då man drar av ett lock som öppnar för alla celler samtidigt, hittade dock ingen bra bild på sådan konstruktion.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1283
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Bilbatteri.... Finns det påfyllningsbara?

Inlägg av reboot »

Köpte det här biltemabatteriet till vår Mitsubishi L200 2016, trots det ine rekommenderades av deras tabell-sök.
Det som rekommenderades var ett avsevärt mindre på 72Ah, trots 80Ah original Hitachibatteri.
Passade som handen i handsken i batterilådan, så se upp med den där sökningen på reg.nr.

https://docs.biltema.com/v2/documents/f ... a894b344b9

Ser ut som påfyllningsbart, men har ej provat lossa på någon plugg än.

95Ah & CCA760 för 1399:- är nästan lite för bra för………osv…..Men 4 års garanti i alla fall……
IMG_2876.jpeg
IMG_2876.jpeg (67.32 KiB) Visad 185 gånger
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2818
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Bilbatteri.... Finns det påfyllningsbara?

Inlägg av Marie »

jr_36 skrev: 29 okt 2023 10:05 Frågan med att återfylla har tagits upp här förr, och tyvärr inte jätteenkelt... Se viewtopic.php?p=9701

Tycker det borde finnas påfyllningsbara, men en snabbsökning ger inte så mycket, utöver kommer nog kosta aningen mer. De har en livslängd baserat på tid också, så kanske lika bra att ta billigaste lämpliga.

Vissa som är påfyllningsbara kanske inte ser ut att vara det på bilden då man drar av ett lock som öppnar för alla celler samtidigt, hittade dock ingen bra bild på sådan konstruktion.
Tack för länken, det var just ett sådant jag kikade på till Skodan.
https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000045895
Det ser öppningsbart ut, men tråden visar ju att det inte är det. :?
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2818
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Bilbatteri.... Finns det påfyllningsbara?

Inlägg av Marie »

bastard skrev: 29 okt 2023 07:30 om inte så går det att öppna många och fylla på

brukar finnas veteranmodeller med vanlig påfyllning, biltema har haft i varjefall
jag prova att öppna Jeepens underhållsfria, då det såg ut som man kunde med skalpell/liten kniv skära upp vid "ploppen" för att sedan lyfta pluggen.. och det gick.. Men det fanns inga packningar av något slag, så de behövdes plast-svetsas igen efteråt.. Men batteriet gick inte återuppliva, så jag tryckte tillbaka pluggen så gott det gick och satte bara en bit silvertejp över hålet i väntan på transport till miljöstation.

Så underhållsfria verkar inte gå att fylla på.

.

Dock har jag funderat på att vissa av dessa underhållsfria har en luft nippel.. denna är ju för att ventilera alla celler..
Rent teoretiskt om man har rätt vinkel, säg hypotetiskt 50-60% lutning så borde man få så vätskan börjar komma ur ventilations nippeln.. Så med rätt lutning borde man kunna använda nippeln för påfyllnad av vätska, som man gör med en nivåplugg i växellådan på vissa bilmodeller. :hm:

eller tänker jag fel???
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2818
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Bilbatteri.... Finns det påfyllningsbara?

Inlägg av Marie »

reboot skrev: 29 okt 2023 12:25 Köpte det här biltemabatteriet till vår Mitsubishi L200 2016, trots det ine rekommenderades av deras tabell-sök.
Det som rekommenderades var ett avsevärt mindre på 72Ah, trots 80Ah original Hitachibatteri.
Passade som handen i handsken i batterilådan, så se upp med den där sökningen på reg.nr.

https://docs.biltema.com/v2/documents/f ... a894b344b9

Ser ut som påfyllningsbart, men har ej provat lossa på någon plugg än.

95Ah & CCA760 för 1399:- är nästan lite för bra för………osv…..Men 4 års garanti i alla fall……

IMG_2876.jpeg
japp, det där ser påfyllningsbart ut.. bara ta en stor skruvmejsel o prova lätt att skruva loss en plugg och dra åt igen. :D
Det där är ett batteri jag skulle behöva till jeepen.. mitt 75Ah är lite litet med alla extraljus när generatorn laddar max och jag behöver liiiite extra för att ha alla extraljus, bakruteuppvärmning o fläkt på max... när jag slår på bakrute uppvärmningen på allt, så ser jag voltmätarn sakta sjunka i bilen :lol:
Så det slutar alltid med att jag får stänga av två av fyra extraljus i fronten som fortfarande har halogen 100w :?
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1436
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Bilbatteri.... Finns det påfyllningsbara?

Inlägg av jr_36 »

Det länkade biltemabatteriet ovan (art nr 80-2963) ser visuellt ut att vara påfyllningsbar. Men står "Tätt och underhållsfritt batteri för bil." och "Lid type: Sealed type" i den länkade PDFen. Så den är nog inte avsedd att vara påfyllningsbar. Men kanske går att forcera upp de 6st hattarna? På bilden ser det klart ut så i alla fall... Testa lite försiktigt i butiken...
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2818
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Bilbatteri.... Finns det påfyllningsbara?

Inlägg av Marie »

jr_36 skrev: 29 okt 2023 19:02 Det länkade biltemabatteriet ovan (art nr 80-2963) ser visuellt ut att vara påfyllningsbar. Men står "Tätt och underhållsfritt batteri för bil." och "Lid type: Sealed type" i den länkade PDFen. Så den är nog inte avsedd att vara påfyllningsbar. Men kanske går att forcera upp de 6st hattarna? På bilden ser det klart ut så i alla fall... Testa lite försiktigt i butiken...
Jag har bett en bekant svänga förbi o köpa det, då jag inte har möjligheter.. Så jag får prova försiktigt i vår efter avställning. 8-)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1283
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Bilbatteri.... Finns det påfyllningsbara?

Inlägg av reboot »

Marie skrev: 29 okt 2023 16:29
reboot skrev: 29 okt 2023 12:25 Köpte det här biltemabatteriet till vår Mitsubishi L200 2016, trots det ine rekommenderades av deras tabell-sök.
Det som rekommenderades var ett avsevärt mindre på 72Ah, trots 80Ah original Hitachibatteri.
Passade som handen i handsken i batterilådan, så se upp med den där sökningen på reg.nr.

https://docs.biltema.com/v2/documents/f ... a894b344b9

Ser ut som påfyllningsbart, men har ej provat lossa på någon plugg än.

95Ah & CCA760 för 1399:- är nästan lite för bra för………osv…..Men 4 års garanti i alla fall……

IMG_2876.jpeg
japp, det där ser påfyllningsbart ut.. bara ta en stor skruvmejsel o prova lätt att skruva loss en plugg och dra åt igen. :D
Det där är ett batteri jag skulle behöva till jeepen.. mitt 75Ah är lite litet med alla extraljus när generatorn laddar max och jag behöver liiiite extra för att ha alla extraljus, bakruteuppvärmning o fläkt på max... när jag slår på bakrute uppvärmningen på allt, så ser jag voltmätarn sakta sjunka i bilen :lol:
Så det slutar alltid med att jag får stänga av två av fyra extraljus i fronten som fortfarande har halogen 100w :?
Känner inte för att meka med battriet nu när det inte läcker. Problemet med det gamla Hitachi-batteriet var, förutom att det började tappa kraft, att det läckte ut syra lite här och där…….
IMG_2878.jpeg
IMG_2878.jpeg (44.65 KiB) Visad 120 gånger
Bra idé jr_36 att prova på Biltema……
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Skriv svar

Återgå till "Analogt tekniksnack"