tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Vad har ni för erfarenheter ni vill dela med er av?
Ursus

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av Ursus »

Börjar se ljuset i slutet av tunneln kring skrivprojektet "vad din kropp behöver för att överleva". Tänker att den blir för stor och omfattande för att lägga upp här för ett för-godkännande, så jag ger en översikt:

Kort sagt är det en vetenskapligt förankrad text om vad människokroppen kräver för att bibehålla homeostas i tidsrymder från minuter, timmar, dagar, veckor till månader (och år som slutkläm), där ett preppingperspektiv blandas in för att ge en fingervisning om vad som behöver prioriteras. Det är uppdelat i vad man behöver för att klara sig...

... de första minuterna (här fungerar SYRE som proxy för direktverkan av allvarliga händelser, med exempel att inga raviolikonserver i världen spelar någon roll om ens hus brinner ned; varför brandskydd och skydd mot verkan av vanliga och extraordinära händelser måste ses över innan något annat)

... de första timmarna (bibehålla jämn KROPPSTEMPERATUR när direktverkan av en händelse är genomlevd)

... de första dagarna (VÄTSKA och SÖMN)

... de första veckorna (FÖDA)

... de första månaderna (MEDICIN och VÅRDKUNSKAP, hindrad tillgång till moderna vårdinrättningar kommer att bli problematiskt)

... de första åren (SJÄLVFÖRSÖRJNING och NÄTVERK; inte särskilt fysiologiskt men intressant att diskutera).

När den blir klar tänker jag lägga upp i nybörjartråden i ett stycke. Sedan kan vi ta förslag på tillägg eller ändringar via PM eller här (citera gärna så får jag en notis). Kommer att vara noggrann med att lägga till era @nick, så att alla får creds för korrigeringar och utökningar.

Källor kommer att vara en aning svårt. Kommer att redogöra i stort vilka källor jag har nyttjat i början av inlägget, men att källhänvisa i vetenskaplig rapportform (som är brukligt inom det akademiska) upplevde jag gjorde texten svårläst och irriterande, särskilt om någon är nybörjare. Viktigast är dock, att om någon önskar en ändring vill jag gärna ha länk till källa, eller titel och författare på bok/verk alternativt ISBN. Då läser jag igenom och lägger till det vid behov.

Ambitionen bör vara att nykomlingar skall få bästa tänkbara information: Vi har ett kollektivt ansvar att ge en så korrekt bild som möjligt eftersom människors liv kan stå på spel om de nyttjar våra texter vid en faktisk kris.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av Parabellum »

Känns bra, kör på. :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1438
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av jr_36 »

Spännande!
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av Kråkfot »

Jättebra :up:
Ursus

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av Ursus »

Tänker leka med en idé tills vidare, eftersom jag har tagit på mig ansvaret för nybörjardelen...

Har läst igenom denna tråd, och kommit fram till några idéer på trådar. En sådan tänker jag experimentellt påbörja nu, och kommer att benämnas "Din hemberedskap: MSB kontra preppad.se?". Här lägger jag först in länk till MSB samt redovisar de prylar som de anses krävs för hemberedskap, och därefter tänker jag att vi kan fylla på, kommentera eller rekommendera i vidare inlägg. Om den känns dålig går det alltid att radera och börja om.

Kommer att skriva lite på den, och därefter tar jag emot förslag av er via PM eller här, så lägger jag till i tråden med respektive @nick.

EDIT: Hmm. Nja. Nu när jag läser lite i en halvgjord tråd tror jag det blir risk kring "för mycket åsikter", och för plottrigt. Tanken med input från forumet är nog god, men fungerar det som det är presenterat nu?
Ursus

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av Ursus »

Åter till ritningsbordet med ovan nämnda tråd... Skall strukturera om den och samla upp vår del av synpunkterna bättre, vid tillfälle. Eventuellt två separata trådar.
Ursus

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av Ursus »

Jag gillar idén som WoodsmansLife har presenterat, med tidsindelning på vad man behöver för ett dygn, tre dygn, en vecka, sommar, vinter, etc. Detta skulle i så fall kunna skilja oss från MSB.

Önskar dock förslag på hur detta skulle se ut i praktiken, eller om det alls känns bra för övriga? Risken är att det blir repetitivt om man är för övernoga: Man behöver vatten redan dag ett, fortfarande vatten efter en vecka, efter en månad, och så vidare. Var går gränsen för när något tvärt behövs?

För övrigt vill jag flagga för att detta projekt kan ta ett tag, särskilt om vi skall uppnå konsensus kring innehåll. Ett diskussionsforum är ett sammelsurium av just åsikter, och vi måste enas om vad som är obändlig fakta innan det publiceras.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10598
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av bastard »

man kan säga att när man gör över till större tidsperspektiv så lägger man till saker man behöver ha, men inget tas bort, tja på bättre sätt

och om det tar tid så är det helt ok

och ursus, du behöver inte göra allt själv, det finns ett helt forum med folk som kan bidra
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av maskros »

Kan en möjlighet vara att säga att efter tre dagar måste man ha vatten, men då inte ta upp mat, eller påpeka att det inte är panik med det. Sen under tre veckor tar man upp att då måste man ha mat, men behöver ännu inget utsäde. O.s.v?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Ursus

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av Ursus »

Bra tankar! Ska fundera hur det blir bäst.

Jag har inget emot att göra detta själv när jag åtagit mig projektet (dvs. göra själva skrivandet i underforumet). På ett sätt tror jag det blir enklast, då blir det mer enhetligt. Risken finns att det blir stökigt och tar längre tid om flertalet går in och skriver och sedan skall man ordna upp.

Rent innehållsmässigt tar jag som sagt gärna förslag och färdiga texter här i tråden och via PM, ifall någon vill bidra. Då lägger jag in senare i en tråd.

T ex kanske grundläggande information om radioaktivitet och skydd mot sådant, har fått för mig att exempelvis reboot är kunnig inom området? En kort genomgång av radiak som hot och en checklista på vad göra och vad ha i beredskap skulle vara toppen.

Återkommer om jag har fler specifika önskemål, annars är det bara att spåna på!
Skriv svar

Återgå till "Erfarenheter"