tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Vad har ni för erfarenheter ni vill dela med er av?
Ursus

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av Ursus »

Till länktråden exempelvis kan ni gärna bidra redan nu :)

Även böcker och appar. Tänk brett, men tänk nybörjare.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av Marie »

Ta även upp mediciner.. Folk är askassa på att ha ett litet lager hemma.. Oftast får man att ett uttag ska räcka i 3månader, men efter 2månader får man ta ut igen på högkostnadsskyddet.. Men folk väntar till sista veckan eller sista dagen... Så här ska man ju maniskt hämta ut direkt på dagen när man får hämta ut igen... på så vis inom tre uthämtningar har man bunkrat för tre månader och kan på så vis hamna i en rutin att när du öppnar en oöppnad förpackning kan du hämta ut en ny o ha oöppnad hemma för kommande tre månader.

Jag hade nytta av det när min medicin blev restnoterad hos leverantör.. jag hade bunkrat för 6månader.
allergimedicin har jag för 2år bunkrat... utgångsdatum mitten 2025
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Kråkfot
Inlägg: 295
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av Kråkfot »

Ursus skrev: 15 nov 2023 20:29 Jag gillar idén som WoodsmansLife har presenterat, med tidsindelning på vad man behöver för ett dygn, tre dygn, en vecka, sommar, vinter, etc.
En fundering?

Kan inte tidsindelningen vara själva tråden som man går in och läser i, på så sett blir det kanske överskådligt (och kronologiskt kanske).

Min högst spontana tanke var att lägga till månad som tidsindelning men jag har inget bra argument just nu.


Jättekul initiativ. Tror att detta blir ett väldigt roligt tillskott för nya, andra som söker info och för oss :up:
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av Marie »

Kråkfot skrev: 16 nov 2023 09:42
Ursus skrev: 15 nov 2023 20:29 Jag gillar idén som WoodsmansLife har presenterat, med tidsindelning på vad man behöver för ett dygn, tre dygn, en vecka, sommar, vinter, etc.
En fundering?

Kan inte tidsindelningen vara själva tråden som man går in och läser i, på så sett blir det kanske överskådligt (och kronologiskt kanske).

Min högst spontana tanke var att lägga till månad som tidsindelning men jag har inget bra argument just nu.


Jättekul initiativ. Tror att detta blir ett väldigt roligt tillskott för nya, andra som söker info och för oss :up:
Det låter som en kul ide.. att ju längre in i tråden man läser ju längre tid har "gått". :)

Ursus gör ett bra jobb. :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av xsive »

Marie skrev: 15 nov 2023 22:18 Ta även upp mediciner.. Folk är askassa på att ha ett litet lager hemma.. Oftast får man att ett uttag ska räcka i 3månader, men efter 2månader får man ta ut igen på högkostnadsskyddet.. Men folk väntar till sista veckan eller sista dagen... Så här ska man ju maniskt hämta ut direkt på dagen när man får hämta ut igen... på så vis inom tre uthämtningar har man bunkrat för tre månader och kan på så vis hamna i en rutin att när du öppnar en oöppnad förpackning kan du hämta ut en ny o ha oöppnad hemma för kommande tre månader.

Jag hade nytta av det när min medicin blev restnoterad hos leverantör.. jag hade bunkrat för 6månader.
allergimedicin har jag för 2år bunkrat... utgångsdatum mitten 2025
Tack för sparken där bak. Den behövdes visst…
Har brukat ligga på 6 månaders lager för dom mediciner jag tar dagligen men nu hade årsreceptet tagit slut och det där
med receptförnyelse har inte riktigt varit mig grej tror jag. Var nere i 2,5 månaders förbrukning kvar så kanske ingen kris men kass
enligt min prepp-måttstock. Vanlig medicin och flertal tillverkare med samma aktiva substans.
Nytt recept snabbt fixat via 1177 och fått iväg en beställning till Apotea. Som för övrigt kör black week på en hel del nu.

Reagerade på att recept-medicinpriserna verkade fått en släng av inflationen.
En jag betalade 85kr för ett halvår sen kostade 140kr nu.
Men medicinpriser är som hotellpriserna. Väldigt mycket och ner efter tillgång och efterfrågan.
Jag väljer alltid den tillverkare som har bäst pris för stunden så nästan ovanligt att jag har samma märke på piller två kvartal i rad.
Kan lätt vara 100% dyrare för den som ligger högst i pris jämfört med den billigaste
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Erfarenheter"