tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Vad har ni för erfarenheter ni vill dela med er av?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av bastard »

då skriver man det som man själv vill ha det, och lägger upp i nybörjardelen
bör då vara enhetligt nog så det täcker ett område

det jag inte vill ha i nybörjardelen är en att vi, dom som varit på forumen i många år har en ny tråd om något som vi har massa delade meningar om och nybörjarna får 10 olika svar på samma sak
ex vilken kniv man ska ha om det bara är en, från kinafällkniv till en f1
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av maskros »

Fattar inte riktigt men när det satt sig ska jag försöka hjälpa till! :)
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av Omnivore »

Efter att ha hälsat en nybörjare välkommen skulle jag börja med att fråga vad som fått den personen att öht intressera sig för prepping. Skälen kan vara många; MSB:s rekommendationer om en veckas förnödenheter eller vad det nu var, oro för Rikets inre/yttre säkerhet, oro för pandemi, klimatförändringar, ekonomisk kollaps osv. Det kan också vara nyfikenhet i största allmänhet. Sedan får man anpassa vidare frågor och stöd till den nykomne beroende på vad den svarat.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Ursus

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av Ursus »

Hmm. Tycker detta verkar mer rörigt än vad jag först tänkte. Jag känner som EN brun böna, känns inte riktigt bra att andras inlägg skall redigeras. Att det finns flera åsikter om ett ämne är naturligt, men att redigeringsgrupp leder till mer korrekt information tror jag inte. Det blir bara gruppens konsensus om en specifik åsikt.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av bastard »

jag ser det som att man sammanställer en tråd

ex
om vi diskuterar vatten på lager

det kan vara svårt att komma ihåg allt
ex
vatten i petflaskor i ev frys, då fyllda till max 80%
kom ihåg att fylla ev badkar om det börjar skita sig
lämpliga vattendunkar
hur långe håller det
poolklor eller vattenreningstabletter
vad blir restproduklten av poolklor?

o.s.v
sammanställ, gör till ett inlägg, posta ,lås
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2820
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av Marie »

Om man köper saft, köp på 2.5L dunk eller 5L dunk så får man gratis dunkar och lägre liter pris på saften medans man skrapar ihop dunkarna

Fyll dem med vatten och använd dem för att vattna blommorna.. Blommor föredrar vatten som stått lite och man får en naturlig rotation på vattnet i dunkarna utan att behöva märka datumet man fyllde dem.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1438
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av jr_36 »

Jag ser det som att poster under preppad.se-kontot ska vara bra sammanställd fakta och inte olika åsikter. Men beror på vad vi vill uppnå.

En annan teknisk lösning, vet inte om går, men borde gå: Jag tar bort så som jag gjort det nu. Istället finns en kategori där enbart preppad.se-kontot har skrivbehörighet (och ingen annan), och preppad.se-kontot kan där också redigera sina egna inlägg. Sedan får de som vill skriva skriva under preppad.se-kontot helt enkelt logga in på det kontot och skriva/redigera/uppdatera dess inlägg.

Som ni ser gillar jag tanken på en tråd, ett inlägg, med ett ämne, som hålls levande och uppdaterad av valfri person. Inte en hel tråd där man måste sammanställ information på flera sidor. Tänk tex hur det är på flashback när man vill läsa på om någon händelse, och det är 25 sidor att gå igenom...

Därav tanken om att redigera inlägg under preppad.se-kontot...

Fler som vill kommentera?
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av EN brun böna »

Om en medlem här på forumet skrivit något bra ni vill använda, fråga den personen om den kan renskriva ett inlägg till samlingstråden. Klistra sedan in det renskrivna. Ber medlemmen om hjälp själv är det ok om någon av admins ger hjälp och har en diskussion om det som skrivs tills medlemmen kan godkänna innan det publiceras.
Börja stycket som medlemmen skrev med @ medlemmens nick. Då syns vem som skrivit det stycket och om en nybörjare har frågor om det stycket kan den även fråga den medlemmen som skrivit stycket och som har rätt fakta i frågan, Om annan går i god för ett inlägg, alltså den här så kallade moderators gruppen kan de inte veta hur en annan medlem har tänkt och heller inte veta svaret på en fråga.

@ xxxxx
Bla blaha bladet ha ra

@ mmmm
Blabla blablaha blabla

@ hhhhhh
Maha maha maha

osv
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av EN brun böna »

Så här gör Tidningen Åter då man publicerar material från forumet alternativ.

Blir som att sätta upp något i punkter
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1438
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av jr_36 »

Metoden med @ tecken ovan är jag helt OK med. En variant är att använda citat-funktionen också, då kan man ju faktiskt också klicka på länken som bildas för att komma till orginalinlägget, utöver att se skribentens namn, så det är ju faktiskt funkis.

Då är bara frågan om vi vill att vanliga medlemmar ska kunna skriva där skribenter kan sammanslå inlägg (dvs i "wiki" kategorin), eller om ska vara låst till skribenter? Skulle kunna göra det till en underkategori på nya-på-forumet kategorin?
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Skriv svar

Återgå till "Erfarenheter"