tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Vad har ni för erfarenheter ni vill dela med er av?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av bastard »

vi tar detta som disskusionstråden till den nya delen av forumet
den för start av dom som börjar med prepp

diskutera vad vi ska ha för trådar där
meningen är att vi mer vana forumister inte ska in och köra igång massa trådar
antingen diskuterar vi en tråd här och startar en, som vid ett allmänt ok flyttas över dit
eller så startar nya på forumet sina nybörjarfrågor där

ok?

först ut så är nog en tråkig sak
en länk till msb

trevlig är däremot länk till ursus youtube kanal

vad mer ska det börjas med?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av maskros »

Spontana tankar:

En enkel sammanfattning av MSBs information. Vad ska finnas i beredskapslådan, vad gör man när elen försvinner, vad mer försvinner.

En kort och enkel förklaring av vad vi behöver och vad av det vi behöver först. Lite tips på hur man kan fixa det för en något längre period än MSB rekommenderar. (Jag har min käpphäst om 3-regeln, den kanske kan vara något att utgå från.)
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 933
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av deadrabbit »

Köp bara sådant du äter och provat innan. Pasta förslagsvis då det har kortare tillredning än ris. Förvara vatten och sätt att hämta mer vatten samt koka det vid behov så minst ett kärl.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av bastard »

behöver nog ha en bättre struktur på det hela

ex en tråd med lämpliga länkar

en tråd om msb s minkrav, vad som är lämpliga och olämpliga prylar där

att vi skaapar lämplig tråd, , diskuterar här en del och sedan flyttar över den till den nya delen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av Marie »

Kanske även länk till livsmedelsverket och ut-kopierad text där de pratar om bäst före datum och principen, Titta, Lukta, Smaka.. oöppnad vanlig mjölk 4månader efter bäst före datum är användbar i en halvdag/dag när den öppnas.. Jag har testat för 20år sedan innan jag blev allergisk mot laktos... dock blir den snabbt otjänlig när den öppnas... Laktosfri mjölk har sjukt lång hållbarhet efter bäst före datum, även öppnad förpackning. 3veckor efter och öppnad förpackning har jag personligen testat.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av EN brun böna »

Att man kan ha nytta av lagren inte bara vid krig och katastrof utan även vid personliga katastrofer som om man blir arbetslös eller blir sjukskriven långtid. Man kan rädda sin egen ekonomi genom att i såna händelser har mat och extra pengar undanstoppade.

Har man lärt sig att odla och kanske har en liten odlingslott så kan man dryga ut maten länge.
Ursus

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av Ursus »

Hmm, då kanske det var en bra sak att jag inte postade det jag tänkte, på förhand.

Hade ett intro från "eldboken" som jag tyckte blev för mycket och för off-topic, utan handlade om fysiologi och "vad kroppen behöver för all klara sig i x minuter/timmar/dagar/veckor" etc.

Skrev om den till vad jag tänkte skulle vara en tråd för nykomna preppers som vill ha mer än MSBs basala rekommenderationer, men det kanske blir för mycket och för pretentiöst?
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2819
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av Marie »

EN brun böna skrev: 03 nov 2023 19:40 Att man kan ha nytta av lagren inte bara vid krig och katastrof utan även vid personliga katastrofer som om man blir arbetslös eller blir sjukskriven långtid. Man kan rädda sin egen ekonomi genom att i såna händelser har mat och extra pengar undanstoppade.

Har man lärt sig att odla och kanske har en liten odlingslott så kan man dryga ut maten länge.
eller ännu simplare.. du bara känner dig hängig en dag eller bara har en jävligt dålig dag och inte orkar/vill gå ner till affären... Då är det perfekt att rotera lagret lite. :mrgreen: :up:


Ursus skrev: 03 nov 2023 20:06 Hmm, då kanske det var en bra sak att jag inte postade det jag tänkte, på förhand.

Hade ett intro från "eldboken" som jag tyckte blev för mycket och för off-topic, utan handlade om fysiologi och "vad kroppen behöver för all klara sig i x minuter/timmar/dagar/veckor" etc.

Skrev om den till vad jag tänkte skulle vara en tråd för nykomna preppers som vill ha mer än MSBs basala rekommenderationer, men det kanske blir för mycket och för pretentiöst?
kanske en superförenklad version..
Jag minns pappa sa till mig när jag var liten o vi var i norrland... att frysa o huttra är inte farligt.. det farliga är när du slutar frysa utan att du anstränger dig.

Här i söder under min uppväxt så minns jag inte mina kompisars föräldrar prata med sina barn om kyla på det viset min pappa prata med mig.
Men värmeslag är minst lika viktigt att tala om nu mer, sedan vi börjat få värmeböljor över 30-35 grader senaste åren.

Så någon superförenklad version typ som man förklarar för en 10åring.. Det tror jag är mindre skrämmande.. Medans en fördjupning som steg2 oxå är lika viktig, då personerna kommer få en inombords frågeställning... Jasså, varför slutar man frysa om man blir nedkyld.. Då kan en fördjupning vara perfect att klicka sig vidare till..
Lite som dataspel.. för varje nivå du klarar så blir det mer komplicerat, men ändå inte överväldigande då det sker i steg istället för magplask i djupa bassängen. :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av maskros »

Ursus skrev: 03 nov 2023 20:06 Skrev om den till vad jag tänkte skulle vara en tråd för nykomna preppers som vill ha mer än MSBs basala rekommenderationer, men det kanske blir för mycket och för pretentiöst?
Posta du, jag kan vara delaktig i att slakta! ;) Det är bra att ha ett omfattande material att utgå från sen får man skära ned så det blir lättillgängligt. Fördjupningen - den fullständiga versionen - kan du posta eller ha i din bok. Jag menar egentligen att jag tycker det är jättefint om du har material du är villig att donera och att vi med gemensamma ansträngningar kanske kan korta ned den (något som smärtar skribentens hjärta - jag vet) till något lättsmält. Om du vill.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10597
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: tråd om vad ni skulle säga till nya på forumet

Inlägg av bastard »

@ ursus
bara för att folk är nya i det innebär det inte att dom ska matas med barnmat
kör på
det kommer vara olika nivåer på inläggen, men det vi skriver bör vara lite mer , mer helt enkelt

ex, inte
lagra mat
utan kanske
lagra mat du brukar äta, och som har lång livslängd på hyllan, exempelvis ris makaroner honung och vatten. kom ihåg att rotera genom att äta det äldsta först

o.s.v
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Erfarenheter"